PietV schreef: ↑di 10 mar, 2020 18:50
Onder voorwaarden in je tent koken is geen optie en moet worden ontraden. Thuis staat de afzuigkap aan en die ruimte is vaak 80 keer groter dan een trekkerstent.
Tja, da's lekker expliciet/ongenunaceerd.
Om te beginnen heeft niet iedereen een afzuigkap die naar buiten ventileert.
Verder is het gemiddelde huis minimaal geventileerd in vergelijking met een tent.
Dus ... zie je in huis soms ook gevaarlijke situaties.
Moet je dan vanwege het feit dat het niet altijd goed gaat alles verbieden ?
En dan dus dat "onder voorwaarden" in de tent.
Eerst even de kleine tent, om precies te zijn mijn kleine tent.
Een Hilleberg Kaitum. Voor en achter een ruime ventilatie-opening bovenin.
Als het dan zulk beroerd weer is dat buiten koken geen pretje is dan staat in ieder geval de ingang op een kier (meestal span ik boven de opening ook nog een mini-tarpje, dan kan de deur nog wat verder open zonder dat het inregent.
De voorganger van de Kaitum is een vergelijkbare tunneltent en die heeft zelfs een kier onder en een ventilatie-kapje boven in zowel voor als achterkant.
De tweestoks voorganger van deze tunnels, een Slee Moesson heeft/had een afsluitbare schaapskooiluifel máár een dubbele rits in de schaapskooi en daarmee kan/kon je een schoorsteen openen (meestal zette ik ook hier het mini-tarpje uit).
En dan de grote luxe tent (ooit voor mijn schoonmoeder uitgezocht): Een katoenen Slee-tent met een voordeur met een groot gazen "raam", een raam dat je onder een steekluifeltje open kan zetten. Verder wel rondom slikranden maar met beestenweer moet je die slikranden deels vastzetten tegen de tocht over de vloer van de voortent, en qua inhoud: slechts weinig kleiner als een kleine keuken.
Ik kook al heel lang met een MSR Whisperlite
(na kort een lawaaiige MSR XGK uitgeprobeerd te hebben - die brandde beslit niet "alles" - in strijd met de belofte, hij was vrijwel onregelbaar, en het ergste je aanwezigheid was 100den meters ver waarneembaar tgv de herrie of de stemverheffing nodig om nog met je wederhelft te kunnen communiceren).
Die MSR is dus een gelukkige bonus: een brander behorend tot die met de laagste CO waarden
(de verbrandingsproducten van loodvrije benzine zijn misschien wel twijfelachtiger, net als die van de spiritus die ik gebruik bij het voorverwarmen).
O ja, ik ben wat "overgevoelig" voor de geur van van alles, en zeker ook van die van slecht verbrandende benzine ... dus brand de brander echt vrijwel steeds heel netjes, mooi blauw etc etc.
Goed, dat was dus mijn "onder voorwaarden". In de auto zou ik bijv. niet gauw een brander willen, ook al zie je in allerlei campers (en caravans) allerlei branders gebruik worden.