Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Balhoofdlager vervangen na hoeveel km, advies gevraagd - Forum Wereldfietser

Balhoofdlager vervangen na hoeveel km, advies gevraagd

Ik heb nu een toerfiets met aluminium balhoofdstelsel met balhoofdlagers:
https://www.internet-bikes.com/91979-ne ... ch-zilver/
Ik heb er nu meer dan 5000 km mee gereden en vroeg me af, wanneer vervang je deze lagers gemiddeld en dan voor lagers van 6-10 euro max. (Ik vervang ze liever vaker dan dat ik bv. heel dure plaats)

Ik dacht als dit aluminium balhoofdstelsel versleten is, plaats ik er denk ik liever weer een oerdegelijke stalen in, ook al zijn ze tegenwoordig niet meer zo duur; de kwaliteit zal goed genoeg zijn?
Ik had altijd een fiets met stalen balhoofdstelsel met losse kogels en voor iedere grote tocht, deed ik er nieuwe kogels en vet in, dat was de graadmeter van vervangen kogels.
Dit aluminium balhoofdstelsel heeft wel de vorkconus van staal maar bv. de moer is erg zacht en draai de bahco er heel snel op door. Het oogt me niet zo stevig als een stalen, maar loopt wel super.

Heeft iemand een mening hierover aub. Stalen balhoofdstelsel met losse kogels of aluminium met balhoofdlagers zoals in plaatje te zien is en indien met balhoofdlagers, wanneer vervang je deze, na hoeveel km bv. :)
Het punt met (klassieke) balhoofdstellen is dat zolang de afstelling perfect is en er geen water in komt de levensduur onbeperkt is. Zodra je met speling gaat fietsen, of je stelt het stel te strak af of er komt (en blijft) water in dan gaat het rap bergafwaarts en kan het in 500 km over zijn en heb je putjes in de kogelbanen. Ik heb nog nooit een balhoofdstel moeten vervangen. Op één van mijn fietsen heb ik wel eens de onderste en de bovenste conus geruild, zodat ik weer even verder kon, maar die fiets had veel meegemaakt. iets van 45000 hevige kilometers.
Mijn regel: als het ding mooi spelingsvrij draait blijf ik er van af.
De klassieke keus voor als je iets heel degelijks wilt hebben is een balhoofdstel met naaldlagers, vooral aan de onderkant. http://bikeretrogrouch.blogspot.com/201 ... dsets.html De Stronglight A9 was licht, goedkoop, en vrijwel onverwoestbaar. Helaas wordt die nu niet meer gemaakt (de moderne A9 is van een Chinese vrachtwagen afgevallen). IRD maakt/levert een prima maar duurdere vervanger (roller bearing): https://www.interlocracing.com/shop?search=headset Een ander voordeel van naaldlagers is dat ze de besturing wat stroever maken, en dus shimmy enigszins dempen.
fud0 schreef:
vr 06 mar, 2020 14:52
Ik heb nu een toerfiets met aluminium balhoofdstelsel met balhoofdlagers:
https://www.internet-bikes.com/91979-ne ... ch-zilver/
neco_kogellager_voor_balhoofd_1.1_8_inch_zilver_91979.jpg
Plaatje van internet-bikes, zodat duidelijk is waarover het gaat.
fud0 schreef:
vr 06 mar, 2020 14:52
Ik dacht als dit aluminium balhoofdstelsel versleten is, plaats ik er denk ik liever weer een oerdegelijke stalen in, ook al zijn ze tegenwoordig niet meer zo duur; de kwaliteit zal goed genoeg zijn?
Waarom zou je het hele balhoofdstel willen vervangen? Alle zaken die kunnen verslijten zijn netjes samengebracht in die twee lagers, de rest beweegt niet en kan dus ook niet verslijten. De lagers zijn trouwens van staal dus je hebt een stalen balhoofdset. Ik zou twee lagers op reserve kopen, als je geluk hebt zijn boven- en onderlager hetzelfde. Het onderste lager zou ik als reserve-onderdeel meenemen op tocht.
Hé dank je wel voor alle antwoorden. :)

Idd. met kogels moet je het goed afstellen Leon. Van mijn oude toerfiets ook nog nooit het balhoofdstelsel hoeven vervangen en daar 20 jaar volop op gereden en de kogels af en toe vervangen. Waar maak ik me eigenlijk druk om, om te menen het hele balhoofdstelsel te moeten vervangen in de toekomst voor een stalen, waarschijnlijk red ik het met het balhoofd wat erop zit. Het zag er allemaal van binnen nog goed uit en idd. heb ik de lagers verwisseld van boven naar onder en die van onder naar boven.

Ik belde met Holland Bike Shop nog en daar zei men, 10 of 20 jaar! met de balhoofdlagers. Ik had gehoopt op een aantal km's oid. maar een reserve meenemen voor onderweg zou een optie kunnen zijn idd. maar het liefst ga ik zo optimaal mogelijk van huis en vervang onderdelen op tijd. Dank je wel bdr om de afbeelding zichtbaar te plaatsen. Idd. zoals jij het schetst zijn de contactpunten van staal! en dus icm met stalen vorkconus ook robuust geheel. Met de juiste smalle sleutels voor de aluminium balhoofdmoer lukt het aandraaien ook beter dan met bahco.

En de naaldlagers, ik heb ze wel eens gezien Wim en zag er toen geen meerwaarde van in, dacht ook dat het juist goedkoop was, zo'n dun rubber met van die naalden. Ik wist niet de voordelen ervan, maar nu wel: heel interessant artikel ook, als je ze echt mooi wilt laten lopen, moeten ze nog schuin gemaakt worden lees ik, voor perfecte draaiing, maar dan te duur helaas en ook steeds moeilijker verkrijgbaar, maar voor demping of als je een fiets hebt met trillende voorvork of neiging daartoe idd. ideaal. Ik denk dat ik die naaldlagers echter niet zomaar kan plaatsen in mijn huidige balhoofd.

Iig. was het handig, nu ik alles even los had gedraaid en voorzien van nieuw vet, de maten ed. op te meten, want je hebt zo veel keus in balhoofdlagers. Ik denk dat ik dit balhoofdstelsel idd. maar behoud en zo nu en dan de balhoofdlagers vervang, maar na hoeveel km's moet ik nog bedenken, maar volgens mij kun je er wel 50.000 km oid. mee fietsen? Ik heb gewoon geen idee wat de richtlijn is, zou het graag willen weten, bij ideale omstandigheden dus, bv. goed afgesteld, alleen verharde wegen etc.

En wat als ze kapot gaan, hoe merk je dat, gaan ze kraken? bv.
Er is geen richtlijn. Zie mijn eerder stukje. De putjes merk je doordat het lager speling krijgt. Als je het probeert af te stellen lukt dat niet goed: ofwel je hebt speling ofwel de kogeltjes en putjes zorgen voor voorkeursposities in het stuur waardoor je bv niet meer zonder handen aan het stuur kunt fietsen of ook met handen aan het stuur een onprettig stuurgevoel krijgt. Wat het minder erg maakt is dat het niet gauw zo erg is dat je niet meer kunt fietsen.
.
Maar Leon, ik begrijp het maar ik bedoel dus de balhoofdlagers als in de afbeelding en niet die met (losse) kogels.
De balhoofdlagers, als in afbeelding, zijn gewoon plat, de kogels zijn opgesloten (?) en kunnen geen putjes maken (dan toch?) en gaan dus veel langer mee.. maar hoeveel langer is de vraag.
Ik begin nu aan mezelf te twijfelen. Ik heb namelijk erg weinig ervaring met het daadwerkelijk open maken van een balhoofdstel om te zien wat er in zit. Misschien 10x in mijn leven, meestal als sloopactie op het einde van de levensduur.
Is het niet zo dat je een balhoofd met zulke cartridges ook precies moet afstellen als balhoofdstellen met losse kogels of kogels in een houdertje, met dezelfde mogelijkheden voor problemen?
fud0 schreef:
vr 06 mar, 2020 19:43
Maar Leon, ik begrijp het maar ik bedoel dus de balhoofdlagers als in de afbeelding en niet die met (losse) kogels.
De balhoofdlagers, als in afbeelding, zijn gewoon plat, de kogels zijn opgesloten (?) en kunnen geen putjes maken (dan toch?) en gaan dus veel langer mee.. maar hoeveel langer is de vraag.
Ook in zo'n "cartridge-lager" heb je te maken met kogeltjes en lagerschalen/lagerconen en dus kunnen bij aanvankelijk een periode van net iets teveel speling de kogeltjes putjes inslaan in het "pad" waar de kogeltjes normaal ongestoord rondrollen.

Wellicht zorgt een "cartridge-lager" voor een net iets gelijkmatiger belasting en dus minder snel die putjes, maar het kan gewoon altijd.

Dan de vraag wanneer vervangen: Ik zou zeggen niet eerder als het moment dat je gaat voelen dat er een afwisseling van lichte en vaste punten is na het erg strikt afstellen van het balhoofd. Net ietsje losser stellen verhelpt het probleem dan tijdelijk.
De klachten zullen dus ook niet maar zo optreden ... je moet wel heel lang op pad gaan en weinig aandacht geven aan de werking van het balhoofd wil het "ineens" optreden.

Wat de grote winst is van de vaste "cartridge lagers" is weet ik niet. De ouderwetse lagers, goed afgesteld en goed in (goed) vet, gaan een eeuwigheid mee.
Misschien kan iemand me uitleggen wat de winst is van een modern balhoofd ?
Is het wellicht alleen makkelijker bij de eerste montage ?
ik heb er het volgende beeld bij:
in de techniek en ook in de fietswereld komt het vaker voor dat ze steeds verder 'doorontwikkelen'... (zucht :( )
dat is regelmatig ingegeven door een echte verbetering (bijv. elektronische ontsteking op een verbrandingsmotor ipv ouder type ontsteking met contactpunten) , maar vaak genoeg helaas om redenen van snellere (massa)productie, marketing en niet te vergeten de portemonnee!
zo'n cartridgelager (ik had er laatst ook één en herkende die niet want alle delen waren los van elkaar gekomen) is veel makkelijker te plaatsen: je legt het zo in de voorgevormde delen van vork en balhoofdbuis. een gewoon balhoofdstel moet je inpersen en da's meer werk want vergt meer handelingen. en tijd is geld, zeg maar. zo'n cartridge (een gesloten lager-eenheid) is zeg maar meer 'plug and play'.
(ik vind dit soort vernieuwingen niet altijd een verbetering, maar ja :? ).

ik zou de cartridges (eentje voor boven en eentje voor onder) aanschaffen en in huis hebben en ze pas vervangen als/zodra daar reden voor is, los van een aantal km's. of na een flink aantal kilometers net voor een flinke reis/trip met minder onderhoudsgelegenheid.
hoeveel een 'flink aantal km's' is, dat weet ik niet. net als dat ik momenteel niet weet hoe vaak ik mijn handen moet wassen nu ik word opgeroepen ze 'vaker' te wassen :)
Dank jullie wel weer. Nou ik ben toch wel wat wijzer geworden via info. Maar idd. Bridgestone. Putjes kunnen wellicht idd. ontstaan binnen de cartridge zelf en daarmee ook speling geven, maar iig wordt dan de balhoofdcup niet beschadigd, omdat de kogels immers opgesloten zitten.

Ik las oa. op fiets.nl

-
Industriele balhoofdlagers zijn zelden versleten als ze moeten vervangen maar bijna altijd is er water in gekomen en daardoor zijn ze binnenin aan 't roesten gegaan.

-
Roest is een dun laagje metaal wat weg is, de kogels zijn dan iets kleiner en de geroestte kogelbanen iets ruimer geworden.
Daardoor komt er speling op de lagers en moeten ze vervangen.

Bij montage van nieuwe lagers, eventueel aan 1 zijde de dichting voorzichtig verwijderen en de lager volproppen met dik plakkerig waterbestendig vet.
Dan ook aan de buitenkant van de lagers alles goed volsmeren met datzelfde vet en nadien wat er teveel is en tussen vork en frame "uitgepratscht" komt, wegvegen.
Zo zit alles goed afgedicht met vet en kan het water er niet zo onmiddellijk bij.

En natuurlijk NOOIT de hogedrukreiniger gebruiken op een lager aan een fiets!
Zelfs een tuinslang met 3 bar kan al funest zijn. Dus gewoon met een emmer en borsteltje poetsen en afspuiten met broesstraal.

-
meestal is het onderste balhoofdlager verrot. Die krijgt het nogal voor zijn kiezen. Niet moeilijk doen en gewoon laten vervangen.

-
Speling op een balhoofd kan je er altijd uit halen, want het zijn conuslagers, het probleem is dat roesten van staal een ruw oppervlak veroorzaakt en daarmee slecht draaien en zelfs compleet vastroesten.



Ik heb idd. op een filmpje wel eens gezien, dat iemand van zo'n balhoofdlager de dichting: de rubberen (gekleurde) rand verwijdert met een naald en dan de lager voorziet van nieuw vet en ook kogels. Maar ik weet niet of dat bij ieder lag er zomaar kan (openmaken).

Het belangrijkst is (idd.) de omstandigheden: hoe gebruik je de fiets en hoeveel water het balhoofd evt. te verduren krijgt. Goed en veel vet gebruiken helpt enorm om dat iig tegen te gaan.

Ik las ergens dat iemand het heeft over 15.000 km, maar elders ook over maar 3000 km maar, maar dat waren allemaal ATB-ers die hun fiets wellicht veelvuldig afspuiten
Ik denk bij normaal gebruik, bij om de zoveel duizenden km's opnieuw invetten of bij veelvuldig fietsen in de regen; op gevoel dus invetten, dat je wellicht de 50.000 er best wel mee haalt, maar het is idd. zoals hier al benoemd werd, afhankelijk van meerdere factoren. Als ik op toer ben, dek ik de fiets in de nacht iig altijd af met een tarp, zodat hij niet uren in de regen hoeft te staan bv. En wat ik ook heb begrepen is dat de lagers het niet zomaar ineens begeven. Het sluipt erin en dat merk je aan evt. geluid of dat het niet meer zo soepel beweegt allemaal.. op een dag.

Dank voor alle adviezen en tips: Ik rijd met dit balhoofdstelsel gewoon lekker door en vervang de balhoofdlagers, als ik denk dat ze daar aan toe zijn, of vervang ze preventief, maar niet eerder dan 20.000 km denk ik en maak ze tot dan af en toe schoon en vet alles weer goed in. Als ik ze wil vervangen zal ik nog eens proberen of ik ze openkrijg met een naald om te zien of daar nog wat te halen valt door ze schoon te maken en opnieuw in te vetten en wellicht zelfs nieuwe kogels om ze daarna gewoon nog te kunnen gebruiken.

Hier nog een voorbeeld van een balhoofdlager dat roestig is geworden en vervangen wordt:https://youtu.be/NCm_LL7LktA?t=111
Hoe lang gaat een industrielager mee in een balhoofd? Zelfde antwoord als op de vraag "hoe lang gaat een ketting mee?"
maar met rustig gebruik? rustig 50.000km als er speling vrij mee gereden wordt.
Maar hij gaat langer mee dan de losse kogeltjes, wat vet op de kunststof ringen als extra afdichting als je de boel los hebt helpt ook en het voordeel is als de lagers slecht zijn geworden je geen nieuw balhoofd nodig hebt maar alleen de lagers die je vervangt zonder speciaal gereedschap.
Meenemen op vakantie? Nee, je kan hem in elke grote stad regelen, misschien dat je een dag moet wachten..
Dit aluminium balhoofdstelsel heeft wel de vorkconus van staal maar bv. de moer is erg zacht en draai de bahco er heel snel op door.
Iedereen die met zo'n ding sleutelt zou een verbod moeten krijgen :evil:
Oeps ja, :oops: ik heb gewoon twee balhoofdsleutels, dat werkt idd. prima ook bij aluminiummoer, maar kon ze een keer niet zo snel vinden en nam een bahco, dat is idd. niets voor iig zo'n moer niet.

Je hebt gelijk, het is van diverse factoren afhankelijk hoe lang een balhoofdlager meegaat, maar ik had geen idee, het is de eerste keer dat ik dit soort lager heb en nu weet ik het dan. Iig vooral goed invetten is bij balhoofd belangrijk, vooral de onderste heeft veel te verduren.

Nou weet ik dat ook weer :)
Verbod weer ingetrokken :wink:
Maar deze lagers vet je niet in [ nu ja kan maar dan moet je je de kunststof seals er af wippen maar dat is niet aan te raden]
het vet zit er al in onder de seals.
Maar wat vet er op werkt als een extra afdichting tegen vocht als je een goed vet gebruikt.
quote=fud0

> Putjes kunnen wellicht idd. ontstaan binnen de cartridge zelf en daarmee ook
> speling geven, maar iig wordt dan de balhoofdcup niet beschadigd, omdat de kogels immers opgesloten zitten.
De cup is officieel het ding waar de kogels tegenaan rollen, samen te de conus aan de andere kant. Die cup en comus worden bij een cartridge dus technisch gezien gevormd door de cartridge zelf. Het is een briljant idee. Ik heb er ook eens een gehad. Toen de lagers na 14 jaar putjes kregen bestonden de passende cartridges niet meer.

>Ik las oa. op fiets.nl
> meestal is het onderste balhoofdlager verrot. Die krijgt het nogal voor zijn kiezen.
Klopt. Dat komt i.ha. door sproeiwater en modder van onderen. Dat spuit rechtstreeks in spleet van het balhoofdlager. Afdichtingen van balhoofdlagers zijn gemaakt tegen regen. Daar zijn ze prima tegen: water van boven. Ik heb wel eens mijn fiets schoongemaakt met een handborstel terwijl de fiets op zijn kop stond. Handig, dacht ik. Dus niet. Eenmaal rechtop bleek een deel van de modder in het balhoofdlager te zitten. Het kraakte als een dolle. Dat was dus één van de 10 keer dat ik zo'n lager open heb moeten maken. Je fiets niet ondersteboven parkeren dus (yep, seen that). Plat lijkt me ook niet alles, net als bovenop een auto en dan met 130 kmh door de regen.

> Speling op een balhoofd kan je er altijd uit halen, want het zijn conuslagers,
Bij diepe putten zit het ding los als de kogels boven de put zweven en gaat het lager stroef als ze ernaast zitten.

Je zou ook op het idee kunnen komen om een hoesje om de spleet van het onderste lager te doen. Dat kan. Ideaal lijkt het me niet want dat geeft wrijving die het stuurgedrag beïnvloedt. Erger is misschien dat het het vocht van binnen ook tegenhoudt om naar buiten te gaan. Dan gaat het roesten wel erg snel, want roest ontstaat niet in de tien minuten die het kost om nat te worden, maar in de weken erna in het fietsnhok.

Maak je al met al geen zorgen. Als je een balhoofdlager op reis moet meenemen kun je beter ook een heleboel andere dingen meenemen. Schade aan een balhoofdstel gaat namelijk niet plotseling. Als blijkt dat je putjes hebt dan kun je heus nog wel 500 km doorfietsen. Er zijn zat euvels aan de fiets die je wel definitief aan de kant zetten. Als het balhoofdstel zo geroest is dat je niet verder kunt dan heb je je fiets wel erg lang niet bekeken...

Bedenk dat alle ellendige stationfietsen jaren in de regen staan met erg goedkope balhoofdstellen en dat het aantal van die fietsen dat uiteindelijk het loodje legt vanwege dat balhoofdstel vrijwel nul is.

>preventief
Til een paar keer per jaar het voorwiel op, zwiep het stuur van links naar rechts. Controleer ook de speling. Is het geen MTB die voor zijn doel gebruikt is en gaat alles lekker: doorfietsen.
fud0 schreef:
vr 06 mar, 2020 23:54
Dank jullie wel weer. Nou ik ben toch wel wat wijzer geworden via info. Maar idd. Bridgestone. Putjes kunnen wellicht idd. ontstaan binnen de cartridge zelf en daarmee ook speling geven, maar iig wordt dan de balhoofdcup niet beschadigd, omdat de kogels immers opgesloten zitten.
Ahh ... ik denk dat er sprake van een kleine verwarring is.
Ik noem de zitting van het cartridge-lager geen balhoofdcup.

Verder is er geen wezenlijk verschil tussen het traditionele open en het cartridge-lager:
het draait (no pun intended) om kogeltjes die tussen twee ringen rollen, en in die twee ringen zie je twee sporen waar die kogeltjes braaf hun werk doen.
Wanneer er nu om een of andere reden teveel speling is tussen kogeltjes en ringen dan gaat het klapperen en dan kan de ring inslaan, of eventueel eroderen. En het klopt, roest helpt bij het beschadigen van de lagers (overigens ook roest-poeder van buiten-af).
Eén lager-kogeltje kan alleen nooit de klappen verwerken (de lagerschalen/conen ter plekke van dat ene kogeltje overigens ook niet), het zijn er altijd vele die samen het werk doen, de krachten worden verdeeld ... en om de krachten goed te verdelen moet het lager zo strak staan dat het net vrij draait, iets losser en niet alle kogeltjes doen even veel werk. Een lager moet ook schoon blijven want een kleine ophoping van bijv. roest maakt dat kortstondig één kogeltje alle krachten opvangt, en de lager-conen moeten geen putjes (door inslag of erosie) vertonen omdat dan de kogeltjes soms géén werk doen en je bovendien tijdens het draaien voorkeursposities krijgt.

Dan de levensduur: goed vet helpt enorm, als het lager van voldoende kwaliteit is en goed gedimensioneerd dan gaat het in theorie langer mee als de fiets, zolang het maar goed afgesteld is en goed in het vet zit.
Ik gebruik veel te goed vet, maar dat is niet kwaad ... ik heb gezien wat twijfelachtig vet met een trapas en de bracket-conen kan doen. (Ik heb ook gezien wat er gebeurd met een degelijk industrielager in een auto als er bij de montage slechts een likje vet - zeg maar vette handen - is gebruikt.)

Overigens, een cartridge-lager kan je wellicht vullen met een injectie-spuit met een afgeslepen naald.

En je fiets afspuiten met de hogedrukspuit is erger als je fiets niet schoon houden.
Bridgestone SM schreef:het draait
Het maffe van een balhoofdlager is juist dat het nooit een heel rondje draait. Dat maakt het niet gunstig.
Bridgestone SM schreef:En je fiets afspuiten met de hogedrukspuit is erger als je fiets niet schoon houden.
Je moet alleen niet op de lagers spuiten.
Leon schreef:
za 07 mar, 2020 10:00
Bridgestone SM schreef:het draait
Het maffe van een balhoofdlager is juist dat het nooit een heel rondje draait. Dat maakt het niet gunstig.
Klopt, dat maakt het allemaal niet beter.
iedere paar jaar wat nieuw vet zorgt ervoor dat in ieder geval de kogeltjes nog eens extra draaien.
 
Bridgestone SM schreef:En je fiets afspuiten met de hogedrukspuit is erger als je fiets niet schoon houden.
Je moet alleen niet op de lagers spuiten.
Dat klopt ook, maar voor de niet kwetsbare delen van de fiets is schoonmaken op een minder "sophistcated" wijze wel zo handig.   Een doek, een spons en eventueel de tuinslang.   't Ziet er alleen niet zo lekker macho uit.
De algen-aangroei op het dak van mijn auto doe ik een a tweemaal per jaar met een teiltje en een eenvoudige borstel ... en liefst als het regent.
Als je een datapunt wil: bij mijn woon-werk-vakantiefiets, met soortgeljke lagers, heb ik het onderste lager na 20.000km vervangen wegens verroest. Deze fiets wordt elke dag gebruikt in weer en wind en heel weinig gewassen.
https://www.youtube.com/watch?v=AXmZhfvH9y0

Hier nog een filmpje hoe je iig deze industrielagers kunt openen. Het kan wellicht ook voor een balhoofdlager. Zo kun je evt. de kogels wellicht nog vervangen ooit. Het valt me op hoe weinig vet erin zit, dus als er éénmaal vocht in komt gaat het wel wat sneller roesten, denk ik. Daarom is het rondom invetten natuurlijk zo belangrijk. Ik gebruik overigens gewoon het kogellagervet wat ik ook voor de wiellagers gebruik, maar misschien is een bepaald type vet beter. Voor mijn toerfiets zou ik ze gewoon vervangen bij twijfel, maar een injectiespuit met vet kan vast bepaalde lagers nog jaren langer laten lopen. Ik heb ze nu opnieuw dus voorzien van vet na de eerste 7000 km. Ze zagen er nog goed uit, wel een beetje verweerd her en der, maar echt maar minimaal.

Maar idd. als er speling op het balhoofd zit, kan ook zo'n balhoofdlager/industrielager natuurlijk schade geven aan de cups ( zo noem ik ze? idd. ) door trillen ed. Maar jij noemt ze lagerschalen Bridgestone? Of heb ik het verkeerd begrepen.

In wezen is het idd. dubbel zo'n cartridge of balhoofdlager of industrielager Leon; het is als het ware dan dubbelwandig, want normaal lopen de lopen natuurlijk in de cups/schalen en de conus en nu is conus en cup opgesloten in de industrielager. Ik vind het idd. ook wel mooi nu, maar was altijd losse kogels gewend. Goedkoop en snel te vervangen, vond het ook helemaal prima, maar deze industrielagers ben ik nu wel enthousiast over ook.

Ik vond het balhoofd nooit interessant, maar nu wel, omdat ik er nu weer wat meer van afweet ook en ook omdat ik ooit merkte, als je het niet goed afstelt/met teveel speling, is je fiets meteen veel minder stabiel: als je hem dan heen en weer schudt en hij is niet stabiel, is het of veel speling op de wielen of dus het balhoofd.

En ik wilde al compleet nieuw balhoofdstelsel kopen en 12 lagers! voor het geval ze in de toekomst er niet meer zijn idd. oid. nou is dus echt niet nodig.. :? . haha.

Ik las, vwb het afstellen, als je (idd.) de fiets even schuin houdt, moet hij soepel draaien, ook kun je de remgrepen induwen en dan voel je of het balhoofd speling heeft of je tilt hem op en merkt dan soms ook of hij speling heeft. Ik 'trok' vaak aan de vorken maar dat is toch geen goede graadmeter altijd. Daarom doe ik alle mogelijke controle-opties :)

Alleen de naam.. tja. :) (het hoofd van het bal/de fiets, kan niet zonder een goed balhoofd, het balhoofd ben je zelf, want jij bent de bestuurder, het hoofd van het feestje/bal) :shock: :)