Op de beginpagina
https://bike.shimano.com/nl-NL/home.html kun je wel allerlei keuze's maken. B.v. alleen achternaven tonen, maar dan krijg je alleen naven geschikt voor schijfremmen. Een SLX achternaaf is altijd voor schijfrem. Krijg je eindelijk de velgrem Deore en Deore LX achternaaf naast elkaar, dan staat bij de ene wel het type naafafdichting er bij, maar bij de ander niet.
Technische documenten (exploded view en parts nummers).
Deore achternaaf FH T610:
https://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-FH-T610-3515.pdf
Deore XL achternaaf FH T670:
https://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-FH-T670-3314.pdf
In de parts list zijn de nummers van de conussen anders. Je zou verwachten dat dat dan op een materiaal/kwaliteits verschil zou duiden. De rest van de nummers zijn vrijwel gelijk. Ik zie geen structurele afdichtings verschillen. In de compabiliteits-kolom staat dan weer dat de linker conus set van de T610 gelijk is aan die van de T670. Waarom heeft die dan een ander nummer? De rechter (aandrijfzijde) conus set zou dan weer: "Parts are usable, but differ in materials, appearance, finish, size, etc." zijn.
Misschien dat het een verschil kan maken of de fiets'fabrikant', fietsleverancier, of jezelf de nieuwe naven nog een keer naloopt en precies afstelt. En dan zou een 'goedkope' Acera achternaaf wel eens langer mee kunnen gaan dan een 'duurdere' Deore LX. Maar ik begrijp dat een keer de quick release van je naaf met een andere kracht vastzetten al invloed op de afstelling van je naaf kan hebben.
Waar jezelf de meest negatieve ervaring mee hebt gehad is wat je het meest wantrouwt. Persoonlijk heb ik nu liever een fiets met naven die beter zijn dan de aandrijfgroep. Helaas komt dat op nieuwe kant-en-klare, uit de catalogus fietsen bijna nooit voor.
Verder: de wondere wereld van Shimano.
Shimano heeft ons wel veel betaalbare, betrouwbare onderdelen en oplossingen gebracht, dus daar verder geen klagen over.
Nieuwe groepen of een upgrade van de hogere groepen wordt wel in de spotlight gezet. Of andere groepen ondertussen ook (hoe en wat?) veranderen blijft gissen. Ik lees op racefietsfora dat de nieuwe Tiagra groep net zo goed functioneert als de 105 groep uit 2017, maar is de duurzaamheid ook net zo goed? Shimano levert ook allerlei 'non group set' onderdelen die je niet in het bekende oplopende kwaliteits rijtje van groepen kan zetten. Ik dacht ook altijd dat een 'vierkante' BB-UN55 trapas een betrouwbare keuze was (al 55.000 km in gebruik), maar op dit forum is toch weer duidelijk gemaakt (door mensen die vaker een trapas in handen krijgen) dat de ene BB-UN55 niet de andere is. Dat is iets waar je zelf als individuele consument nooit achter gaat komen. Op de 15 jaar oude Deore LX wielen van mijn ruig gebruikte fiets was na 15.000 km net een vage polijstbaan van de kogels te herkennen op de conussen. Dat zegt echter niks over de kwaliteit van de nu nog verkrijgbare Deore LX naven.