Leon schreef: ↑di 10 mar, 2020 09:33
Ik snap wel dat je de Arbowet niet wilt toepassen op vakantie, maar hier is het verschil wel heel groot.
Als je de Arbowet zou toepassen op de Tour de France en andere wieler-evenementen vrees ik dat er niks meer mag.
Aan de andere kant: Het is heel goed om stil te staan bij de risico's en je steeds weer af te vragen wat je doet.
Met wat geluk haal je allerlei dommigheden uit en realiseer je net op tijd dat het dom is en dat je de volgende keer voor een net iets voorzichter aanpak kiest.
Ik reed eenmaal over de 80 km/u de Vogezen af, je kon barbeque-en op de de rem-schijf (don't ask me how I know), dus houd ik me sindsdien wat in, en bovendien heb ik sindsdien 3 remmen.
En dan terug bij de CO-gevaren in de tent. Mijn eerdere opmerking mbt de CO-melder heeft een serieuze kant. Zo'n CO-melder kost niet veel en als je niet op het gewicht hoeft te letten (bijv bij auto-kamperen), of gewoon bij een proefopstelling thuis, is het wellicht aardig eens te kijken wat er gebeurt bij het koken in de tent, of bij het de tent een beetje droogstoken.
(Dat laatste deed ik vroeger wel bij de kleine katoenen tentjes.)
Ik vermoed overigens dat het type tent best veel kan uitmaken: De tentjes zonder tegenover elkaar gepositioneerde ventilatie-openingen zou ik sowieso wantrouwen. Zitten de openingen teveel dicht met gaas dan is wantrouwen ook op z'n plaats. Komt de ventilatielucht alleen onderlangs dan zijn er twee bedenkingen: gras of sneeuw kunnen die route versperren, en misschien nog wel belangrijker: de koude frisse lucht blijft makkelijk onderin hangen, de warme met CO-vervuilde lucht blijft hoger stilstaan, het temperatuur-verschil maakt dat het verversen van de lucht maar moeizaam verloopt.
En verder is het natuurlijk aardig eens wat sommetjes te maken. Wat is het spiritus/gas/benzine-verbruik per uur?
Met wat basis-chemie-kennis weet je dan het O2 verbruik, en daaruit kan je de luchtverversings-eisen berekenen. Hoeveel je tent dan ververst, dat wordt een moeilijker som, maar je weet in ieder geval iets, bijv hoe lang je op één tent-inhoud-lucht maximaal kan koken.