Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets voor toeren en vakantie Nederland - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Fiets voor toeren en vakantie Nederland

Een groot voordeel van de Nexus/Alfine 8 t.o.v. Alfine 11 is dat eerstgenoemde in de vijfde versnelling een direct drive heeft: dus de weerstand van een singlespeed, omdat de tandwielen in de naaf dan niet meedraaien. De Alfine 11 heeft geen direct drive. En uiteraard in vlak Nederland overkill en duur.
Ik ben nog benieuwd naar of iemand een idee heeft hoe vaak je een derailleurfiets naar de fietsenmaker moet brengen bij zo n 4500 km per jaar en hoe vaak je de Gaastra 4.08 (nexus 8 premiumnaaf) weg moet brengen? Bij de Gaastra zou je geloof ik de ketting moeten spannen. Hoe vaak doe je dat?
Het spannen van de ketting van de Gaastra doe ik niet zelf, omdat hij toch elk jaar naar de dealer gaat voor een standaard-servicebeurt. Maar het kan wel, en gemakkelijk. Ongeveer na 5000 km schat ik, maar bij mij in ieder geval als je de ketting in de kettingkast gaat horen (aanlopen op bodem kettingkast). Verstelbaar bracket: twee inbusjes lossen, grote inbus om bracket te verdraaien, en inbusjes weer vast, Minder dan 5 min werk en fool-Proof (moet ook bij mj).
Dag Polling, Jij hebt je fiets dat ik bij Rein Veenendaal gekocht. Wat was de reden omdat de fietsen te kopen en breng je daar de fietsen voor onderhoud of elders?
De reden om de fietsen daar te kopen was dat zij de eerste in NL waren die ze op voorraad kregen. Wij hadden de eerste twee van NL.
Prima winkel, goede service, komen beloften na. Zijn niet de goedkoopsten. En ja, de fietsen gaan er eens per jaar voor onderhoud naartoe. Kleine tussendoor-dingetjes gebeuren bij de plaatselijke FM.
Ik heb met ze telefonisch gesproken en dat was ook erg prettig. wat was voor jou doorslaggevend om voor de Gaastra fyts te gaan?
Wij hadden een paar wensen:
- stevig;
- staal;
- rohloff;
- kettingkast;
- magura
En toen deze op de markt kwam, had die dat en was een paar honderd euro goedkoper dan Santos, Idworkx en andere A-merken.
Gaastra is ook een A-merk, maar heeft (Had) gewoon minder keus in onderdelen. Als dat is wat je zoekt, is het een verstandige en goede keus.
Nog mijn low budget tip:

1. Goed fietsen start met goed zitten. Welk frame zit jou het beste? De gaastra fyts vind ik ook prettig en goed rijden maar veel te duur!
2. Bij derailleurfietsen moet je wel de ketting schoonhouden maar hoef je niet de ketting te spannen. Schoonhouden kan iedereen, spannen is denk ik lastiger. Dat is dus echt een voordeel van een derailleur.
3. Goede banden, zeker niet te smal.
4. Versnellingsnaven zijn overrated. Een dure naaf maakt geen goed zittende, prettig rijdende fiets.

Ik rijd nu een Azor met 3 versnellingen en terugtraprem. Dat is in zijn 2 één van de meest licht rijdende fietsen. Ik heb er gisteren nog 56 km meegereden in 2,5 uur.
tempsnip.jpg
De meest licht rijdende fiets met spatborden was voor mij een batavus met shimano 600ex. Deze rijdt lichter dan de santos racing lite en zonder geratel.

Zoek je een goede stevige fiets zonder versnellingen, met 3 versnellingen, 7 versnellingen, 8 versnellingen of Rohloff. Kijk dan ook eens bij Azor. Deze hebben nu hun eigen configurator en dan kan je zelf naar harte lust fietsen samenstellen. In de folder staan nog extra fietsen. Dit zijn geen extreeem lichte fietsen maar je krijgt ze niet snel kapot.
https://my.azor.nl/configurator.

Ik heb er 1 gemaakt met een een mooi mixte frame, 8 versenllingen, naafdynamo, afneembare voordrager etc. etc. Je komt dan op 1400 euro maar het kan duurder en goedkoper.
Ik had Azor al een keer gezien maar ik kende het niet en wist niet wat ik ervan moest denken. Ik vind het een interessante optie. Leuk dat het een fabriek in Hoogeveen is, daar ben ik geboren. Is de zit heel anders dan een Gaastra?
De zit is wel te vergelijken met de gaastra fiets maar er zijn verschillende soorten frames. Ik rijd het liefste op de azor omdat die mij het beste zit. Dat komt omdat ik relatief lange benen heb en graag wat rechter op zit. Ik heb ook een koga randonneur gehad maar die zat me uiteindelijk heel slecht en begon na een half jaar al te roesten etc. . Ik heb ook nog een gazelle ultimate dat zit beter maar nog steeds geen azor. De azor met stalen frames kun je nemen met een afneembare voordrager dat is ook weer heel handig. Het is een hele goede fiets voor Nederland maar natuurlijk niet voor de Franse Alpen. Ik heb speciaal de uitvoering met 47mm Schwalbe marathon, dat rijdt ook weer geweldig op schelpenpaden, zandwegen met bepakking etc. en al 12.000 km geen lekke band. De ketting heb ik met 6000 km laten vervangen en dat heeft me 50 euro gekost. Dus 50 euro aan kosten in 2 jaar tijd. Fiets wordt door weer en wind, zomer en winter gebruikt. Modder, bos etc. Geen roest niks, staat natuurlijk wel binnen.