Leon schreef: ↑wo 01 apr, 2020 13:49
Ik heb het gevonden door te veronderstellen dat de meest voorkomende reden om in het departement Cher verzeild te raken zal zijn wanneer men er doorheen rijdt met de auto op weg naar het zuiden, en BSM is een automobilist. Dan zijn er twee routes. Die vanaf Parijs is een snelweg, dus valt af. De andere gaat van Auxerre via Bourges naar Chateauroux. Dus ben ik beginnen met kijken vanaf de departementsgrens en verwachtte erg weinig. De eerste rotonde bleek al raak.
Tja, goed gevonden, maar verder een hele reeks foute vooronderstellingen.
Goed is dat ik óók auto rijdt
(maar pas op mijn 30ste mijn rijbewijs haalde, voordien fietste ik of reed ik mee, vaak liftend).
Er zijn evenwel allerlei goede redenen om in het departement Cher verzeild te raken.
Allereerst is er de EV6, de route van Atlantische Oceaan naar de Zwarte Zee
(die route dateert overigens van ná mijn ongeluk alhier, de EV6 gaat ook veiliger langs het kanaal, of alternatief over het spoorwegviadukt).
Ten tweede is zeker dit deel van de Loire-vallei erg aardig fietsen (het was ook niet de eerste keer dat ik hier langs kwam).
Verder is het departement Cher ook interessant - niet alleen voor een aardig huisje - maar vooral vanwege de rust, het is een tweede/derde-keus-gebied, op de rand van twee groene Michelin-gidsen. Er gebeurt dus weinig
(behalve een enkel verkeersongeval). Je vindt er ook erg lekkere wijnen, en als je niet op de namen Sancerre of Menetou-Salon afgaat koop je voor een nette prijs iets heel aantrekkelijks (dat is dan een reden om er per auto te komen, en dat doe ik dan ook soms).
Ook is er een en ander aan spoorse zaken te vinden
(voor de liefhebber). En wat jullie nu ook weten: ik deed er een bodemkundige stage, tevens een spoedcursus Franse civilisatie, met een wijnboer als buurman
(een buurman die overigens bij een dom en triest verkeersongeluk omkwam).
En ... als ik per auto naar het zuiden ga dan rijd ik vaak een duidelijk oostelijker route. Terug vaker door het departement Cher, (o.a. vanwege de wijn, maar ook omdat ik niet steeds dezelfde weg wil rijden) maar dan rijd weer niet via Auxerre maar wat westelijker via Montargis en Reims.
En ... de route Troyes - Auxerre - Nevers - Moulins ... dat is een oude traditionele, niet de Route 66 maar de RN 77.
Overigens was de voorlaatste keer dat ik door het departement Cher reed vanwege het ophalen van een kat, een kat die vandaag zijn tweede verjaardag viert.
Leons eerste "prikker" was verder een interessante:
Er is strijd over de precieze ligging van het midden van Frankrijk, het midden ligt ongeveer ter hoogte van Châteauroux, maar een stukje oostelijker, ergens ± 100 km ten ZW van St.Satur, niet ver van Orval/St.Amand-Montrond.
PS Leons nieuwe plaatje geeft me een Italiaans "gevoel" ... maar meer ook niet.