door
Revanho » di 17 mar, 2020 18:52
Bert van Sprang schreef: ↑di 17 mar, 2020 18:46
vele tienduizenden mensenlevens in Nederland
Op deze bangmakerij zit niemand te wachten. Nergens wordt een dergelijk negatief verloop voorspeld. Dus houdt hier aub direct mee op!
Ik blijf achter elk woord staan omdat het niet overdreven is en ondersteund door deskundigen. Je moet wel lezen wat er staat, niet meer en niet minder. Elk woord is belangrijk. (Het is dus opvallend maar niet correct dat je de zin die ik schreef niet volledig weer hebt gegeven.)
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/17 ... ronavirus/
Ik citeer:
"Ik vraag me dus af of het wel zo’n goed idee is om die kudde-immuniteit toe te passen. We zien dat vooral de beroepsactieve populatie, mensen tussen de 30 en de 50 jaar oud, besmet worden. Zij zijn diegene die op onze intensieve zorg beginnen liggen." Het grootste risico van die strategie van groepsimmuniteit? "Dat net die beroepsactieve populatie disproportioneel hard getroffen wordt aan het begin van de epidemie. Dat zou menselijk drama’s kunnen veroorzaken."
En neen, daar wordt niet gesproken over tienduizenden. Maar het is eenvoudig rekenwerk. Als men er vanuit gaat dat de helft van de mensen besmet worden (een realistisch aantal als men op groepsimmuniteit rekent) en dat 0,4% overlijdt (neen, ook dat cijfer staat niet vast, maar is ook helemaal niet onrealistisch) dan kom je op meer dan 20000 uit.
Vertel me dus niet dat dat cijfer onrealistisch is want zowel die 50% als die 0,4% is niet pessimistisch of onrealistisch. Niemand (ik dus zeker ook niet) kan weten of het werkelijk kan of zal worden. Maar ook niemand kan zeggen dat tienduizenden zeker overdreven is.
En reken zelf maar eens uit wat het geeft als je het volgende combineert:
- Aantal mensen dat besmet moet geraken voor groepsimmuniteit
- Aantal +70 en +80-jarigen in Nederland
- Overlijdingspercentage van de +70 en +80-jarigen als ze de diagnose van Covid-19 hebben gehad
Wat niet geweten is is het aantal mensen dat besmet zijn maar nooit gediagnosticeerd werd. Dat is een belangrijk gegeven maar hier over speculeren heeft geen zin.