Vorige jaar kocht ik een Koga-S worldtraveller met Magura MT5 schijfremmen (de configurator stelde de keuze tussen Shimano XT of Magura MT5 schijfremmen).
Toen ik de fiets enkele maanden had ben ik ten val gekomen: bij het nemen van de voorste rem blokkeerde deze plotseling volledig... Gelukkig reed ik op dat moment niet te snel en 'viel' het al bij al nog mee. Maar ik hoef jullie niet te vertellen dat dit levensgevaarlijk is.
De fiets is toen terug binnengebracht ter nazicht van de remmen. De conclusie van de fietsenmaker was: de remblokjes waren versleten waardoor de cilinders te ver uit te remklauw waren gekomen en zo blokkeerden. Op de vraag of het normaal was dat schijfremmen de nijging hebben om te blokkeren wanneer de remblokjes versleten zijn antwoorde hij doodleuk 'ja'.
1 v/d 2 remblokjes was inderdaad afgesleten, maar zeker niet dat er ijzer-op-ijzer geremd werd. Dan had ik het al wel lang gevoeld/gehoord. Ik durf het bijna niet te zeggen maar nadien heb ik het nog eens voorgehad, ditmaal met de achterrem (ik had toen nog niet door hoe snel deze slijten). Ook nu waren de remblokjes versleten.
Nu is mijn vraag: is het normaal dat remschijven blokkeren als de remblokjes afgesleten zijn? Dit moet toch zo ontworpen worden dat dit nooit kan gebeuren? Mijn andere fiets heeft (veel) goedkopere Shimano schijfremmen, nooit heb ik zoiets voorgehad. En daar zijn de remblokjes soms ook volledig afgesleten.
Akkoord, met afgesleten remblokjes rondrijden is niet de bedoeling. Maar dan nog mogen schijfremmen toch niet blokkeren?
Heeft er iemand gelijkaardige ervaringen met Magura MT5 of andere schijfremmen?
Alvast bedankt voor jullie tijd
Toen ik de fiets enkele maanden had ben ik ten val gekomen: bij het nemen van de voorste rem blokkeerde deze plotseling volledig... Gelukkig reed ik op dat moment niet te snel en 'viel' het al bij al nog mee. Maar ik hoef jullie niet te vertellen dat dit levensgevaarlijk is.
De fiets is toen terug binnengebracht ter nazicht van de remmen. De conclusie van de fietsenmaker was: de remblokjes waren versleten waardoor de cilinders te ver uit te remklauw waren gekomen en zo blokkeerden. Op de vraag of het normaal was dat schijfremmen de nijging hebben om te blokkeren wanneer de remblokjes versleten zijn antwoorde hij doodleuk 'ja'.
1 v/d 2 remblokjes was inderdaad afgesleten, maar zeker niet dat er ijzer-op-ijzer geremd werd. Dan had ik het al wel lang gevoeld/gehoord. Ik durf het bijna niet te zeggen maar nadien heb ik het nog eens voorgehad, ditmaal met de achterrem (ik had toen nog niet door hoe snel deze slijten). Ook nu waren de remblokjes versleten.
Nu is mijn vraag: is het normaal dat remschijven blokkeren als de remblokjes afgesleten zijn? Dit moet toch zo ontworpen worden dat dit nooit kan gebeuren? Mijn andere fiets heeft (veel) goedkopere Shimano schijfremmen, nooit heb ik zoiets voorgehad. En daar zijn de remblokjes soms ook volledig afgesleten.
Akkoord, met afgesleten remblokjes rondrijden is niet de bedoeling. Maar dan nog mogen schijfremmen toch niet blokkeren?
Heeft er iemand gelijkaardige ervaringen met Magura MT5 of andere schijfremmen?
Alvast bedankt voor jullie tijd