daulagari schreef: ↑zo 24 mei, 2020 14:39
Iedereen met een naafversnelling heeft wat dit betreft dezelfde constructie als een singlespeed, incl een fiets met een riem en die zijn allergisch voor die soort problemen.
Die 2..4 cm waar je het over hebt is dus de hoeveelheid die de ketting doorzakt. Een 50 cm lange ketting die in het midden 2 cm doorzakt is 16 mm lager dan een compleet rechte.
GMS21 schreef:
Het vervelende is ook dat ik telkens ik de ketting wil spannen met de eccenter, ik eerst naar het strakste punt moet draaien en daar instellen. Zoniet worden de lagers gemold.
Ik kan niet echt volgen maar het zou met niet verbazen als het probleem met de eccenter te maken heeft:
- Wat kan je nog instellen op het strakste punt?
- Zijn de linkerkant en de rechterkant van de eccenter vast met elkaar verbonden of kunnen die bewegen ten opzichte van elkaar?
- Markeer eens de stand van de eccenter zowel links als rechts en check enkele weken later of die nog precies op zijn plek zit.
Ik weet niet precies hoe de eccenter er intern uitziet, maar hij kan wel genoeg uit de holte schuiven om iets te zien. Het lijkt op een soort raat-constructie van een 4 (of 6?) flenzen, allicht om de overgang van rond naar ovaal te realiseren. De constructie lijkt me uit één deel. Aan de kettingbladcrankzijde is er een gaatje om een inbussleutel in te steken, waarmee je de module kunt verdraaien binnen de holte en zo de afstand voor achteras wijzigen. De module is nagenoeg even breed als de frame klem/holte, en moet volgens de fabrikant in het midden zitten (er is dan 1-2 mm over - verzonken - aan beide kanten frame holte).
Die stand wijzigt uiteraard niet. Dat zou ook direct opvallen, de buitenste flens wordt al zichtbaar eens voorbij die 1-2 mm over. Het zou ook impliceren dat het "klemmen" van de module onvoldoende is, bvb die 2 bouten die niet genoeg zijn aangespannen. En bovenal, het zou een verschuiving zijn haaks op de ketting, de kettinglijn wijzigende, niet de afstand voor-achteras.
De eccenter is natuurlijk wegens naam en uitzicht wel een aantrekkelijke en gemakkelijke dader, maar de clou is dat de excentriciteit waarover het daar gaat er één is van het vast gedeelte van de fiets, niet van het bewegende gedeelte. Als je werkelijk de eccenter als oorzaak wilt hebben zou ie wel moeten meedraaien met de cranks in zijn montage holte/klem. Uiteraard is dat het geval niet. Het zou ook grappig, en op korte tijd fataal zijn, zo zonder lagers schuiven binnenin een aluminium holte.
... ahja, nog uitleggen wat ik bedoelde met dat opspannen en lagers mollen:
Stel dat ik de ketting wil opspannen, dus de twee bouten loszet, sleuteltje in gat, en de eccenter wat verdraai tot de ketting weer spant zoals hoort.
Als ik dat echter heb gedaan terwijl de oorzaak van de spanningsvariatie in de langste afstand vooras achteras stond, dan als ik de cranks draai komt de ketting NOG strakker. Het wiel komt abrupt tot stilstand - er is geen uitbollen meer door inertie. De assen staan dan onder hoge trekkracht en hun lagers hoge drukkracht. Als je daar dan zo mee rijdt mol je ze.
En dus vooraleer de ketting te spannen moet ik de aandrijving eerst draaien tot een strakste punt, en dan pas verder verstrakken tot de gewenste kettingspanning.
Er is trouwens nog iets dat het lastiger maakt de ketting te spannen (maar dat is dan weer normaal): terwijl je de twee bouten+moeren terug aanspant om zo de ingestelde eccenterpositie vast te zetten, beweegt de eccenter module ook nog mee - het is immers een klem, samenspannen verkleint de omtrek, en duwt de eccentermodule dus naar een nieuw center in de holte. Je moet de kettingsspanning dus dat verschil lager zetten dan die waarop je wil uitkomen.
Alles samen is het heropspannen van de ketting heel wat tijdrovender dan bij mijn eerdere fietsen, waar je gewoon de 2 moeten van het wiel loszette, wiel naar achter trekken, en moeren terug vast. Het heeft natuurlijk ook voordelen - geen wiel meer dat scheef kan zitten, geen remblokken meer die moeten worden geherpositioneerd, en ook geen wijzigende frame clearance van band meer.