Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Keuze slaapmat en slaapzak - Forum Wereldfietser

Keuze slaapmat en slaapzak

Goededag, mijn eerste post hier :)

Vorig jaar heb ik een Cube Travel SL 2018 gekocht (https://www.cube.eu/nl/2018/bikes/trekk ... lack-2018/) en heb ik de Zuiderzee en Maasroute gefietst. Dit met geleende campeerspullen.

Inmiddels heb ik een MSR Hubba Hubba NX tent gekocht wat een goede combinatie tussen ruimte, gewicht en kwaliteit lijkt. Tevens kan ik hiermee solo solo als tochten met een maatje maken. Voor fietstassen heb ik 1x Ortlieb Ultimate 6 L Plus en 2x Ortlieb Back-Roller Classic QL2.1. Mijn doel is om het bij deze tassen te houden (dus geen front panniers).

Nu ben ik eigen spullen aan het aankopen en dan kom ik bij het volgende dilemma:
1) Slaapmatje

Ik heb 2 nachten op een Sea To Summit Ultralight Insulated geslapen maar deze was het hem net niet. Nu heb ik een therm-a-rest xlite en deze bevalt beter, echter pas ik exact op de regular (1.83 bij 51 cm). Helaas is deze mat 4 cm minder breed dan de sea to summit. Ik bij een zijslaper maar het voelt toch nog krap aan. Bij mijn geleende matje (hele oude thermarest) vond ik geen prettig gevoel als je na een dag fietsen geradbraakt in je tentje op een matig matje ligt.

De verschillen tussen de matjes zijn de verpakking - 23x10 vs 28x12 cm en 340 vs 460 gram. Hierbij is de verpakking dus gelijk een 'stuk' groter.

- Zijn er mensen van 183 die uiteindelijk de R of L hebben en is dit uiteindelijk de goede keuze geweest?

2) Slaapzak

Na de positieve reviews van Cumulus wil ik de Panyam 450 van hun gaan halen. De M is 208 lang en de L is 218 lang. Mijn huidige synthetische slaapzak is 220.Qua gewicht scheelt het 30 gram dus daar hoef ik het niet voor te laten, echter probeer ik wel efficient met mijn pakruimte om te gaan.

- Zijn er hier mensen van 183 die de M of L hebben en is dit uiteindelijk de goede keuze geweest?
- Is hydrophobic down een meerprijs van 45 euro waard (275 > 320 EUR)?
RalphP schreef:
vr 24 apr, 2020 08:05
2) Slaapzak
Na de positieve reviews van Cumulus wil ik de Panyam 450 van hun gaan halen. De M is 208 lang en de L is 218 lang. Mijn huidige synthetische slaapzak is 220.Qua gewicht scheelt het 30 gram dus daar hoef ik het niet voor te laten, echter probeer ik wel efficient met mijn pakruimte om te gaan.
- Zijn er hier mensen van 183 die de M of L hebben en is dit uiteindelijk de goede keuze geweest?
Ik ben 2 cm langer dan jij bent en zou voor de slaapzak echt voor L gaan, tenzij je zo iemand bent die met de knieën opgetrokken op zijn zij gaat liggen, in slaap valt en 8 uur later weer wakker wordt.
Ik ben zelf 186 cm en voor de slaapmat is R prima, ik gebruik mijn kleren als hoofdkussen.
Hydrophobic down is alleen maar zinvol als je in een hele kleine tent slaapt waarbij de kans bestaat dat je met je voeten tegen de binnentent komt en daardoor de binnentent de buitentent raakt of als je weleens zonder tent buiten slaapt. Als je niet van plan bent bij temperaturen onder 0 te kamperen lijkt mij 450 gram dons een beetje overkill.
RalphP schreef:
Goededag, mijn eerste post hier :)
Welkom!

RalphP schreef:

Mijn doel is om het bij deze tassen te houden (dus geen front panniers).
Goed uitgangspunt. Zeker als beginner :)

RalphP schreef:

Helaas is deze mat 4 cm minder breed dan de sea to summit. Ik bij een zijslaper maar het voelt toch nog krap aan. Bij mijn geleende matje (hele oude thermarest) vond ik geen prettig gevoel als je na een dag fietsen geradbraakt in je tentje op een matig matje ligt.
Hebben ze dat model niet in een extra breedtemaat? Wel even op letten dat als je je tent als tweepersoons zou willen gaan gebruiken dat er dan ook nog wel ruimte is voor het matje van die tweede persoon. Weet niet hoeveel ruimte jouw tent hiervoor heeft als je meer de breedte in gaat met een matje.

Ook zou je een Exped mat nog kunnen overwegen.
Leon schreef:
vr 24 apr, 2020 10:14
Ik ben 2 cm langer dan jij bent en zou voor de slaapzak echt voor L gaan, tenzij je zo iemand bent die met de knieën opgetrokken op zijn zij gaat liggen, in slaap valt en 8 uur later weer wakker wordt.
Bedankt voor de input.
Bert van Sprang schreef:
vr 24 apr, 2020 10:43
Ik ben zelf 186 cm en voor de slaapmat is R prima, ik gebruik mijn kleren als hoofdkussen.
Hydrophobic down is alleen maar zinvol als je in een hele kleine tent slaapt waarbij de kans bestaat dat je met je voeten tegen de binnentent komt en daardoor de binnentent de buitentent raakt of als je weleens zonder tent buiten slaapt. Als je niet van plan bent bij temperaturen onder 0 te kamperen lijkt mij 450 gram dons een beetje overkill.
Ik zal nog eens een nachtje op de mat slapen. Heb je geen last van een koud\vochtig hoofdkussen als je die buiten het matje laat bij minder goed weer? Verder heb ik meestal een dikker kussen aangezien ik dan beter slaap, dat wordt lastiger als deze niet op het matje ligt.

En bedankt voor de hydro en temperatuur info. De reden dat ik Panyam 450 boven de Lite 400 wil kopen is dat mijn huidige synthetische slaapzak dezelfde comfort temperatuur heeft, iets waar ik nog nooit spijt van gehad heb.
Jurr schreef:
vr 24 apr, 2020 10:56
Hebben ze dat model niet in een extra breedtemaat? Wel even op letten dat als je je tent als tweepersoons zou willen gaan gebruiken dat er dan ook nog wel ruimte is voor het matje van die tweede persoon. Weet niet hoeveel ruimte jouw tent hiervoor heeft als je meer de breedte in gaat met een matje.

Ook zou je een Exped mat nog kunnen overwegen.
Bedankt voor de welkom :) Nee die breedte maat is er niet en 2 large matjes zouden precies langs elkaar in de tent kunnen. De tent heeft binnen 127 CM ruimte en de large matjes zijn 63 CM. Ik zal nog eens naar Exped gaan kijken.
Het voordeel (voor mij) van Exped is dat de ribbels in de lengterichting verlopen en de buitenste ribbels iets dikker zijn, waardoor ik er minder snel af rol als van een Thermarest matje. Een belangrijk nadeel is/was dat de naad tussen de ribbels (weleens) loslaat, erg vervelend als je onderweg bent. Wellicht hebben ze iets verbeterd, want ik hoor de klacht de laatste tijd niet meer.
Een goede nachtrust en daardoor comfortabel slaapmateriaal staat bij persoonlijk hoog in het vaandel.
Ik merk daarbij wel dat ik pakweg 25 jaar geleden daar minder hoge eisen aan stelde :wink:

Mijn slaapmat is een Therm-a-rest NeoAir Camper, lekker dik (7,6 cm). Het ligcomfort is een groot voordeel van deze slaapmat, net als de relatief kleine pakmaat. Nadelen zijn het gewicht en dat het wat langer duurt voordat de mat opgeblazen is. Dat laatste is vrij eenvoudig op te lossen met de NeoAir Pumpsack, tevens te gebruiken als opbergzak. Opblazen kan daarnaast ook met lucht uit de longen (maar dan blaas je ook vocht mee wat schimmelvorming kan veroorzaken binnen in de mat) of anders met de NeoAir Micro Pump.
Zoals ik het nu kan bekijken is de NeoAir Topo min of meer de opvolger van de NeoAir Camper.

Je geeft aan: "Bij mijn geleende matje (hele oude thermarest) vond ik geen prettig gevoel als je na een dag fietsen geradbraakt in je tentje op een matig matje ligt."
Als ik dat dan lees zou ik zeggen ga dan voor de Large uitvoering. Bij Therm-a-Rest is de mat dan vaak 196 cm lang en 64 cm breed.
Ingeval van een NeoAir Topo heb je het dan over 880 gram voor een L vs. 620 gram voor een R, pakmaat 28 x 15 cm vs. 23 x 14 cm.
Je ziet dus dat de pakmaten van deze mat in R en L aardig overeenkomen met de pakmaten die jij noemt. Het gewicht is alleen wel beduidend hoger, zoals ook het slaapcomfort :wink:

Een donzen slaapzak kan ik daarnaast ook zeker aanraden. Het pakvolume is vaak kleiner en het gewicht is vaak lager dan een slaapzak met kunststof vulling met hetzelfde temperatuurbereik. Hij moet alleen niet nat worden.

Misschien is dit wat algemene info, maar ik vind het vrij lastig om iemand hier een goede raad over te geven. Wat spartaans is voor de één, is comfortabel (genoeg) voor de ander.

Vaak blijft het toch een kwestie van uitproberen, of je moet gewoon geluk hebben dat je de juiste keuze gemaakt hebt. Zo heb ik een donzen slaapzak van Carinthia (volgens mij het model Tibet) die ik al zeker 20 jaar gebruik, nooit is bijgevuld, wel een aantal keren gewassen is in die 20 jaar en mij nog altijd prima bevalt.
Afhankelijk van de temperatuur gebruik ik daar ook een lakenzak bij. Als het snikheet is, is de lakenzak alleen soms voldoende en blijft de slaapzak in de fietstas, als het een koude nacht is gebruik ik nog wel eens de combi van slaapzak en lakenzak.

Mijn vrouw wilde graag een wat kleinere, lichtere en dunnere slaapzak, ze maakte de keuze voor een Yeti.
Daar is inmiddels een andere slaapzak bij gekomen. De Yeti was weliswaar licht en compact, maar bood niet het gewenste comfort qua temperatuur.
Beste Ralph, zelf ben ik 185cm en zijslaper, ik kan je sterk aanraden om grote maten te kopen.
Sinds ik een brede exped heb slaap ik echt veel lekkerder dan op de regular Thermarest daarvoor.

Geldt ook voor de slaapzak. Ik heb een lange versie van de Cumulus liteline. Hier kan ik nu de capuchon om mijn hoofd heen trekken zonder dat mijn voeten druk zetten op het voeteneind van de slaapzak. Als je voeten namelijk wel druk zetten tegen het voeteneind, isoleert het dons op die plek niet meer en komt er een boel kou bij je voeten de slaapzak in.
In de kortere (gewone maat) versie van dezelfde slaapzak die mijn vriendin heeft pletten mijn voeten wel het dons als de capuchon over mijn hoofd getrokken is. Dit is alléén belangrijk als je weleens bij de temperaturen kampeert (rond of iets boven 0) waar deze slaapzak ook voor is.

Hans
Wat vindt men eigenlijk van een quilt? Zelf ben ik een beetje skeptisch omdat je hem niet zo kan sluiten als bij een slaapzak, wat volgens mij niet ten goede komt voor de warmte / tocht? Verder beweeg ik ook redelijk wat in mijn slaap.

Of wellicht met een binnenslaapzak?

B.v. https://www.youtube.com/watch?v=DuhTg5HAss8
Ik heb er een, precies die van het filmpje, en ik vind het heerlijk dat ik niet opgesloten zit; ik sliep toch al altijd met de rits open in mijn vorige slaapzak. Het moet wel een donzen zjin want een donzen slaapzak/quilt valt het beste om je heen zonder openingen achter te laten. Hij is op schouderhoogte ook breed genoeg om om je heen te draperen. Door een binnenslaapzak vervalt het positieve aspect.
In principe is een quilt iets zwaarder doordat hij aan de bovenkant wat breder is. Het wegvallen van de rits bespaart wel wat.

De quilt die ik heb valt me qua dikte/warmte/donshoveelheid wat tegen. Er zit gewoon niet zo veel dons in. Hij is voor mij dus niet echt geschikt voor temperaturen die het vriespunt naderen, dan moet er wat extra's mee. Winterkamperen was ik toch al niet meer van plan. Hij pakt wel heel klein in.
Ik ga binnenkort eens op wat matjes liggen. de therm-a-rest xlite is inmiddels weer in de ingepakt en gaat a.s. week retour. Ik kan er gewoon niet comfortabel op liggen (verschillende hoeveelheden lucht geprobeert).

Mijn ogen zijn nu gericht op een Exped SynMat HL Winter LW. Het nadeel van deze is het gewicht (die grammen...) en ik weet niet of ik blij wordt van die variabele breedte aangezien het breedste punt 65 cm is. Mijn nieuwe tent 125 breed is zouden er geen 2 van dit soort matjes in passen en ik wil niet om en om liggen. Ik ben wel benieuwd of deze beter ligt omdat de naden in de lengte ipv breedte lopen.
RalphP schreef:
vr 24 apr, 2020 21:23

Mijn ogen zijn nu gericht op een Exped SynMat HL Winter LW. Het nadeel van deze is het gewicht (die grammen...) en ik weet niet of ik blij wordt van die variabele breedte aangezien het breedste punt 65 cm is.
Prima keus een wintermat voor de koudere omstandigheden. Maar in warme omstandigheden kan een echt warme mat ook voelen als slapen op vloerverwarming.
Jurr schreef:
vr 24 apr, 2020 21:31
Maar in warme omstandigheden kan een echt warme mat ook voelen als slapen op vloerverwarming.
Haha, zo had ik het nog nooit verwoord gezien maar dat effect ken ik!
RalphP schreef:
vr 24 apr, 2020 21:23
Ik ga binnenkort eens op wat matjes liggen. de therm-a-rest xlite is inmiddels weer in de ingepakt en gaat a.s. week retour. Ik kan er gewoon niet comfortabel op liggen (verschillende hoeveelheden lucht geprobeert).

Mijn ogen zijn nu gericht op een Exped SynMat HL Winter LW. Het nadeel van deze is het gewicht (die grammen...) en ik weet niet of ik blij wordt van die variabele breedte aangezien het breedste punt 65 cm is. Mijn nieuwe tent 125 breed is zouden er geen 2 van dit soort matjes in passen en ik wil niet om en om liggen. Ik ben wel benieuwd of deze beter ligt omdat de naden in de lengte ipv breedte lopen.
Ik vermoed dat de in de lengte lopende compartimenten bij mij inderdaad zorgen voor meer comfort. Zeker omdat de meest linkse en rechtse compartimenten dikker zijn, mits het matras als geheel breed genoeg is. Probeer maar uit. Zelf heb ik ook vergeleken in de winkel, dan merk je de verschillen.

Zelf heb ik de exped synmat ul lw. Deze is over de gehele lengte even breed. Zeker als je zijslaper bent is dat wel lekker. Je keert een aantal malen per nacht in je slaap en dan blijven je voeten op het matras (belangrijk als het koud is). Als je matras behoorlijk dik is, is het altijd comfortabel als je er niet half naast ligt.

Als je met een hoofdkussen slaapt, en dit kussen leg je op je matras, dan moet het matras als geheel natuurlijk veel langer zijn dan als je het kussen achter het matras zou leggen.

Je noemt het probleem dat er net geen twee van dit soort matjes (grote maat) naast elkaar in de tent passen. Als je reisgenoot kleiner van stuk is ligt hij/zij misschien wel goed op een smaller matras.

En je noemt het gewicht. De Expet synmat UL en HL uitvoeringen zijn allemaal buitengewoon licht als je kijkt naar het comfort dat ze bieden. Het is te hopen dat ze niet heel kwetsbaar zijn. Vroeger (tot voor kort) waren er veel delamineerproblemen bij lichte Exped matjes. Tegenwoordig zou het product zijn aangepast en hoor ik minder over problemen. Van de flink zwaardere Exped synmat 7 verwacht ik nog steeds meer zekerheid.

Vergeet niet dat als een matras iets groter en iets breder is, het al gauw anderhalf keer zwaarder wordt en groter om in te pakken. Troost je met de gedachte dat je zelf ook wat groter en sterker bent dan de mensen die op de kleinere maat matrassen lekker kunnen slapen. Als je rond de 600 gram uit zou komen zou het gewoon geweldig zijn. Nog lichter, dan heb je een te klein, te kwetsbaar, of minder comfortabel matras.

Hans