Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ik wil wat sportiever vooruit, maar met wat? - Forum Wereldfietser

Ik wil wat sportiever vooruit, maar met wat?

WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
Dagtochtjes, Boodschappen, Woon-werk. Ik wil de auto laten staan en meer de fiets nemen. Ik heb ook een goeie allround fiets nodig op dit moment. Ik wil mijn zoontje van 1,5j vervoeren zonder te zwalpen.
Ik ben niet van plan om elke 3j een nieuwe fiets te kopen.

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Het moet vooruit gaan :)

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Licht-sportieve zit. Niet zo rechtop als een omafiets en zeker ook niet zo sportief als een racefiets.

MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
Momenteel heb ik een naafdynamo en dat vind ik een enorme meerwaarde.

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Een grindpad met een kuiltje hier en daar, maar een bospad lijkt me ook wel fijn

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Zo ver ben ik nog niet

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Nog niet over nagedacht

JE LICHAAMSLENGTE
177cm. Binnenbeenlengte 78cm

JE GEWICHT
77kg

JE LICHAAMSBOUW
Ik ben me niet bewust van abnormaal lange armen of benen :)

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
Dagdagelijks een kind achterop voor een kleine afstand. Qua vakantie nog niet echt over nagedacht.

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Vlaanderen (dus hier bestaan niet dezelfde merken als in NL).

WAT IS JE BUDGET?
1000 euro, max, dacht ik eerst, maar dan zag ik de Koga F3 2.0

Minder noodzakelijke info, die later vaak toch gevraagd wordt:

WELKE FIETSERVARING HEB JE?
Wanneer ik naar het werk ga is dat in totaal een kleine 8km. Ik ben nog nooit echt gaan toeren, maar het idee spreekt mij wel aan.

WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?
Dat gaat momenteel over kleine tochtjes met het gezin, maar ik zou graag wat verder rijden dan 40km op een dag.

WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
Vroeger: oude Magneet van mijn vader.
Nu:
Oud racefietsje, voor het plezier, maar echt comfortabel zit ik daar niet op (veel druk op de polsen en rugspieren niet echt getraind).
En 2ehands Batavavus stadsfiets die ik voor een prikje gekocht heb, maar die veel te groot is (frame 61).
Ik zit wel goed op die Batavus, maar kan er mijn zoontje niet mee vervoeren. Daarvoor is het frame te hoog en gevaarlijk voor mij. Hij heeft een verende voorvork, maar staat redelijk hard aangedraaid. Een beetje demping vind ik oké, maar wanneer ik uit het zadel kwam leek al mijn kracht verloren te gaan in het stuur. Ook bij het remmen leek ik geen contact te hebben met de baan, vanwege die vering. Voorlopig ben ik dus niet gewonnen voor vering + ik lees ook dat het de fiets een stuk zwaarder maakt.

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Ik heb een oude racefiets opgelapt (bandjes geplakt, ander stuurlint, nieuwe remhendels, kabels, etc). Ik vind het wel fijn om zelf wat onderhoud te doen, zolang ik geen onderdelen uit elkaar moet halen.

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Ik wil geen compromissen sluiten en 2e hands heb ik nog niets gezien dat in de buurt komt met wat ik mooi vind.

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
Cube Kathmandu Pro 899 euro (was lang mijn eerste keus, maar jammer van die verende voorvork)
Koga F3 2.0 1.150 euro (beetje aan de dure kant)
Trek FX 3 Equipped 850 euro (ik zou wat bredere banden willen dan deze, denk ik)


Ik had nog volgende voorkeuren:
- Schijfremmen
- Naafdynamo
- Neutrale look, geen felle kleuren. Bij voorkeur grijs/zwart.
- Geen al te dunne banden

Eigenlijk wil ik een goeie allround, sportievere fiets waarmee ik ook de eerste stappen (of trappen) kan zetten naar langere tochten.
Ik heb het gevoel dat 30 versnellingen overkill is voor mij, op dit moment, maar de fietsen waarop ik uitkom hebben nu eenmaal veel versnellingen.
Rasper schreef:
di 07 apr, 2020 14:06

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
Cube Kathmandu Pro 899 euro (was lang mijn eerste keus, maar jammer van die verende voorvork)
https://www.cube.eu/en/2020/bikes/tour/ ... nred-2020/

Zelfde merk, maar geen verende voorvork.

Kwam ook nog deze tegen op Marktplaats, binnen budget en bijna nieuw volgens de beschrijving:

http://link.marktplaats.nl/m1533948837

Maar ja, die heeft dan weer geen schijfremmen en geen naafdynamo.
Rasper schreef:
di 07 apr, 2020 14:06
WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
Dagtochtjes, Boodschappen, Woon-werk. Ik wil de auto laten staan en meer de fiets nemen. Ik heb ook een goeie allround fiets nodig op dit moment. Ik wil mijn zoontje van 1,5j vervoeren zonder te zwalpen.
Vergewis je er van de de drager van de fiets geschikt is voor het vervoer van kinderen. Dat is niet zomaar evident. Kinderen hebben daarbij de neiging alsmaar zwaarder te worden. :shock:
Dat betekent dat je wensen wel iets tegenstrijdig zijn. Voor het dagdagdagelijkse werk denk ik ideaal aan een stevige fiets met een 8-versnellingsnaaf, een riemaandrijving of een gesloten kettingkast enuitrraard een naafdynamo. Voor de lichte tochtjes is het ideaal een lichtere fiets die best een derailleur mag hebben omdat die fiets niet vaak in de regen gebruikt zal worden. Daarom hebben veel fietsers meerdere fietsen.
over de Trek FX 3 : met 32-spaken-wielen en bandenmaat 32 mm doet me dit te veel denken aan de oudere Trek_FX-7.x-modellen: leuke en goede fietsen, maar te licht voor meer dan het gewicht van de berijder. met de 'lichte' wielen en smalle banden is het meer een fitness-bike dan een stevige sportieve toerfiets. zoek iets met gewoon 36 spaken in de wielen of toch zeker in het achterwiel.
van de oudere Trek-FX-modellen weet ik dat er niet echt dikkere banden in zulke frames passen.

bij de Santos denk ik (het is maar een persoonlijke mening/voorkeur :D ):
prima fiets en ook prima qua werking en ook zelf te onderhouden met de v-brakes en gewone versnellingen.
overigens is er met niet te veel sleutelen zo een kettingscherm om de voorkettingwielen/crankstel te plaatsen. zo komt je broekspijp niet tussen de ketting en blijft je ketting meer schoon. (ik kan je daar bij helpen, als je dat ziet zitten)
het voorwiel is te vervangen door eentje met naafdynamo (of je koopt een naafdynamo en spaakt die in dit voorwiel). is te doen of is qua kosten te overzien.

succes met je keuze!
Vanuit mijn ervaring moet ik zeggen dat een kind achterop toch wel heel specifieke eisen stelt. Het frame moet behoorlijk stijf zijn, en de zit tamelijk rechtop want anders ga je zwabberen. Zelf had ik voor het gemak van op- en afstappen een Batavus Stabilo damesfiets met verstevigd frame, en dat beviel erg goed (totdat hij uit de tuin gestolen werd). Kortom, dit was echt heel wat anders dan een fiets voor tochten. Als je echt op een sportieve fiets wilt rijden zou ik denken aan de combinatie met een fietskar. Dat is ons destijds goed bevallen. En vanaf ongeveer vijf jaar, als ze niet meer in een zitje achterop passen, en evenmin nog in een kar, hadden wij een Thorn Childback tandem, dus met lagere achterkant. Dat was werkelijk ideaal, ook voor de vakantie.
Bedankt voor de reacties. Erg leerrijk, alhoewel ik al een beetje aanvoelde dat een fiets die alles kan niet bestaat.

Is een fiets zoals de Kathmandu Pro niet gemaakt om zwaardere balast aan te kunnen, met hun geïntegreerde bagagedrager?

Misschien moet ik toch eerder kijken naar iets als de Batavus Dinsdag, met naafversnelling en gesloten kettingkast voor alledaags gebruik. Alleen vind ik de zithouding nogal onsportief. Deze heb ik al eens bereden.

Ik snap dat meerdere fietsen resulteert in betere fietsen voor het doeleinde, maar voor datzelfde geld vind ik natuurlijk geen 2 fietsen, of ik moet inderdaad de 2hands bekijken.

Over dat op-en-afstappen met een kind heb ik mijn hoofd ook al gebroken.

Hoe weet je of een frame stijf genoeg is voor balast?
Rasper schreef:
di 07 apr, 2020 20:44

Hoe weet je of een frame stijf genoeg is voor balast?
Je gewenste bagage meenemen en rijden ermee :)
Meestal geeft de serieuze fabrikant wel een laadvermogen op, meestal ook duidelijk aangegeven of er een kinderzitje achterop mag. Mijn vrouw heeft sinds een tijdje onze dochter achterop haar Koga Terraliner - dat gaat maar ik check zeer regelmatig alle boutjes en verbindingen.