Leon schreef: ↑do 12 mar, 2020 11:34
Bridgestone SM schreef: ↑do 12 mar, 2020 11:12
De rem-krachten zijn bovendien heel wat genuanceerder, evenwichtiger en gelijkmatiger als het even "stoempen" bij het van een ongelukkige plek wegrijden, of het nog even nemen van een helling die net aan of op de grens van je limiet zit ...
Sorry, BSM, maar hier sla je de plank mis.
....
een niet terzake doende onaardige opmerking.... maar als je een beetje hefitger fietst en op een stom moment een noodstop moet maken dan zijn de remkrachten heel veel groter dan de aandrijfkrachten.
Dat lullige moment is in een afdaling over een onverharde stenige weg: je gaat hard in de rem. Op die centimeters waar een deuk in de weg zit of er zand ligt is de remkracht nul maar op de momenten dat je een droge steen raakt piekt de remkracht enorm. Daar is niets genuanceerds aan.
Ik denk niet dat jouw benen zo sterk zijn dat je in omgekeerde richting binnen 3 meter van 0 naar 30 kmh kunt trappen.
Bij nader inzien heb ik een e-biker nog nooit echt zien remmen, maar dat zegt meer over de gemiddelde e-biker dan over hun fietsen.
Het klopt dat de overgang van geen naar wel grip gemene krachten oplevert, maar dat zijn wel symmetrische krachten (o ja niet bij een schijfrem). Afgezien dan van die schijfrem, waar vork en frame op afgestemd moet zijn, wordt het frame verder tijdens het remmen evenwichtig belast, de berijder zit als het goed is in het zadel, steunt met twee handen op het stuur en er zijn geen onverwachte zijdelingse bewegingen anders dan wellicht een gat in de weg.
En het klopt, ik dender niet voluit van een stenig bergpad af, niet omdat ik denk dat mijn fiets het niet aan kan (hij heeft al anders bewezen) maar omdat ik het gebrek aan controle niet verkies. Ik zag pas nog twee MTB-ers een pad af "donderen" waarbij er echt 0,0 reserve was, en een bocht en eventueel wandelaars etc etc. Ik wilde niet denken (en ik deed dat dus toch even) aan wat er mis kan gaan en daarna de wachttijd op de hulpdiensten.
Maar goed, dit soort dingen is ook iets voor die "grijze massa", denk na over wat je doet, denk na over de risico's en neem dan niet meer risico als "verstandig" lijkt
(overigens, een leven zonder risico's is ook weer dodelijk saai).
Wat ook klopt is dat ik niet in 3 meter van 0 tot 30 km/u kan trappen. Ik had het over de piekbelastingen, het volle gewicht en nog wat meer, en daarbij dan eventueel ook een wiel dat kortstondig grip verliest en daarna weer terugvindt ... en dat dus gepaard met sterk assymetrische krachten ... daar zitten ongekend felle pieken in (metingen heb ik niet, maar wel ervaring met wat er stuk kan gaan als je - zoals ik vroeger deed - doortrapt tot dat er wat stuk gaat).
Je suggereert dat ik (of anderen) in 3 meter van 30 tot 0 zou kunnen remmen: Wellicht kan dat, onder gunstige omstandigheden, ik denk niet dat mijn fiets dat kan ... ik denk dat er veel fietsen zijn die dat niet halen.
Als een
auto zo rap remt dan zit de volgende auto er waarschijnlijk bovenop, dus als je op de fiets zo snel voor een gevaar tot stilstand komt dan komt daarna het gevaar van achter.
Ik let ook altijd op het remgedrag van auto's ... want je (of althans ik) zit niet zelden in de gevaren-zone wat betreft remwegen.
Maar ... we dwalen af: Het ging niet over remwegen maar over het feit dat een fiets die berekend is op bijv. 150-160 kilo totaalgewicht bij een gelijk gewicht geen grotere krachten ondergaat tgv van een e-aandrijving. Zolang het gewicht maar binnen de normen blijft voegt een e-aandrijving geen zorgwekkende extra belastingen toe.
De e-aandrijving geeft als enige risico dat de berijder makkelijker en vaker de 20-25 km/u zal halen, en dus waarschijnlijk vaker vanuit een dergelijke snelheid zal moeten remmen
(de berijder verkiest immers niet voor niks een e-aandrijving).