BertKremer schreef: ↑wo 26 feb, 2020 08:58Je fietst op halve kracht. De andere helft doet de motor.
En dat is dus helemaal geen 'feit', zoals BSM hierboven ook al voorzichtig aangeeft.
Ook die 'halve kracht' van Bert is geen feit, maar gewoon afhankelijk van de instelling die je maakt.
Op bv een Neodrives motor kun je de standaard instelling van 'maar' 20% ondersteuning in stand 1 met een app (helaas Android only) terugbrengen tot bv 10 of 5%. Dat betekent dat jij zelf dan verreweg de meest inspanning levert, en het bv net het verschil maakt tussen afstappen of blijven fietsen. Of het verschil tussen 'eigenlijk iets teveel bagage' naar 'het is net te doen met de belading van mij'.
Subtiele verschillen dus, en niet de 'feiten' zoals jullie het willen doen voorkomen uit je antipathie naar ondersteunend fietsen.
Uiteraard kun je de motor ook op standje hoog zetten, en dan ga je idd relatief fluitend de berg op, en/of tegen de wind in. Maar die pret duurt dan niet lang, want hiermee is de accu, welke je dan ook hebt, leeg voordat je goed en wel onderweg bent.
Ik wil best eindeloos discussiëren over wel of geen e-bike; zoals al zo vaak hier gebeurt.
Maar ik wil met mijn reactie vooral helder hebben, voor o.a. TS, dat je op een e-bike je evenveel kunt inspannen en daar plezier van uit kan halen, op een (langere) fietsreis.