Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Pas opgemerkt tijdens jaarlijkse poetsbeurt.
Wiel schuin monteren gaat niet lukken. Ketting wordt namelijk aangespannen door middel van een excentrische trapas. De kettinglijn loopt mooi recht. Inderdaad, de trapas lagers heb ik vervangen i.v.m. speling. (Hope Bottom Bracket 68/73). Het oude schroef tandwiel was 16 t net zoals het nu versleten splinet tandwiel. Deze slijtage is natuurlijk geen onoverkomelijk probleem. Juist die nieuwe spinet tandwielen zijn veel makkelijk te vervangen dan de oude versie die wel eens moervast konden gaan zitten. Ik ben alleen verbaast dat die binnenzijde zo uitgesleten is. Daarbij heb ik mijn fiets geëlektrificeerd met een voorwielmotor waardoor er ook nog eens minder krachten op de aandrijflijn komen.Mr. Z schreef: ↑do 14 mei, 2020 19:55Van de 9 spline dragers zijn er 2 versies, de gewone en een S versie, bij de S versie komt de kettinglijn bijna gelijk als met het oude schroef tandwiel, de gewone komt wat verder naar buiten zodat er ook met een kleiner tandwiel dan daarvoor gefietst kan worden.
Als jouw tandwiel deze slijtage alleen aan de binnenkant heeft dan heeft het wiel of schuin gestaan of de kettinglijn klopt niet.
Of misschien speling op je trapas maar dan verwacht je eigenlijk slijtage aan weerszijde van je achtertandwiel.
Helaas niet meer. De nieuw(st)e zitten vast met een schroefklem (aandraaimoment 30Nm) waar weer een zwaar stuk apart gereedschap voor nodig is.
Als je een splined carrier met een veer hebt kan het wel. De nieuwere splined carriers hebben een schoefklem (lockring), daar heb je wel gereedschap voor nodig: https://www.bike4travel.nl/rohloff/5181 ... -8518.html
Je achter wiel kan er nog steeds scheef in zitten altijd na het terug plaatsen van het wiel de fiets recht op op zijn wielen zetten en op het zadel leunen en de snelspanner of asmoeren weer los en vast, dan weet je pas zeker dat het wiel recht zit.Roger schreef: ↑vr 15 mei, 2020 08:39Wiel schuin monteren gaat niet lukken. Ketting wordt namelijk aangespannen door middel van een excentrische trapas. De kettinglijn loopt mooi recht. Inderdaad, de trapas lagers heb ik vervangen i.v.m. speling. (Hope Bottom Bracket 68/73). Het oude schroef tandwiel was 16 t net zoals het nu versleten splinet tandwiel. Deze slijtage is natuurlijk geen onoverkomelijk probleem. Juist die nieuwe spinet tandwielen zijn veel makkelijk te vervangen dan de oude versie die wel eens moervast konden gaan zitten. Ik ben alleen verbaast dat die binnenzijde zo uitgesleten is. Daarbij heb ik mijn fiets geëlektrificeerd met een voorwielmotor waardoor er ook nog eens minder krachten op de aandrijflijn komen.Mr. Z schreef: ↑do 14 mei, 2020 19:55Van de 9 spline dragers zijn er 2 versies, de gewone en een S versie, bij de S versie komt de kettinglijn bijna gelijk als met het oude schroef tandwiel, de gewone komt wat verder naar buiten zodat er ook met een kleiner tandwiel dan daarvoor gefietst kan worden.
Als jouw tandwiel deze slijtage alleen aan de binnenkant heeft dan heeft het wiel of schuin gestaan of de kettinglijn klopt niet.
Of misschien speling op je trapas maar dan verwacht je eigenlijk slijtage aan weerszijde van je achtertandwiel.
Wat een ingenieuze manier om de kettinglijn te controleren. Hoe kom je hierop? Ik ga dit zeker op die manier controleren. Anderzijds, stel dat de excentrische pot inderdaad ietsje te veel naar binnen of naar buiten zit waardoor de ketting lijn niet helemaal recht is. Kan dit dan de oorzaak zijn van de naar mijn inziens extreme slijtage aan de binnenzijde van het kransje? Ik zou dan eerder ietsje meer slijtage verwachten aan de tandjes van de tandwielen. Daarnaast vangt de spelling die ook een singelspeed ketting heeft het en ander op.Mr. Z schreef: ↑vr 15 mei, 2020 18:55Je achter wiel kan er nog steeds scheef in zitten altijd na het terug plaatsen van het wiel de fiets recht op op zijn wielen zetten en op het zadel leunen en de snelspanner of asmoeren weer los en vast, dan weet je pas zeker dat het wiel recht zit.Roger schreef: ↑vr 15 mei, 2020 08:39Wiel schuin monteren gaat niet lukken. Ketting wordt namelijk aangespannen door middel van een excentrische trapas. De kettinglijn loopt mooi recht. Inderdaad, de trapas lagers heb ik vervangen i.v.m. speling. (Hope Bottom Bracket 68/73). Het oude schroef tandwiel was 16 t net zoals het nu versleten splinet tandwiel. Deze slijtage is natuurlijk geen onoverkomelijk probleem. Juist die nieuwe spinet tandwielen zijn veel makkelijk te vervangen dan de oude versie die wel eens moervast konden gaan zitten. Ik ben alleen verbaast dat die binnenzijde zo uitgesleten is. Daarbij heb ik mijn fiets geëlektrificeerd met een voorwielmotor waardoor er ook nog eens minder krachten op de aandrijflijn komen.Mr. Z schreef: ↑do 14 mei, 2020 19:55Van de 9 spline dragers zijn er 2 versies, de gewone en een S versie, bij de S versie komt de kettinglijn bijna gelijk als met het oude schroef tandwiel, de gewone komt wat verder naar buiten zodat er ook met een kleiner tandwiel dan daarvoor gefietst kan worden.
Als jouw tandwiel deze slijtage alleen aan de binnenkant heeft dan heeft het wiel of schuin gestaan of de kettinglijn klopt niet.
Of misschien speling op je trapas maar dan verwacht je eigenlijk slijtage aan weerszijde van je achtertandwiel.
Maar ik denk dat je ketting lijn niet goed is, is makkelijk zelf te controleren, pak een lange waterpas of iets anders dat lang genoeg is en echt recht.
Ketting van de tandwielen af en leg de lat tegen de zijkant van het voortandwiel, ergens beneden aan en niet tegen de boutjes, draai de lat en die moet dan ook recht tegen de zijkant van het achtertandwiel komen te liggen, zit hij te ver naar buiten of binnen verplaats de excentrische pot , als je de boel hebt uitgelijnd meet dan nog eens terwijl je het voorblad steeds een kwart slag draait, zo controleer je of je tandwiel of spider van je crank niet krom is.
Gezien ik de naaf toch moest opsturen voor een nieuw naafhuis heb ik door Elan in Nijmegen ook maar gelijk de naaf laten ombouwen naar het splined systeem. Ik neem aan dat als het tandwiel bij montage al niet goed pasten zij dit toch wel opgemerkt hadden.
Dat zei ik al ergens hierboven, het nieuwe systeem is echt onzin, een onzinnige reparatie van een niet-werkend systeem dat de vervanger was van een goed werkend systeemRoger schreef: ↑za 23 mei, 2020 09:32Maar wat is dan de meerwaarde van dit systeem? En waarom heeft Rohloff deze nieuwe Rohloff Splinet Carrier SL op de markt gebracht ? Dan kan ik toch net zo goed terug gaan naar de tandwielen met schroefdraad? Ik vond het juist zo handig dat ik een tandwiel kon vervangen of omdraaien door middel van het los wippen van het c-clipje. Dit gezien de tandwielen met schroefdraad bij mij altijd moervast gingen zitten ondanks een likje montage pasta. Ik weet nu even niet wat wijsheid is, een nieuwe spinet adapter, een nieuwe spinet adapter met Rohloff Splinet Carrier SL waar je ook weer nieuwe specifieke dure tools voor nodig heb, of terug naar het oude systeem tandwielen met schroefdraad?
Als je naar die foto kijkt is de glans er inderdaad wel een beetje vanaf . Maar dat is een kwestie van poetsen. Ondanks ik nu wat perikelen ondervind met dit splined systeem is Rohloff voor mij nog altijd een top versnellingsnaaf. Uitstekende after sale, en alles is vervangbaar.