door
fud0 » do 05 mar, 2020 15:25
Ik vind het top dat het gratis is. Als iedere burger een basisbedrag betaalt, ook de automobilisten, voor 'gratis OV', heb je toch een bepaalde inkomstenbron. Als automobilist kun je dan kiezen, indien je een auto hebt, hoe vaak of wanneer je die gaat gebruiken als je ook een basisbedrag moet betalen voor OV, maar daarmee wel onbeperkt gebruik van het OV kunt maken. Wil je dan nog perse een auto?
Het is ook buiten dit alles, de verantwoordelijkheid van de automobilist en de gebruiker in het OV. Net zoals het vaak vanzelfsprekend is dat niet zomaar alles gratis is, kun je je ook afvragen of je zomaar duizenden km's per jaar kunt rijden in een auto en het milieu daarmee meer belast dan wanneer je zou reizen met het OV. Ook denk ik niet dat mensen gigantisch veel meer gaan reizen indien het OV gratis is. In het begin wellicht, maar op een gegeven moment heb je het meeste wel gezien en gedaan.
Je mag best gewezen worden op: Maximaal .. km per jaar mag je in een auto rijden. Als je daarboven komt, dien je het OV te gebruiken. Aan jou, hoe je die km's dan benut, ten behoeve van je werk en/of vrijetijdsbesteding.
Ook als je iets liever wilt, bv. dat mensen gaan fietsen, werkt belonen het best. Fietsvergoeding etc. om alle 'korte' ritjes met het OV te verminderen. Er zijn vast methoden te ontwikkelen voor een simpel systeem daarin.
Ook kun je simpelweg een verbod van iets maken. Verboden om auto te rijden op bepaalde tijden, dagen etc. Het is even wennen, maar je kunt niet autowegen maar steeds verbreden met nog meer rijstroken, om files te verminderen ed: het houdt een keer op. Je kunt dan wel reizen, maar alleen met het OV. De wegen blijven dan wellicht vrij voor echt het nodige verkeer om de economie zo efficiënt mogelijk draaiende te houden.