Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Complimenten voor Elan - Forum Wereldfietser

Complimenten voor Elan

Sinds 2016 ben ik de trotse eigenaar van een Poppink fiets met Rohloff naaf.

Ik was eigenlijk nooit tevreden over die naaf.
Iedereen hemelt die naaf op en ik dacht steeds: 'Geef mij maar een derailleur'
Hij schakelt soms verkeerd en bij temperaturen rond het vriespunt heeft hij een vrijloop tussen de 10 en de 11. In de bergen met een beetje spanning op de pedalen lijkt het net Tilf-Bastogne-Tilf en dan onderaan de helling van de Wanne bij het kerkje waar je om je heen het geratel van de te laat terugschakelende derailleurs hoort. Ook de Rohloff op mijn fiets heeft moeite met schakelen.
Bij Elan is in 2018 de bekabeling vervangen, de naaf is gedeeltelijk uit elkaar gehaald, nieuwe olie enzovoort. Gedeeltelijk onder garantie.

Ik bleef ontevreden over de naaf want hij schakelt niet zuiver.
Gegarandeerde misfit: bij opschakelen van 9 naar 12 schiet hij gewoon in de 14 en als je dan naar 13 schakelt gaat hij wat lichter omdat hij dan in de 13 beland. (en ja, ik weet dat het aan het ontwerp van de naaf ligt)

Bij de fiets- en wandelbeurs begin maart sprak ik Hairo van Elan en vertelde dat ik nog steeds niet tevreden ben over de Rohloff.
Ik moest maar eens langskomen in Nijmegen.
Daar is de naaf uit elkaar gehaald en bekeken en is besloten hem op te sturen naar Rohloff in Duitsland.
Twee weken later was de naaf terug en nu loopt hij als een zonnetje. Zelfs het geruis in de lage giering is bijna weg. De naaf is mooi stil geworden en loopt als een zonnetje.
En dat alles onder volledige garantie van Rohloff.

Vandaar dit stukje met de complimenten aan Hairo, aan Elan en aan Rohloff.

knipsel-10072016160529_D50.jpg
Jammer dat je 4 jaar met problemen heb gefietst maar mooi dat ze bij Elan je problemen serieus namen en hebben opgelost!
Mooi :) Jammer dat het 4 jaar geduurd heeft voordat je tevreden bent over een toch duur product.

Mijn Rohloff maakt nog steeds (te veel?) herrie (al wordt het steeds minder) in de 7 maar verder doet hij het prima dus ik laat het maar zo.. Ik kom zelden boven de 11 momenteel met de huidige overbrenging (50:20), dus als ik die ga vervangen wijziging ik ook de verhouding zodat ik verder van de 7 kom (en meer geschikt ben voor bergritten) ;)
Mooi dat het opgelost is. Wel wat lang gewacht ja....

Zelf ook prima ervaringen met Elan:

viewtopic.php?f=23&t=30712&p=345771#p345771

Fedor schreef:
di 05 mei, 2020 11:17

Mijn Rohloff maakt nog steeds (te veel?) herrie (al wordt het steeds minder) in de 7 maar verder doet hij het prima dus ik laat het maar zo..
Met een setje noppenbanden erop heb je een ander geluid waarmee je het overstemt weet ik uit ervaring ;)
@fedor
Dat kan ik je aanraden.
Met de oorspronkelijke verhouding moest ik steeds afstappen op bergpassen en met een andere verhouding kan ik doorfietsen en kan ik ook nog steeds afstappen.
De 'oude' 13 en 14 zal je nauwelijks missen als je met bagage rondfietst.
En dan te bedenken dat ik vroeger met bagage en 36/24 de passen beklom :-(

Knipsel.PNG
Fedor - naar welke combi wil je dan toe? Naar de lichtste 46x22T?

Heb ik op de Jeep zitten en rijd meestal in 10/11/12 - bergen/ heuvels weet ik nog niet. Met een beetje veel geluk kan ik er na de zomervakantie meer over zeggen en anders helaas pas volgend jaar.
5 jaar geleden begon ik met 46 x17.
Op steile hellingen, >10%, miste ik dan een lichter verzet.
Nu fiets ik met 42 x 17. Dat gaat prima.
Op het vlakke fiets ik bij een snelheid van circa 25 km in de 11.

Jan
Inge1 schreef:
wo 06 mei, 2020 07:58
Fedor - naar welke combi wil je dan toe? Naar de lichtste 46x22T?
Lijkt me idd een goed uitgangspunt.
Mocht je het willen uitproberen op mijn fiets - je bent van harte welkom.
Als je nu op 50/20 zit, dan zou ik, om kosten te besparen één van de tandwielen behouden, dat kan goed denk ik.

De Rohloff fiets die ik tweedehands kocht had 50:19 en dat was te veel, toen omgezet naar 50:22 (riem van 120 naar 122) en dat was voldoende om alle bergen op te komen. Als ik in z'n één zat en het moeilijk ging dan was mijn snelheid inmiddels zo laag dat goed sturen niet meer mogelijk was, dus dan was het lopen.

Je kan het berekenen, per omwenteling 50/22 * 0,279 (1e versnelling) * 2,25m (47-622) = 1,43 meter.
Bij een cadans van 60 betekend dat 5,1 km/h, bij een cadans van 70 betekend het 6 km/h en dat is voor afstappen bij een steile helling.

Voor gebruik in Nederland zou ik wel weer terug willen naar 50/19, ik zit nu vaak in 13/14.