door
Leon » vr 20 mar, 2020 10:18
bast1aan schreef: ↑do 19 mar, 2020 23:39
Als je een nieuwe ketting met een (te) versleten casette, zal de ketting niet goed in de kransjes vallen en extra snel slijten heb ik begrepen. Andersom gaat ook niet goed en gaat overspringen.
Een nieuwe ketting zal ook gaat overspringen op versleten kransjes.
Maar dat extra snel verslijten kan ik wel ontkrachten. Op één cassette gingen de vorige drie kettingen resp 1467, 1769 en 5683 km mee terwijl mijn rijgedrag niet veranderd is en ik de ketting vervangen op Rohloffkaliberstand 0,1. Wel veranderd is het smeermiddel: eerst olie en daarna Ice Wax.
Ook de kettingbladen zijn in die periode van 6500 naar 16000 gegaan en er niet nieuwe op geworden.
Smering is dus met vette stip het belangrijkste.
Dat is eigenlijk het enige dat ik sinds 1991 sinds ik mijn onderhoud bijhoudt echt denk aan te kunnen tonen. (En dat sommige andere waxsmeermiddelen echt waardeloos zijn, maar dat het ik eerder geschreven)
bast1aan schreef: ↑do 19 mar, 2020 23:39
Foto is niet zo heel duidelijk idd. Grote blad heeft in het echt wel duidelijk inslijting op de 'hellingen' van de tanden.
Dat hebben ze al snel hoor. Zoek eens op internet op plaatje van versleten kekkingbladen. Daar zijn er bij waar nauwelijks meer tandjes op zitten. Anderzijds weet je het nooit. Ik heb ooit een stalen 42 gehad waar de nieuwe ketting na 1500 km op oversloeg en er wat niets aan te zien. Misschien een ontwerpfout.
Enige zekerheid: slijtageperikelen weet je achteraf.
bonkers schreef: ↑vr 20 mar, 2020 10:03
Squirt heb ik ook enige tijd geprobeerd, werkt goed maar kort. Voorwaarde schijnt te zijn dat je je ketting niet eerder gesmeerd hebt met olie of i.d.
Je moet hem ook ontvetten van tevoren want het kettingvet dat af fabriek op de ketting zit is een produkt op oliebasis.