door
CarlW » wo 03 jun, 2020 19:48
Ik heb deze route niet gereden dus mijn 2 cent zijn er maar 1,5 waard MAAR.
Ik, zou niet al te optimistisch zijn over het stuk ten zuiden van Rome, veel leuke fietswegen zal je er niet aantreffen — de route is nog maar het idee van een route. Mijn ervaring is dat de relatief vlakke stroken in Italië (kust en valleien) voor de fietser tot de slechtste behoren van heel West-Europa (samen met Polen): een combinatie van rotte infrastructuur en hectisch verkeer.
Amico, hectisch betekent in Zuid-Italië krankzinnig. Als Dante Nostradamus was geweest had hij van het spitsuur in de baai van Napels ongetwijfeld een van zijn ringen van de hel gemaakt. Italofiel zijn volstaat niet, ik ben daar zo'n beetje moeten vluchten. Er is echter een fantastisch alternatief als je de hoogtemeters niet schuwt: je gaat de Apennijnen in en via de nationale parken Monte Sibellini, Gran Sasso, Maiella, Abruzzo en Matese zak je af naar het zuiden. Verbluffend mooie landschappen, dorpen en stadjes en nauwelijks mensen te zien onderweg — een van de grote paradoxen van de laars, in Spanje bvb trekken de stedelingen tijdens weekend en vakantie wèl graag de bergen in. Het zal je meer tijd kosten, nu en dan heel pittig fietsen zijn, maar je zal er veel voor in de plaats krijgen. Het laatste stukje naar Pompei spring je desnoods in de trein.
Natuurlijk zijn er rond Napels mooie, autoluwe wegjes te vinden!