Hoi,
Twee jaar geleden fietsten wij Benjaminse naar Rome, afgelopen jaar zijn we met Reitsma naar Venetië gefietst (als deel van onze toch naar Istanbul).
Beide routes komen over de Po-vlakte. Benjaminse komt door Crema, Cremona en Modena om bij Vignola de Appennijnen in te duiken. Reitsma gaat voor Venetië een stuk oostelijker en komt eigenlijk niet langs steden. De route stopt in Oriago, zo'n 20 kilometer voor Venetië. Er is daar een prima camping (goede beschutting) en bij de uitgang vertrekt voor 1 euro per rit een bus naar Venetië.
Voor sommigen zal de Po-vlakte na de Alpen als een verzuchting zijn, voor anderen is het meer een platte pannenkoek waar je snel overheen kun crossen. Wij hebben het twee keer behoorlijk heet gehad - er is niet echt veel beschutting. Twee dagen Po-vlakte is voor ons wel genoeg, maar op zich is het best leuk om te doen. Het is vooral een rare gewaarwording om uit de Alpen opeens kilometers voor je uit te kunnen kijken...
Van muggen hebben wij alleen last gehad toen we direct aan de rivier kampeerden, verder niet.
Let er bij het berekenen van de kilometers op dat je toch altijd wel zo'n 10% meer zult fietsen dan in de boekjes vermeld staat. Naar Rome fietsten wij vanuit zuid-Limburg ruim 2250 kilometer, naar Venetië vanuit Zeeland ruim 1600.
Het fietsen op de Po-vlakte is natuurlijk maar een klein deel van de reis. Vergeet niet dat je al ruim 1000 kilometer hebt gefietst voor je er überhaupt bent. Benjaminse naar Venetië ken ik zelf niet, misschien gaat die langer over de Po-vlakte.
Kiezen tussen Rome en Venetië is niet gemakkelijk. Beide steden zijn erg leuk. Als je Benjaminse naar Rome pakt, kom je door onnoemelijk veel leuke steden en dorpjes in Italië (o.a. Florence, Siena, evt. Assisi). Reitsma naar Venetië heeft dan weer het voordeel dat je heel dicht langs de Stelviopas fietst - echt een aanrader voor tijdens een 'rust'dag!
En tsja, fietsen in Venetië...Ik weet niet of je dat moet willen. Zoals gezegd: er is daar veel water en daarover zijn kleine bruggen met treden. Bovendien kom je er alleen via een soort snelweg (of misschien met de boot, maar dat weet ik niet zeker) én stikt het er in het seizoen van de toeristen. Gewoon lekker de fiets op de camping parkeren en met de bus de stad in gaan!
Misschien heb je er iets aan om onze reisverslagen en/of foto's te bekijken op onze site:
Rome of
Venetië.
Veel succes en hoe dan ook: alvast veel plezier, het zal je niet tegen gaan vallen denk ik, wat je ook kiest!
Gudrun