door
Roger » ma 01 jun, 2020 15:57
Inmiddels 18000 km tubeless gefietst op mijn reisfiets. Of ik lek gereden ben, ik zou het niet weten. Dit, als het al zo zou zijn (lek rijden) heeft de latex het gaatje gedicht. Een keer drukverlies meegemaakt. Bleek er lucht ontsnapt te zijn tussen velg en band. Hier had de latex zijn werk gedaan en de boel gedicht. Dit over een lengte van wel 10 cm (de er uitgelopen latex kon ik tussen velg en band waarnemen). Ondanks mijn banden zo langzamerhand aan hun einde van hun latijn zijn ga ik op pad zonder pomp en plakkertjes, zoveel vertrouwen heb ik hierin. Het grote voordeel zie ik in de demping van de banden. Deze geven tubeless gemonteerd nog meer comfort. Mocht ik aan nieuwe banden toe zijn kijk naar wat dan de markt aanbied. Maar het zal zeker weer tubeless zijn. Nadeel vind ik dat ik niet goed weet of er nog genoeg latex in de banden zit. Deze kristalliseert na verloop van tijd. Het is dus zaak om, zo om de vier maanden of voor een grote reis de band onder een stukje van de velg te halen om te kijken hoeveel vloeistof er nog in zit.
Tip mocht je tubeless gaan fietsen en drukverlies waarnemen, niet in paniek raken. Gewoon relax door fietsen zodat de latex in de band blijft rond slingeren en zijn werk kan doen. Ook niet gaan bij pompen, dat komt later wel. Door de band dan hard te gaan oppompen kan de latex niet stollen maar blijft uit het gaatje komen.
Ik kan het je dus van harte aanbevelen. Mocht het toch niet bevallen, geen man overboord. Latex eruit, de boel schoonmaken en alsnog een binnenband monteren. Wel is het zo, dat vaak tubeless banden zich moeilijk laten op de velg laten leggen als er een binnenband tussen zit.
Sucses met je keuze.