Oude type schroeftandwiel (art. 8219, 8220, 8221, 8222, 8223)
Worden al enkele jaren niet meer gemaakt.
Voordeel van het tandwiel: bestaat uit 1 onderdeel
Nadeel 1: bij foutief demonteren wordt de drijfkop beschadigd, grote kost om dit te herstellen (handleiding wordt helaas te weinig gelezen en soms is men toch iets minder handig aangelegd dan men vermoedt.
Nadeel 2: bij omdraaien van het tandwiel kan de simmering (dichting) beschadigd geraken door een te erg geoxideerde opstaande rand (de opstaande rand die voorhet omdraaien aan de buitenkant van het tandwiel zat).
Nieuwe type met clips ((art. 8540s/8540) + splined tandwiel (art. 8541-8549))
Enkel geschikt voor tandwielen voor ketting.
Voordeel 1: tandwiel is gemakkelijker te vervangen/om te draaien. Enkel een schroevendraaier en een grote tang nodig (om de clips goed vast te zetten). Iets meer "foolproof" dan het oude systeem.
Voordeel 2: tandwiel is een stukje goedkoper dan het oude systeem.
Voordeel 3: meerdere kettinglijnen mogelijk.
Voordeel 4: minder kansen op beschadigen drijfkop.
Nadeel 1: als clips niet goed vastgezet wordt (of bij gebruik foute clips) kan er speling ontstaan tussen carrier en tandwiel.
Nadeel 2: initeel iets duurder dan oud systeem wanneer je het nadien koopt. Meerprijs is na 1 tandwielwissel al terugverdiend. Alle naven van de afgelopen jaren zijn er standaard mee uitgerust, dus daar heb je bij de eerste tandwielwissel al winst vergeleken met het oude systeem.
Nieuwe type met lockring (art. 8540SL/8540L)
Ontworpen voor Gates tandwielen (maar ook geschikt voor tandwielen voor ketting).
Ik ervaar zeer weinig problemen met speling tussen carrier 8540(s) en splined tandwielen. Als er problemen zijn is het ofwel de foute clips, ofwel clips niet vastgezet ofwel (en meer en meer) niet originele/niet door Rohloff goedgekeurde splined tandwielen.
Dat Rohloff met het carrier systeem begonnen is omwille van snel veel geld verdienen (zoals Fedor met grote stelligheid weet/beweert): ik zou het niet weten. Voor de consument wordt een nieuw tandwiel monteren een stuk goedkoper. Het viel me bij mijn laatste bezoek bij Rohloff wel op dat Stewart niet meer met het oude versleten Mercedes busje reed, maar een nieuw exemplaar, mét airco en stuurbekrachtiging. Dus het zou wel kunnen dat ze daar slapende rijk aan het worden zijn.