door
WillemT » vr 03 apr, 2020 14:14
Eigenlijk valt dit thema uiteen in twee situaties:
Droog en geen beestjes om je heen
Ik heb bij diverse voettochten met rugzak "gewoon" buiten geslapen zonder bivakzak. In doorgaans droge streken, dat wel. En geen zoemende muggen om je heen. We hadden wel een tentje mee voor het geval dat. In de Sinai-woestijn, op de Canarische Eilanden en in de Sierre del Norte (Mallorca). Overigens waren de nachten in de Sinai-woestijn en vooral op Tenerife steenkoud, flinke nachtvorst maar in onze dikke mummies deerde dat niet. 's Ochtends rijp op je slaapzak. Wel een beschermend laagje hard plastic (het zogenaamde Bever Aqua-folie) onder het matje tegen stekels, zand en andere ongein waardoor je matje lek kan worden of je slaapzak vies. Mijn
slaapzak heeft een Gore-tex buitentijk en is daarmee eigenlijk al een halve bivakzak in die zin dat de tijk winddicht is en voorkomt dat vochtige buitenlucht in de slaapzak trekt. Van een (door deze tijk) vochtige binnenkant heb ik geen last.
Hoge(re) luchtvochtigheid en/of 's nachts muggen / midges / knutjes om je heen
Tijdens voettochten in Schotland, het Lake District en Noorwegen was ik o zo blij met onze tent. Een ook overigens tijdens een fietstocht in Ierland. 's Nachts wemelde het van de muggen, midges / knutjes. En bij een klein buitje liggen alle spullen toch ook lekker droog. Als tentje gebruik ik vaak de
Hilleberg Akto, een erg degelijke en ondanks zijn beperkte formaat toch ruime tent. Ruim in de binnentent en ruim voor de rugzak of fietstassen. Alleen rechtop zitten is lastig, je moet lenig zijn bij het omkleden. Met deze (inmiddels 18 jaar oude) tent heb ik stormen meegemaakt op IJsland en hoog in de Vogezen (Hohneck = 1364 m) en hoosbuien tijdens andere tochten. De tent gaf geen krimp. Gezien het gewicht (1700 gram incl alles) en al het gemak prefereer ik dit boven een bivakzak. Als je de groene versie hebt en niet het rode exemplaar, kan je redelijk onopvallend overnachten. De tent is nog geen meter hoog. Overigens heb je bij kunststoffen tenten als deze inderdaad last van nattigheid aan de binnenzijde, in het bijzonder bij windstille en vochtige nachten. Daarom heb ik altijd een aanrechtdoekje mee en veeg de "deur" eerst droog eer ik de rits van de buitentent open doe (om een binnententse regenbui te voorkomen)