Leon schreef: ↑zo 24 mei, 2020 15:36
Je hebt jezelf in de nesten gewerkt.
Je hebt dat achterstevoren: een dealer die zaken verzwijgt voor en liegt (geval scheve kettinglijn) tegen de klant, is dealer die de klant in nesten werkt.
Leon schreef: ↑zo 24 mei, 2020 15:36
Natuurlijk heb je garantie als je fiets belachelijk snel verslijt en je mag helemaal verhaal halen als je niet geleverd krijgt wat je gekocht hebt.
Nogmaals: garantie op wat?
- ik heb uiteraard NIET betaald voor de crankset en kettingblad vervanging. Alhoewel ik later ontdekte dat op de factuur van de fiets dat voor dat Surly rvs blad 90 euro stond; terwijl je het in een webwinkel als particulier kon kopen voor 30-35.
- ik heb uiteraard NIET betaald voor het hermonteren (en "Loctite'n") van hetgeen binnen het bottom bracket dat zich had losgewerkt
- ik heb ook NIET betaald voor die achtervelg (en al het spaakwerk) die helemaal rondomrond gescheurd bleek, en dat was zelfs nog dit jaar.
De fiets is een standaard reisfiets omgebouwd naar vaste pion.
De dealer wilde pas beginnen met uitzoeken hoe en met wat te bouwen na betalen voorschot.
Nadat ik had gevraagd om eerst een lijst onderdelen. Dat ging niet, "de ingenieurs moesten iets hebben om mee te werken". Daar had en heb ik begrip voor.
Leon schreef: ↑zo 24 mei, 2020 15:36
Maar ergens vraag ik me af of het allemaal zo gegaan is want je bent erg boos op jezelf en echt verhaal halen deed je niet.
Waar haal je het.
Welke reden heb ik om boos te zijn op mezelf?
Het tegendeel, ik heb, als nul beginnende op vlak van fietstechniek, alle problemen die zich stelden 1 voor 1 opgelost. Ik heb het bagagerek dat veel te kort was verlengd, de tassen die tegen mijn hielen zaten naar achteren verplaatst, voorlicht naar voren verplaatst voor een mini rugzak onder het stuur, achterlicht naar achter omdat het door de verplaatsing verborgen zat onder de tassen, een grote korf op het bagagerek gemonteerd na het bovenaan ook eerst breder en nog langer te maken.
Ik heb ook het achterspatbord aangepast, dat gebroken bleek allicht doordat de beugel voor de remmontage te smal was om erover te krijgen zonder heel de boel te moeten demonteren en het er van vanachter over te schuiven, en het verbreed en iets verschoven naar de aandrijfzijde, met daar een afscherming die vuil van de band weghoudt van de ketting.
En spatlap achter voorwiel en spatbord achter achterwiel, laatste in een hoek om vuil/water niet alleen weg te houden van mijn bagage maar ook niet terug naar voren te werpen langsheen binnenkant spatbord.
Ik heb gedurende die 2.5 jaar ermee rijden al vele tonnen bagage verplaatst met de fiets. Gemiddeld een 60 km per dag.
Ik heb nog maar 3 kettingen gehad, het eerste KMC Z1RB prul van 1 maand niet meegeteld - nr 1 gedurende 18 maanden, nr 2 8 of 9 maanden en dan zonder dat het eigenlijk nodig was die motorfiets ketting omdat ik die asap wilde proberen/testen.
Kettingbladen 2 (het Surly rvs prul evenmin meegeteld) , de tweede ook enkel maar omdat ik door de wijziging van vierkant taps naar Octalink een andere bcd moest hebben.
Dus boos op mezelf, waar haal je het? Welintegendeel. Ik kom van niks en nu kan ik al redelijk ver mijn plan trekken - quasi al het gewone (banden, kettingen, kettingbladen, tandwielen) vervangen. Voor niks is speciaal gereedschap nodig, alles gaat met enkele inbussleutels en dat was ook mijn opzet van in het begin.
Je snapt toch dat zondebokken zoeken geen oplossingen voor problemen geeft?
Het doel van dit onderwerp is te polsen naar fietsers met fiets zonder derailleur en met ketting (voor zover dat uitmaakt want een riem die varieert in spanning is allicht nog problematischer), die GEEN noemenswaardige spanningsvariatie hebben.