Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe wielset voor Koga Randonneur - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nieuwe wielset voor Koga Randonneur

Je weegt 65 kilo.
Je hebt je oude velgen 'opgeremd'. Ik ga er van uit dat je dus (heel) ver boven de 20.000 kilometers gereden hebt.
Kennelijk nooit problemen gehad met de wielen, anders had je dat wel vermeld. Dus de oude Koga-wielen waren sterk genoeg voor jouw gebruik.

Een set bij Bike4travel kost minimaal (incl. naafdynamo) 327 euro. Dan heb je een Deore-achternaaaf. Je huidige Koga-naaf zal LX of XT zijn.
(mogelijk dat je je oude naafdynamo kunt overzetten? Hoewel ik bij zo'n bedrag altijd voor een nieuwe naaf zou gaan).

Al met al vraag ik me af of er bij zo'n dure oplossing geen sprake is van overkill. Die nieuwe Bik4T wielen zullen veel sterker zijn dan je oude wielen, al is het alleen al omdat ze perfect gespaakt en afgesteld zullen worden.

Niets ten nadele van Bike4T, maar ik zou voor zo'n Rose-set gaan (zie @Alois), en de rest van het geld in je zak houden.
Ik zou geen set systeemwielen nemen ipv de wielen van b4t, systeemwielen hebben meestal de goedkoopste componenten en ditto afdichting.
Gebruikt kan ook nog, als ze er nog zijn:

viewtopic.php?f=11&t=34509
Shadow schreef:
di 19 mei, 2020 13:48
Ik zou geen set systeemwielen nemen ipv de wielen van b4t, systeemwielen hebben meestal de goedkoopste componenten en ditto afdichting.
Als je willekeurig (incl. naafdynamo) de eerste set uit het linkje van @alois pakt, dat is deze:
https://www.rosebikes.nl/rose-trekkingw ... 610-640720

Ik weet eerlijk gezegd niet wat de term 'sysyteemwielen' precies inhoudt.
Maar zijn deze wielen opgebouwd uit de goedkoopste componenten en dito afdichtingen?
(ik dacht overigens dat die afdichtingen gewoon onderdeel uitmaken van de gebruikte naaf?, in dit geval Deore).
Voor mijn lekenoog ziet het er prima uit. Natuurlijk, het zal ongewtijfeld beter kunnen, maar dar geldt bij bijna elke keuze. We zijn hier niet op zoek naar bombproof wielen. Maar 'slechts' op zoek naar vervanging van oude Koga randonneur velgen!
mikefiets schreef:
di 19 mei, 2020 19:16
Shadow schreef:
di 19 mei, 2020 13:48
Als je willekeurig (incl. naafdynamo) de eerste set uit het linkje van @alois pakt, dat is deze:
https://www.rosebikes.nl/rose-trekkingw ... 610-640720

Ik weet eerlijk gezegd niet wat de term 'sysyteemwielen' precies inhoudt.
Maar zijn deze wielen opgebouwd uit de goedkoopste componenten en dito afdichtingen?
(ik dacht overigens dat die afdichtingen gewoon onderdeel uitmaken van de gebruikte naaf?, in dit geval Deore).
Voor mijn lekenoog ziet het er prima uit. Natuurlijk, het zal ongewtijfeld beter kunnen, maar dar geldt bij bijna elke keuze. We zijn hier niet op zoek naar bombproof wielen. Maar 'slechts' op zoek naar vervanging van oude Koga randonneur velgen!
Da’s een prima setje wat je aanstipt, maar wat ik bedoel met systeemwielen, is een wiel waarvan je de onderdelen niet los kunt kopen, dus alleen als geheel. Dit is bedoeld om extra goedkope sets te kunnen maken, omdat je geen lijn met vervangingsonderdelen hoeft op te tuigen oid, als er iets stuk is; nieuwe kopen. Soms zijn de spaken normale maten en kun je die los vervangen, maar zeker bij racewielen met aeroblade spaken is het bijna ondoenlijk vervanging te vinden in het bodemsegment.
Ivo Miesen schreef:
di 19 mei, 2020 06:11
Mr. Z schreef:
ma 18 mei, 2020 23:24
Voor een paar tientjes meer dan de LX versie in je link heb je een Santos achterwiel met een betere velg en veel betere naaf :wink:
Wat een voorwiel met naafdynamo bij ze kost weet ik niet.
Hebben die LX wielen dan wel dezelfde breedte? De TS heeft niet geschreven van welke jaargang zijn fiets is. De breedte van het achterwiel kan dus 126, 130 of 136mm zijn.
Waarom quote je mij? in de link van TS wordt een wiel aangeboden met de huidige standaard inbouw breedte van een MTB naaf met snelspanner.
Shadow schreef:
Mr. Z schreef:
ma 18 mei, 2020 23:24
Voor een paar tientjes meer dan de LX versie in je link heb je een Santos achterwiel met een betere velg en veel betere naaf :wink:
Wat een voorwiel met naafdynamo bij ze kost weet ik niet.
Dat zijn in mijn ogen naven van Novatec oid, niks mis mee, maar gewoon Novatec pakken is goedkoper.
Weet niet of het een Novatec naaf maar wat ze nu gebruiken heeft een cassettebody met 6 pallen die 2 aangrijppunten hebben net zoals Hope gebruikt, dus bijna geen vrije slag en veel meer kracht verdeling, de gewone en light Novatec naven hebben 3 of 4 normale pallen.
Mr. Z schreef:Weet niet of het een Novatec naaf maar wat ze nu gebruiken heeft een cassettebody met 6 pallen die 2 aangrijppunten hebben net zoals Hope gebruikt, dus bijna geen vrije slag en veel meer kracht verdeling, de gewone en light Novatec naven hebben 3 of 4 normale pallen.
Ja daar heb je een punt, het is een OEM naaf, in (naar ik denk) Taiwan gemaakt op bestelling door Santos, prima spul, Halo doet dat ook en daar heb ik 2 naven van lopen en die zijn erg mooi gemaakt.
wybrenoppedijk schreef:
zo 17 mei, 2020 15:48

Of een andere sugestie?
Misschien is dit wat?

viewtopic.php?f=11&t=34765