Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Klapbanden zijn niet tof! - Forum Wereldfietser

Klapbanden zijn niet tof!

Hallo,

we hebben net onze Schwalbe Marathon XR buitenbanden vervangen en na 100 km klapte de achterband. We hoorden iets aanlopen en daarna een harde knal. We vermoeden dat de binnenband onder de buitenband door is gekomen en daarna is geklapt. We hebben de binnenband vervangen, de buitenband er om gedaan (heeel goed gekeken of alles goed zat) en weer gaan fietsen. De volgende dag helaas hetzelfde probleem (alleen zonder het aanloop geluid), weer een klapband. En als er net een vrachtauto langs komt is dat niet leuk. En we raken door de binnenbanden heen. We hebben nu een reserve buitenband geplaatst en hopen daar probleemloos mee te kunnen fietsen (we willen graag nog een jaar door trappen).

Onze vraag is of er meer mensen zijn met dit klapband probleem. Ligt het aan de Marathon XR banden, zijn die te groot? (of hebben we een maandag ochtend exemplaar). Of misschien aan de velg, of een combinatie van velg/buitenband.

Alle reacties zijn welkom.

Vriendelijke groeten,

Dennis & Marijcke.

Beste Dennis en Marijcke,

Oef dat is niet mis! Een serieus probleem. Ik zou als ik jullie was dit onmiddellijk voorleggen aan de importeur van Schwalbe in Nederland: Anglodutch. Ik denk je je het beste kunt richten tot de heer W v/d Hoven.
info@anglodutch.nl

Hoi,
Balen! Ik heb dat jaren geleden eens gehad met een ouder type Marathon. Het was een heel vreemde gewaarwording om na een klapband de buitenband zonder gat er in aan te treffen. Het lag aan de buitenband. Ofwel was de hieldraad te lang, wat erg vreemd is natuurlijk; ofwel was de laag die rondom de hieldraad zit te dun. Na de klapband was de rubberlaag rondom de draad echter wel fors beschadigd, wat de band op zich al waardeloos maakte. Ik ben toen niet terug gegaan omdat ik de band al een tijd had liggen.
Ik zou inderdaad AngloDutch mailen dat ze maar een nieuwe sturen!
Sterkte ermee,
Leon

Ik heb Anglodutch gemaild en wacht rustig op een reactie. Het is bijna grappig maar op onze tocht hebben we meer klapbanden dan gewone lekke banden. (2-3) is de stand.

Als ik een reactie krijg laat ik het wel horen.

Groeten,

Dennis & Marijcke.

OK we hebben een reactie:

"Het 2 keer klappen van de binnenband achter in een zeer korte tijd lijkt ons geen toeval en duidt waarschijnlijk of een montagefout of op een geen goede ligging van het velglint. Het juiste velglint moet het gehele velgbed afdekken. Is het velglint smaller dan het velgbed, dan kan het verschuiven en zo de spaakgaten blootleggen. Bij een holkamervelg zijn speciale velglinten (b.v. Schwalbe Super HP of Schwalbe textiel-velglint) nodig. Rubber velglinten zijn voor een holkamervelg niet geschikt omdat ze door de steeds bewegende binnenband in de spaakgaten gedrukt worden. Is het velglint te breed, dan wordt contstant de binnenband naar boven gedrukt en het risico bestaat dat deze tussen buitenband en velg komt.
Voor de toekomst kunt u ook ons zelfklevende textiel velglint gebruiken. Hier wordt het verschuiven door de hittebestendige kleefstof voorkomen."


We hebben inderdaad een rubber velglint. Ik weet niet wat voor een velg we hebben maar we gaan gewoon het lint vervangen, dat kan in ieder geval geen kwaad.

Groeten,

Dennis & Marijcke.

Hoe is de staat van de velg, is die op sommige plaatsen te ruim.!! Hoe oud is het wiel, wat is er allemaal mee gebeurd en gedaan. In de regel gebeurd dit allen bij wat uitgelubberde velgen. Bij een goede velg waar de band wat ruim omheen gaat helpt vaak een extra velglint.
Succes Klaas
Sorry dat ik een oud topic bovenhaal.

Net dit meegemaakt..

Mijn fiets is 3 weken oud, en heeft 400 km op de teller.
Banden 28 - 47 mm breed op mijn ebike. De druk was 4.5 Γ  5 bar (toegelaten druk 5.25 bar)

Tijdens een ritje eerder deze dag is de binnenband achteraan gewoon ontploft. De buitenband was nog heel.
Ik had niks bij, maar de pechbijstand was er in 30 min, en die lieve man heeft er een Gaadi ingestoken.

Bij demontage zat er een scheur in de binnenband van minstens 40cm.
Ik kan niet anders dan geloven dat die band ergens gekneld zat.

Nu zie ik op de plaats waar de 2 einden van de binnenbanden samen komen een deukje in de buitenband.

Wat raden jullie aan? Binnenband toch terug vervangen door een gewone niet deelbare band, of verder gebruiken?

(En ja, vanaf de volgende rit gaat er wat gereedschap en een extra gaadi band mee.
Blackbelt schreef: ↑
zo 17 mei, 2020 16:54
... een scheur in de binnenband van minstens 40cm.
...
Wat raden jullie aan? Binnenband toch terug vervangen door een gewone niet deelbare band, of verder gebruiken?
...
Ik zou de uitdaging aangaan en 'm gaan plakken πŸ™„
Geef me je adres maar, ik stuur je de band gelijk op.
Die is ook nog doorgeknipt, dus je zit er wel even aan. :-)
Blackbelt schreef: ↑
zo 17 mei, 2020 16:54
Sorry dat ik een oud topic bovenhaal.

Net dit meegemaakt..

Mijn fiets is 3 weken oud, en heeft 400 km op de teller.
Daar kun je volgens mij mee naar de fietsenmaker en reparatie onder garantie vragen. Als ik het goed begrijp, is het gebeurd met de fiets zoals hij uit de winkel kwam. Dan zijn er een aantal mogelijkheden:

- de binnenband is er fout opgelegd;
- de binnenband was van slechte kwaliteit;
- er is een probleem met de buitenband.

Dat mag m.i. niet met een nieuwe fiets.
derdekeer schreef: ↑
zo 17 mei, 2020 20:04
Blackbelt schreef: ↑
zo 17 mei, 2020 16:54
Sorry dat ik een oud topic bovenhaal.

Net dit meegemaakt..

Mijn fiets is 3 weken oud, en heeft 400 km op de teller.
Daar kun je volgens mij mee naar de fietsenmaker en reparatie onder garantie vragen. Als ik het goed begrijp, is het gebeurd met de fiets zoals hij uit de winkel kwam. Dan zijn er een aantal mogelijkheden:

- de binnenband is er fout opgelegd;
- de binnenband was van slechte kwaliteit;
- er is een probleem met de buitenband.

Dat mag m.i. niet met een nieuwe fiets.
Je hebt gelijk, alleen .... ik heb geen schade.
De pechverhelping heeft er gratis (inbegrepen in contract) een nieuwe binnenband in gestoken. Ook die band moest ik niet betalen.
Bij thuiskomt heb ik die opgepomt tot dik 4.5 bar, en de fiets staat nu rustig stil zonder probleem.

Wat nu de oorzaak is ... zal ik wellicht nooit weten. Ik heb een berichtje naar de fabrikant gestuurd met een foto er bij. Maar eigenlijk verwacht ik niks.
Recent ook gezien hoor, kennis van met een nieuwe Cervelo racefiets van 5-6000 euro, eerste rit klapt de voorband eraf, had de binnenband tussen velg en buitenband gezeten :roll: lakschade aan vork, flink geschrokken ook. Zo m.i. Nooit mogen gebeuren.
Blackbelt schreef: ↑
zo 17 mei, 2020 20:47
De pechverhelping heeft er gratis (inbegrepen in contract) een nieuwe binnenband in gestoken.
Wat is dat voor pechverhelping? Via een verzekering of vanuit de dealer of zo? Was wel snel ter plaatste zo te lezen :)
Blackbelt schreef: ↑
zo 17 mei, 2020 17:05
Geef me je adres maar, ik stuur je de band gelijk op.
Die is ook nog doorgeknipt, dus je zit er wel even aan. :-)
Ik begreep je bericht niet, vandaar.
derdekeer schreef: ↑
zo 17 mei, 2020 20:04
Blackbelt schreef: ↑
zo 17 mei, 2020 16:54
Sorry dat ik een oud topic bovenhaal.

Net dit meegemaakt..

Mijn fiets is 3 weken oud, en heeft 400 km op de teller.
Daar kun je volgens mij mee naar de fietsenmaker en reparatie onder garantie vragen. Als ik het goed begrijp, is het gebeurd met de fiets zoals hij uit de winkel kwam. Dan zijn er een aantal mogelijkheden:

- de binnenband is er fout opgelegd;
- de binnenband was van slechte kwaliteit;
- er is een probleem met de buitenband.

Dat mag m.i. niet met een nieuwe fiets.
Inderdaad!

Bij de oude stadsfietsen had je rvs velgen. Die hadden een erg ronde rand waar een buitenband nog wel eens door de druk van kon afglijden. Bij moderne (haken)velgen gebeurt dit nuet snel, maar het zou theoretisch kunnen als de band er ongelijk is opgelegd.
Fedor schreef: ↑
zo 17 mei, 2020 21:57
Blackbelt schreef: ↑
zo 17 mei, 2020 20:47
De pechverhelping heeft er gratis (inbegrepen in contract) een nieuwe binnenband in gestoken.
Wat is dat voor pechverhelping? Via een verzekering of vanuit de dealer of zo? Was wel snel ter plaatste zo te lezen :)
Dat is de pechverhelping die ik via mijn kredietkaart heb. Daar zitten maximaal 2 auto’s in, en ze helpen ook als je met de fiets pech hebt.
In de praktijk is het dan Touring Wegenhulp (belgische ANWB) die langs komt. Kleine pannes herstellen ze ter plaatse, als ze het niet in orde krijgen dan brengen ze jou en de fiets naar huis.
Leon schreef: ↑
zo 17 mei, 2020 22:12
Bij de oude stadsfietsen had je rvs velgen. Die hadden een erg ronde rand waar een buitenband nog wel eens door de druk van kon afglijden. Bij moderne (haken)velgen gebeurt dit nuet snel, maar het zou theoretisch kunnen als de band er ongelijk is opgelegd.
Niet alleen RVS, ook in gelakt staal verkrijgbaar, heet een Westwood velg :wink:
Redenen dat ik klapbanden heb gehad:
- Slechte buitenband die het begaf, bv scheur in de wang
- Band zat slecht gemonteerd om de velg en is eraf gefloept
- Binnenband te kleine maat
- Gebrek aan de binnenband. Gescheurd bij zo'n 'las'naad
- Kapotte velglint.
- Te grote plakker bij te smalle/dunne binnenband

Vrij irritant als zoiets gebeurt, en niet ongevaarlijk als je net rijdt en flink snelheid hebt. Gelukkig 9 van de 10x net na het repareren als ik nog stil sta. Ik rij mijn banden iig even een maand in voordat ik een grote rit rij, als het kan.