Ik heb de volgende brief verstuurd naar NS-directeur Roger van Boxtel
Geachte meneer Van Boxtel,
Graag wil ik reageren op het fietsenverbod van de NS dat gisteren is ingegaan. Een maatregel die totaal geen zoden aan de dijk zet en slechts een vrij kleine groep reizigers uitsluit. Overigens neemt uw collega-treinvervoerder Arriva wél fietsen mee.
Als het om ruimtegebruik gaat, zet het fietsverbod totaal geen zoden aan de dijk. Uitgangspunt is een maximale bezetting van 40%. Een dubbeldekstreinstel met vier rijtuigen heeft ongeveer 400 zitplaatsen, maar in deze treinstellen is slechts de ruimte van 6 klapstoeltjes beschikbaar voor het plaatsen van fietsen. Waar praten we over?
Verder valt af te vragen of het wel wenselijk is dat reizigers zo dicht op elkaar opgepropt zitten op die klapstoeltjes.
Bij de test met de coronaproof-treinen tussen Zwolle en Groningen, waren deze klapstoeltjes op fietsplaatsen nu juist afgeplakt. Vanuit dat oogpunt is het geen enkel bezwaar dat daar fietsen geplaatst kunnen worden.
Deze maatregel lijkt ook halfslachtig, omdat NS slechts een zeer kleine groep reizigers uitsluit. Onder de veel en veel omvangrijkere groep van overige reizigers valt moeilijk te onderscheiden wat “essentieel” is en wat “niet-essentieel” is. Afgelopen zaterdag moest de dienst van een trein naar Zandvoort worden gestaakt wegens drukte. Hoeveel “essentiële reizigers” zaten er in deze trein?
Het devies is niet langer: “Blij thuis!”
Terrassen en restaurants mogen binnenkort open. Campings volgen.
Omdat vakanties naar populaire landen nog lang moeilijk kunnnen blijven, komt er een toenemende run op vakantie en recreatie in eigen land.
Er gaat behoefte aan vervoer ontstaan. Is dit alleen weggelegd voor mensen met een automobiel? Wat voor verkeerscongesties kunnen er ontstaan, als er geen alternatieven zijn?
Volgens een onderzoek van Maurice de Hond werkte voor de uitbraak van Corona slechts 6 % thuis. Bij een verdere versoepeling van de lockdownmaatregelen blijft 26 % van alle respondenten in de toekomst ook vaker thuiswerken
Van de OV-gebruikers geeft 20 procent aan bij verdere versoepeling van de lockdownmaatregelen geen gebruik meer te gaan maken van het OV en 28 procent van de OV-reizigers is nog onzeker. Ruim de helft (52 procent) van alle OV- reizigers blijft dit in de nabije toekomst ook doen.
Ondanks alle pogingen tot werkurenspreiding is verreweg het meeste aanbod tijdens de spitsuren, waarin al voor corona geen fietsen mochten meegenomen. In de daluren zal ruimte blijven.
In de daluren zal een aanzienlijk deel van andere reisdoelen af blijven nemen. De trein werd voor corona vaak gebruikt voor bezoek aan vakbeurzen, vergaderingen en conferenties.
Alle beurzen zijn echter tot 1 september afgelast. Webinar is ontdekt en is een trend. Is veel goedkoper dan fysiek vergaderen of te congresseren. Scheelt veel kosten en vooral veel reistijd. De verwachting is dat deze trend zich ook na de coronabeperking voortzet.
Een andere belangrijk groep reizigers wordt gevormd door studenten en bezoekers aan evenementen. Voorlopig vinden er geen colleges plaats en ook evenementen zijn afgeblazen.
Bij versoepeling van de coronamaatregelen kan ook gedacht worden aan verbreding van de treinreizigers. Gezien deze ontwikkelingen zou NS best ruimte kunnen bieden aan recreatieve reizigers binnen de 40%-norm. Zeker buiten de spitsuren.
Onder normale omstandigheden heeft NS in de maanden juli en augustus op veel verbindingen aanzienlijk minder reizigers. Treinen worden ingekort. Door treinen met normale lengte te laten rijden kan NS ook met 40% een rol spelen in recreatief vervoer. Symbool-politiek door het slechts uitsluiten van één kleine groep van reizigers met een fiets past daar niet bij.
Overigens betekent de maatregel niet alleen maar ontmoedigen van veel fietsvakanties, maar zelfs ook voor veel mensen onmogelijk maken van bepaalde vakanties.
Verder lijkt het juist een goede zaak om autogebruik zoveel mogelijk te beperken.
Fiets en trein kunnen een dreamteam zijn.
Met vriendelijke groet,
Bert Sitters
Geachte meneer Van Boxtel,
Graag wil ik reageren op het fietsenverbod van de NS dat gisteren is ingegaan. Een maatregel die totaal geen zoden aan de dijk zet en slechts een vrij kleine groep reizigers uitsluit. Overigens neemt uw collega-treinvervoerder Arriva wél fietsen mee.
Als het om ruimtegebruik gaat, zet het fietsverbod totaal geen zoden aan de dijk. Uitgangspunt is een maximale bezetting van 40%. Een dubbeldekstreinstel met vier rijtuigen heeft ongeveer 400 zitplaatsen, maar in deze treinstellen is slechts de ruimte van 6 klapstoeltjes beschikbaar voor het plaatsen van fietsen. Waar praten we over?
Verder valt af te vragen of het wel wenselijk is dat reizigers zo dicht op elkaar opgepropt zitten op die klapstoeltjes.
Bij de test met de coronaproof-treinen tussen Zwolle en Groningen, waren deze klapstoeltjes op fietsplaatsen nu juist afgeplakt. Vanuit dat oogpunt is het geen enkel bezwaar dat daar fietsen geplaatst kunnen worden.
Deze maatregel lijkt ook halfslachtig, omdat NS slechts een zeer kleine groep reizigers uitsluit. Onder de veel en veel omvangrijkere groep van overige reizigers valt moeilijk te onderscheiden wat “essentieel” is en wat “niet-essentieel” is. Afgelopen zaterdag moest de dienst van een trein naar Zandvoort worden gestaakt wegens drukte. Hoeveel “essentiële reizigers” zaten er in deze trein?
Het devies is niet langer: “Blij thuis!”
Terrassen en restaurants mogen binnenkort open. Campings volgen.
Omdat vakanties naar populaire landen nog lang moeilijk kunnnen blijven, komt er een toenemende run op vakantie en recreatie in eigen land.
Er gaat behoefte aan vervoer ontstaan. Is dit alleen weggelegd voor mensen met een automobiel? Wat voor verkeerscongesties kunnen er ontstaan, als er geen alternatieven zijn?
Volgens een onderzoek van Maurice de Hond werkte voor de uitbraak van Corona slechts 6 % thuis. Bij een verdere versoepeling van de lockdownmaatregelen blijft 26 % van alle respondenten in de toekomst ook vaker thuiswerken
Van de OV-gebruikers geeft 20 procent aan bij verdere versoepeling van de lockdownmaatregelen geen gebruik meer te gaan maken van het OV en 28 procent van de OV-reizigers is nog onzeker. Ruim de helft (52 procent) van alle OV- reizigers blijft dit in de nabije toekomst ook doen.
Ondanks alle pogingen tot werkurenspreiding is verreweg het meeste aanbod tijdens de spitsuren, waarin al voor corona geen fietsen mochten meegenomen. In de daluren zal ruimte blijven.
In de daluren zal een aanzienlijk deel van andere reisdoelen af blijven nemen. De trein werd voor corona vaak gebruikt voor bezoek aan vakbeurzen, vergaderingen en conferenties.
Alle beurzen zijn echter tot 1 september afgelast. Webinar is ontdekt en is een trend. Is veel goedkoper dan fysiek vergaderen of te congresseren. Scheelt veel kosten en vooral veel reistijd. De verwachting is dat deze trend zich ook na de coronabeperking voortzet.
Een andere belangrijk groep reizigers wordt gevormd door studenten en bezoekers aan evenementen. Voorlopig vinden er geen colleges plaats en ook evenementen zijn afgeblazen.
Bij versoepeling van de coronamaatregelen kan ook gedacht worden aan verbreding van de treinreizigers. Gezien deze ontwikkelingen zou NS best ruimte kunnen bieden aan recreatieve reizigers binnen de 40%-norm. Zeker buiten de spitsuren.
Onder normale omstandigheden heeft NS in de maanden juli en augustus op veel verbindingen aanzienlijk minder reizigers. Treinen worden ingekort. Door treinen met normale lengte te laten rijden kan NS ook met 40% een rol spelen in recreatief vervoer. Symbool-politiek door het slechts uitsluiten van één kleine groep van reizigers met een fiets past daar niet bij.
Overigens betekent de maatregel niet alleen maar ontmoedigen van veel fietsvakanties, maar zelfs ook voor veel mensen onmogelijk maken van bepaalde vakanties.
Verder lijkt het juist een goede zaak om autogebruik zoveel mogelijk te beperken.
Fiets en trein kunnen een dreamteam zijn.
Met vriendelijke groet,
Bert Sitters