De standaard meegeleverde topo active kaart van Garmin wordt te groot voor het intern geheugen van de 20x en 30x.
De ETrex kam zelf een route berekenen. Dit gaat erg langzaam en als je onderweg een andere straat in fietst heeft hij veel tijd nodig. Hij doet dit prima in een gemiddelde stad of naar de supermarkt, maar daarna loopt hij vast. Zijn lage rekensnelheid maakt hem daarom niet zo geschikt voor bijv. in de auto.
Het zoeken van een adres of zoeken op de kaart gaat moeizaam. Het zoeken van een supermarkt of camping, inclusief routering, doe ik daarom met mijn telefoon.
Je kan ook in Basecamp de track omzetten naar een route en deze op de Etrex zetten. Je moet de route dan wel nalopen, omdat hij opnieuw berekend wordt door Basecamp. Dan kan het gebeuren dat in het kaartmateriaal staat dat er geen doorgang is en dan wordt er een route omheen geplant. Dit is het moment dat je er achter komt of de track is nagefietst of alleen op de computer is gemaakt. Het voordeel van het volgen van zo een reeds berekende route is dat je een piepje krijgt ruim voor het kruispunt en dat de Garmin inzoomt en je een dikke pijl ziet. Als je verkeerd fietst berekent hij zelf een route dat je weer op de oorspronkelijke route komt. Het nadeel is dat de weergave traag is, dus als het ingewikkeld is in een stad heb je niet op tijd je volgende instructie. Qua batterij verbruik is dit haast even zuinig als het volgen van een track.
Tenslotte kan je er een gedownloade track opzetten en volgen. Als je de kaartweergave laat draaien met je rijrichting (dus niet noord boven) heb je altijd een duidelijke instructie op je scherm als je een situatie nadert. Als je genoeg inzoomt zie je bijvoorbeeld meteen aan welke kant het fietspad ligt en waar de oversteek is. Zo krijg je het ontspannen gevoel dat je ook hebt als je in bekend gebied fietst. Nog een tip: Nadat je hebt ingesteld dat de track wordt weergegeven kan je het beste ook nog instellen dat je de ETrex wil laten navigeren naar de betreffende track die je gaat volgen. Als je er nog niet opzit maakt hij er een route naar Het beginpunt toe en als je er wel opzit geeft hij de lijn dikker weer, waardoor je hem beter ziet.
Ik gebruik de ETrex eigenlijk alleen om (zelf gemaakte) tracks te volgen. Het oriënteren of bekijken van mijn voortgang, een supermarkt of het zoeken van een camping doe ik op mijn telefoon. Boekjes zijn ook goed geschikt voor deze informatie.
Wil je ooit optimaal plezier van je ETrex, koop dan een micro Sd kaartje en zet er de Open Fietsmap kaarten op. Die zijn nog een stukje beter dan de Garmin kaart. Download ze gelijk ook in Basecamp, zodat je routes op hetzelfde kaart materiaal maakt of bekijkt. Verdiep je dan nog in de instellingen om optimaal over deze kaarten routes te gaan maken. De instructies zitten bij de kaarten.
De ETrex kam zelf een route berekenen. Dit gaat erg langzaam en als je onderweg een andere straat in fietst heeft hij veel tijd nodig. Hij doet dit prima in een gemiddelde stad of naar de supermarkt, maar daarna loopt hij vast. Zijn lage rekensnelheid maakt hem daarom niet zo geschikt voor bijv. in de auto.
Het zoeken van een adres of zoeken op de kaart gaat moeizaam. Het zoeken van een supermarkt of camping, inclusief routering, doe ik daarom met mijn telefoon.
Je kan ook in Basecamp de track omzetten naar een route en deze op de Etrex zetten. Je moet de route dan wel nalopen, omdat hij opnieuw berekend wordt door Basecamp. Dan kan het gebeuren dat in het kaartmateriaal staat dat er geen doorgang is en dan wordt er een route omheen geplant. Dit is het moment dat je er achter komt of de track is nagefietst of alleen op de computer is gemaakt. Het voordeel van het volgen van zo een reeds berekende route is dat je een piepje krijgt ruim voor het kruispunt en dat de Garmin inzoomt en je een dikke pijl ziet. Als je verkeerd fietst berekent hij zelf een route dat je weer op de oorspronkelijke route komt. Het nadeel is dat de weergave traag is, dus als het ingewikkeld is in een stad heb je niet op tijd je volgende instructie. Qua batterij verbruik is dit haast even zuinig als het volgen van een track.
Tenslotte kan je er een gedownloade track opzetten en volgen. Als je de kaartweergave laat draaien met je rijrichting (dus niet noord boven) heb je altijd een duidelijke instructie op je scherm als je een situatie nadert. Als je genoeg inzoomt zie je bijvoorbeeld meteen aan welke kant het fietspad ligt en waar de oversteek is. Zo krijg je het ontspannen gevoel dat je ook hebt als je in bekend gebied fietst. Nog een tip: Nadat je hebt ingesteld dat de track wordt weergegeven kan je het beste ook nog instellen dat je de ETrex wil laten navigeren naar de betreffende track die je gaat volgen. Als je er nog niet opzit maakt hij er een route naar Het beginpunt toe en als je er wel opzit geeft hij de lijn dikker weer, waardoor je hem beter ziet.
Ik gebruik de ETrex eigenlijk alleen om (zelf gemaakte) tracks te volgen. Het oriënteren of bekijken van mijn voortgang, een supermarkt of het zoeken van een camping doe ik op mijn telefoon. Boekjes zijn ook goed geschikt voor deze informatie.
Wil je ooit optimaal plezier van je ETrex, koop dan een micro Sd kaartje en zet er de Open Fietsmap kaarten op. Die zijn nog een stukje beter dan de Garmin kaart. Download ze gelijk ook in Basecamp, zodat je routes op hetzelfde kaart materiaal maakt of bekijkt. Verdiep je dan nog in de instellingen om optimaal over deze kaarten routes te gaan maken. De instructies zitten bij de kaarten.