Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 627 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

35151 berichten
Links op de foto zie ik meerdere Duindoorns. Deze struik is een liefhebber van (kalkrijke) duingrond. Het moet dus een distributiecentrum zijn in een duinachtige omgeving. Dus ik denk ergens langs de kust, het is alleen de vraag: is het in Nederland of elders?
Rechts op de voorgrond herken ik guldenroede-bloemen die inmiddels uitgebloeid zijn. Heb ik thuis ook (Groninger kleigrond) maar in Zweden ook (zandgrond). Foto zeker in de nazomer genomen.
Zie ik voor de bedrijfshal een wat verlaagde lantaarnpaal en twee waarschijnlijk blauwe wegwijzers daar vlakbij. Een verdiepte verkeersweg?
Een gokje: in de buurt van Wijk aan Zee (kwam ik daar vroeger vaak als klein kind) met een van de loodsen van Tata Steel?
Leon schreef:
do 30 apr, 2020 10:30
zodat het een uiterst belangrijke fietsverbinding zou worden maar waar plompverloren een grote hal was op gebouwd
Hier is het omgekeerde gebeurd. Hier is een zeer geliefde fiets- en wandelroute opgeofferd voor een grote hal.

WillemT schreef:
do 30 apr, 2020 10:40
Links op de foto zie ik meerdere Duindoorns. Deze struik is een liefhebber van (kalkrijke) duingrond. Het moet dus een distributiecentrum zijn in een duinachtige omgeving. Dus ik denk ergens langs de kust, het is alleen de vraag: is het in Nederland of elders?
Goed gezien Willem. Het is op kalkrijke duingrond; en het is in Nederland.

Martin E. van Doornik schreef:
do 30 apr, 2020 10:52
Een gokje: in de buurt van Wijk aan Zee (kwam ik daar vroeger vaak als klein kind) met een van de loodsen van Tata Steel?
Martin heeft de plek al bijna geraden!
keesswart schreef:
do 30 apr, 2020 11:05
Martin heeft de plek al bijna geraden!
Is het misschien dit hier, komend van de Bosweg en tegen de Blokvormenmagazijn aan kijkend?
https://www.google.nl/maps/place/Wijk+a ... 4d4.593325
Afschuwelijk lelijk overigens, deze blokkendoos. Het enige frivole eraan is het grijs/blauwe vlak.
Perfect Martin. Dit is het laatste restant van de Bosweg, die vroeger van Wijk aan Zee naar Velsen liep. Het moet een prachtige weg zijn geweest door duinen, bossen en via het landgoed Rooswijk. Ook een geliefd uitje voor Amsterdammers: met een boot naar Velsen en dan te voet naar Wijk aan Zee, of alles op de fiets.
De ansichtkaart hieronder laat goed zien hoe druk het er kon zijn.

Afbeelding

Meer oude foto's van de Bosweg zijn hier te zien.

Op een topografische kaart uit 1913 is goed te zien hoe mooi het hier geweest moet zijn. Ten zuiden van de Bosweg lag de Breesaap, een grote vochtige duinvallei met bossen en landerijen, waar het Noordzeekanaal dwars doorheen is gegraven.

Afbeelding

Op een kaart uit 1924 is op de Breesaap een hoogovenbedrijf uit de grond gestampt en zijn de duinen ten westen hiervan afgegraven.

Afbeelding

In 1952 is er van de Breesaap niet veel meer over en zijn de hoogovens uitgebreid tot aan de gemeentegrens van Beverwijk. Het landhuis van Rooswijk is dan al afgebrand (zie hier).

Afbeelding

In 1961 is een deel van de Bosweg verlegd naar het noorden om de afrastering van het hoogoventerrein te omzeilen. Foto's uit die periode zijn hier te zien.

Afbeelding

In 1971 hebben de hoogovens een grote sprong noordwaarts gemaakt, voorbij de Zeestraat, die nu door een groene zone tussen de fabrieken ligt. Van de Bosweg is alleen het meest westelijke stuk over, dat nog gebruikt wordt als toegangsweg naar de hoogovens voor werknemers uit Wijk aan Zee.

Afbeelding

In 1983 is ook die toegangsweg afgesloten door het blokvormenmagazijn dat op het raadplaatje te zien is.

Afbeelding

Het volgende plaatje is voor Martin.
En hier is nog een animatie te zien van de Bosweg vroeger en nu, met het blokvormenmagazijn links op de achtergrond.

Dank je Kees Swart,
Mijn grootouders van moeders kant woonden in de jaren '50 aan de Geelvinckstraat in Velsen-Noord. Opa werkte als locomotief-machinist op de eigen spoorlijnen van de Hoogovens. Op onderstaande foto sta ik bij zijn locomotief op station Velsen-Noord in september 1955. Die was nog verbonden met de imposante spoor-draaibrug bij IJmuiden-Oost. Bij Velsen-Noord was er een aftakking naar de Hoogovens. Oma nam me vaak mee naar het strand van Wijk aan Zee. Het toen nog houten stationnetje van Beverwijk lag op loopafstand van de Geelvincstraat en vandaaruit per NZH-bus naar Wijk aan Zee. De torenspits van de katholieke kerk aldaar had toen horizontale banden in verschillende grijstinten, nu niet meer. Ik herinner me nog haarscherp hoe het duingebied rondom redelijk vrij lag. Na 1958 gingen m'n grootouders in IJmuiden wonen. Over en weer familiebezoeken tussen stations Bussum-Naarden en Beverwijk met de zogeheten Blokkendoos-treinen. Nu alleen nog op het Spoorwegmuseum in Utrecht te bewonderen.
De volgende raadselfoto komt hierna!
Martin bij loc Velsen-Noord.jpg
Hier is de nieuwe raadselfoto. Wat ik wel kwijt kan is dat er rechts buiten beeld een provinciegrens loopt. Recht boven mijn stuurtas een bijzonder gebouw.

DSCF4622.JPG
Martin E. van Doornik schreef:
do 30 apr, 2020 14:30
Recht boven mijn stuurtas een bijzonder gebouw.
Is dat "bijzondere gebouw" het watergemaal A.F. Stroink uit 1919? Dus je staat ongeveer hier ??
WillemT schreef:
do 30 apr, 2020 14:38
Dus je staat ongeveer hier ??
Of hier: https://www.google.nl/maps/@52.7223905, ... 6656?hl=nl
Maar ik vind dat WillmT het verdiend heeft, want dat gemaal maakte het simpel.
WillemT schreef:
do 30 apr, 2020 14:38
Martin E. van Doornik schreef:
do 30 apr, 2020 14:30
Recht boven mijn stuurtas een bijzonder gebouw.
Is dat "bijzondere gebouw" het watergemaal A.F. Stroink uit 1919? Dus je staat hier ??
Eigenlijk bijna goed of bijna fout, want dat "hier" is aan de verkeerde kant. Je ziet toch het zuidelijke tegenlicht op mijn foto.... Het is dezelfde dijk, maar komend vanuit Blokzijl. Hier Overijssel en rechts Flevoland. Voor 1940 lag hier nog het IJsselmeer. Het is dit hier: https://www.google.com/maps/@52.7223905 ... 312!8i6656 Bemerk de schuur links van de dijk.
Maar vooruit, je bent de volgende.
Martin E. van Doornik schreef:
do 30 apr, 2020 14:51
Eigenlijk bijna goed of bijna fout, want dat "hier" is aan de verkeerde kant
Inderdaad kon ik het niet helemaal matchen (was ook druk met wat anders), maar het gebouw herkende ik direct. In 2014 heeft De Wereldfietser een rondje om het IJsselmeer georganiseerd (met een Franse zustervereniging) en toen kwamen we er langs. Een bijzonder regenachtige week overigens maar wel met indrukwekkende wolkenpartijen.
Als ik (een beetje off-topic) nog even op de foto van Kees mag inhaken, in de NRC van 11 november 2019 stond met betrekking tot dergelijke gebouwen het volgende:

Nieuwe lelijkheid
Veel burgers morren over de nieuwe lelijkheid, signaleert het planbureau dat rept van „toenemend onbehagen” en „ongemak” bij burgers en professionals over onder meer „ongebreidelde toename van bebouwing langs de randen van steden en langs snelwegen, in de vorm van shopping malls (outlets) en grote distributiecentra”.

Ik herinner me dit verhaal omdat de parkeergarage in de duinen van Katwijk aan Zee (hier vlakbij), als voorbeeld genoemd werd hoe het ook kan. Hier zijn meerdere functies op acceptabele wijze gecombineerd.

Hieronder de situatie zoals ik het tijdens een Coronarondje begin april zag, zo'n foto stond ook in de krant, dus die wilde ik ook wel maken :D

Afbeelding
Wachtend op jouw Raad plaatje! kon ik het niet laten :)
https://www.google.com/maps/@52.2041694 ... 240!8i5120
JanH schreef:
do 30 apr, 2020 15:44
Wachtend op jouw Raad plaatje! kon ik het niet laten :)
https://www.google.com/maps/@52.2041694 ... 240!8i5120
Ja, inderdaad. Dat is het. Google komt ook overal :|
Waar is dit zomers tafereeltje?

Afbeelding
WillemT schreef:
do 30 apr, 2020 15:10
Als ik (een beetje off-topic) nog even op de foto van Kees mag inhaken, in de NRC van 11 november 2019 stond met betrekking tot dergelijke gebouwen het volgende:

Nieuwe lelijkheid
Veel burgers morren over de nieuwe lelijkheid, signaleert het planbureau dat rept van „toenemend onbehagen” en „ongemak” bij burgers en professionals over onder meer „ongebreidelde toename van bebouwing langs de randen van steden en langs snelwegen, in de vorm van shopping malls (outlets) en grote distributiecentra”.

Ik herinner me dit verhaal omdat de parkeergarage in de duinen van Katwijk aan Zee (hier vlakbij), als voorbeeld genoemd werd hoe het ook kan. Hier zijn meerdere functies op acceptabele wijze gecombineerd.

Hieronder de situatie zoals ik het tijdens een Coronarondje begin april zag, zo'n foto stond ook in de krant, dus die wilde ik ook wel maken :D
Dat komt door de oorlog, kijk maar op http://katwijkinoorlog.nl/katwijk-en-de-atlantikwall/ scroll wat omhoog en je ziet de bekende kerk met de "onthoofde" toren. En dat voor de waanzinnige plannen van Hitler om hier de Atlantikwall aan te leggen.
Dezelfde afschuwelijke lelijkheid ben ik ook op Helgoland tegengekomen (dat rotseiland is helaas verboden voor fietsers....)
WillemT schreef:
do 30 apr, 2020 16:07
Waar is dit zomers tafereeltje?

Afbeelding
Geen idee, maar doet me ergens denken aan het Damsterdiep. De fotograaf staat waarschijnlijk op een brug van een weggetje, waar het paadje links naar het huisje een aansluiting op heeft. Ik heb de foto uitvergroot, maar vond geen herkenningspunten. De stijl van het huisje is iig. noordelijk.
Martin E. van Doornik schreef:
do 30 apr, 2020 14:30
Hier is de nieuwe raadselfoto. Wat ik wel kwijt kan is dat er rechts buiten beeld een provinciegrens loopt. Recht boven mijn stuurtas een bijzonder gebouw.


DSCF4622.JPG
Eindelijk een raadplaat die ik wist 2 km van mijn huis. Ben ik te laat 😭😭