door
Wim » di 03 mar, 2020 10:28
Dit lijkt me inderdaad wel een erg interessante serie van Vaude, eventueel ook in combinatie met de Vaude Bikepacking serie. Die achtertassen zijn mooi licht met 1080 gram voor 38 liter, maar interessant genoeg zijn de voortassen met 22 liter nauwelijks lichter: 1020 gram. Kortom, het gewicht zit in het ophangsysteem en de verstevigingen. Voor wie geen voortassen meer gebruikt is het dus niet zinvol die voortassen achter te gebruiken, want de winst is te klein en het volume toch ook net te krap.
Ik heb ook nog even gekeken naar de stuurtas, maar daar heb ik althans vooralsnog minder aan. Het ding lijkt erg hoog te zitten, en de bevestiging is met gespen strak aan het stuur. Dat zit in de weg met mijn Rohloff shifter. Ik zou nog wel eens kunnen kijken of ik de tas op een lagere accessory bar kan bevestigen omdat de shifter dan misschien net vrij blijft. Dat zou ook het zwaartepunt naar beneden brengen. Dat wordt een keertje uitproberen lijkt me. Het alternatief zou de Trailguide toptube bag zijn,. Die is ook 5 liter en weegt maar ruim 300 gram. Ook dat is veel lichter dan een traditionele stuurtas, en heeft ook nog eens minder invloed op het stuurgedrag. Ze zeggen dat hij heel makkelijk afneembaar is en inzetbaar als schoudertas.