Het nut van mondkapjes is allerminst bewezen. Wetenschappers verschillen hierover van mening.Bert van Sprang schreef: ↑vr 01 mei, 2020 22:22Wel fijn als die mondkapjes eerst gaan naar landen waar afstand houden onmogelijk is. Vervolgens zie ook ik wel een mogelijkheid om met mondkapjes dingen te doen (openbaar vervoer, theater) waar afstand houden niet gaat lukken.
In landen waar afstand houden geen optie is, zijn vaak ook landen waar een "wij-cultuur" geldt.
Dit i.t.t. de westerse landen waar een "ik-cultuur" geldt.
Het verschil is dus dat "wij" graag samen is.
In die landen is het vaak slechter gesteld met de gezondheidszorg. Ook dat leidt tot andere keuzes maken.
En in onze "ik-cultuur" draait het vooral om individuele vrijheid met bijhorende risico's in tijden van crisis waarin ineens geldt dat er gesproken wordt over "wij" "samen" "solidariteit".
Corona crisis, economische crisis, klimaatcrisis, vluchtelingencrisis, bankencrisis.....
In Trouw staat vandaag hierover een mooi ingezonden stukje van een 82-jarige man met onderliggend lijden.
Het is een hoge prijs die betaald wordt voor beheersbaarheid van de gezondheidszorg. Hierdoor ontstaat veel ellende zoals faillissementen, werkloosheid, armoede, ziekte, vermindering van uitkeringen. Veel menselijk leed.
Dat is een hoge prijs.
Wij komen er in elk geval beter vanaf dan een geit, koe, varken of kip als sprake is van een besmettelijke ziekte. Die keuze heeft dan vooral te maken met onze zuivel- en vleesbehoefte. Het is niet de keuze van het dier.
Wellicht loont het om hier later nog eens op terug te komen en die keuzes onder de loep te nemen. Te bediscussiëren in de samenleving. Nu dreigt de rekening voor een groot deel terecht te komen bij de millenniums generatie en zal de babyboom generatie er nog het minst onder te lijden hebben.
En als een vaccin gevonden is zoals met griep vaccin sterven nog steeds elk jaar enkele duizenden mensen aan onderliggend lijden.