Helemaal goed Martin. Onlangs plaatste ik hier ook een foto van bij een ander onderwerp.
Beurt voor Martin.
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Dat andere onderwerp heb ik niet gezien, ik heb op Google gezocht naar Brabantse kerken. Hier is mijn volgende.renel schreef: ↑di 26 mei, 2020 21:50Helemaal goed Martin. Onlangs plaatste ik hier ook een foto van bij een ander onderwerp.
Beurt voor Martin.
Dat horizontale ding met daarin het mechanisme om de molen op de wind te kruien heet een kruibok en is alleen beneden of ten oosten van de grote rivieren te vinden. Hier kijk ik naar de ONO-richting. De molen is ook geen grondzeiler.
Beltmolen is goed maar provincie niet, ook niet Lb
Het woord "beltmolen" zegt niet zo veel over de molen zelf. Het zegt alleen dat de molen op een heuvel staat (kunstmatig dan wel opgeworpen). Dat is hier inderdaad zichtbaar, we staan wat hoger . Nu het eigenlijke type molen nog.
Ja, klopt precies. Ben even gaan kijken. Ik zie daar ook dat grote vierkante gebouw in de verte. Ik denk bij Kekerdom altijd aan de enige buitendijkse kerk in Nederland en de kleinschaligheid van het landschap, maar dit weidse uitzicht hoort er kennelijk ook bij
Kees, je hebt het helemaal goed. Het is dit hier, waarin ook een aantal foto's van mij is opgenomen. https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... nummer=232 Jammer van die windbelemmerende bosrand.... Toch onder de grote rivieren, alhoewel de vertakkingen ten westen daarvan beginnen.
Een beltmolen is een molen die niet óp, maar IN een kunstmatig opgeworpen heuvel staat. Eerst wordt het molenlijf gebouwd, waarna er aarde tegenaan wordt opgeworpen. Dat wordt een molenbelt genoemd, onderbroken door een ingangspartij met een toog en vleugelmuren. In een bepaald aantal gevallen is er ook zo een aan de achterzijde om het uitrijden van paard-en-wagen mogelijk te maken.