Natuurlijk moet je rekening houden met weggebruikers waar je onverwacht gedrag van kan verwachten. Als dit onverwacht gedrag echter ronduit gevaarlijk is voor deze weggebruiker, mag je best nadenken wat daar tegen te doen is. Net zoals het zinvol is dat ouders hun peuters beletten de weg op te lopen. Ik heb er overigens bij het bestuur van de Wereldfietser al vaker voor gepleit fietsgroepen tot max 10 personen te beperken. Een groep wereldfietsers is vele male ongedisciplineerder als een groep racefietsers. Het is een wonder dat daar nog geen dodelijke ongelukken zijn gebeurd.
Rekening houden met elkaar.
Ik heb 2 keer in mijn leven verkeersles gehad die mij echt is bijgebleven.
1) Ik woonde in de 80-er jaren in Amsterdam. Er waren er die de onhebbelijke gewoonte hadden om de rij voor het stoplicht voorbij te gaan via de trambaan. Als dat geen taxi, ziekenwagen of politie was dan wilde ik wel eens vlak voor zo'n auto 'per ongeluk' naar links uitwijken om de haastige dwars te zitten.
Tót het moment dat Gerrit mij zie: Stel je nou eens voor dat het een vader is die op weg is naar het ziekenhuis waar zijn vrouw ligt te bevallen. De wegpiraat weet wel adequaat te reageren, maar die aanstaande vader niet. Komt die ook in het ziekenhuis te liggen. Wat zeg je dan?
2) Op weg naar m'n werk op de fiets nam ik altijd een rotonde linksom. een rotonde waar ook veel scholieren langs komen.
Op een dag sprak Ton mij aan. Hij zei dat hij zich kon voorstellen dat linksom makkelijker en sneller is, maar zou je niet eens overwegen om het goede voorbeeld voor de scholieren te geven?
Sindsdien wacht ik ook altijd tot de rode lichten gedoofd zijn. Niet omdat er nog een trein kan komen, maar om voor scholieren het goede voorbeeld te geven.
En wat ik niet doe: Anderen aanspreken op in mijn ogen ongewenst gedrag in het verkeer.