En van voor de tijd dat een relatief grote groep relatief welstellende mensen een paar keer per jaar het vliegtuig namen en daarmee een zeer grote bijdragen aan de broeikasgasproblematiek leverde.
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:En van voor de tijd dat een relatief grote groep relatief welstellende mensen een paar keer per jaar het vliegtuig namen en daarmee een zeer grote bijdragen aan de broeikasgasproblematiek leverde.
Ik kan nog wel een 16e andere reden bedenken:keesswart schreef: ↑ma 03 feb, 2020 22:32Dit is een variant op:
'Het vliegtuig gaat toch wel',
'Als al die zakenlui tien keer per jaar vliegen, maakt mijn ene vakantie niet uit' en
'Mijn gedrag is toch maar een druppel op de gloeiende plaat'.
Deze drie en nog een stuk of 15 andere redenen om tóch te vliegen, worden besproken op deze site van een afkickende veelvliegster.
Tja, het lijkt een beetje op onze nieuwjaarswens (die ik hier niet zal reproduceren omdat de wens niet geheel copyright-vrij was).
Met het vliegtuig kun je gemakkelijk 's ochtends heen naar Berlijn en eind van de middag weer terug. Voor veel zakenreizigers is dat efficiënt ("tijd is geld"). Met die Berlijn-boemelltrein (doet er zes uur over) lukt dat nauwelijks, tenzij je meteen weer terugkeert.
Een betere illustratie van het feit dat vliegen veel te goedkoop is, is nauwelijks te maken.peter de rijk schreef: ↑zo 09 feb, 2020 18:56Met het vliegtuig kun je gemakkelijk 's ochtends heen naar Berlijn en eind van de middag weer terug. Voor veel zakenreizigers is dat efficiënt ("tijd is geld"). Met die Berlijn-boemelltrein (doet er zes uur over) lukt dat nauwelijks, tenzij je meteen weer terugkeert.
Tja ... tijd is geld is een makkelijke discussie-killer.peter de rijk schreef: ↑zo 09 feb, 2020 18:56Met het vliegtuig kun je gemakkelijk 's ochtends heen naar Berlijn en eind van de middag weer terug. Voor veel zakenreizigers is dat efficiënt ("tijd is geld"). Met die Berlijn-boemelltrein (doet er zes uur over) lukt dat nauwelijks, tenzij je meteen weer terugkeert.
Een van de meest gebruikte drogredenen is de 'jij-bak'.derdekeer schreef: ↑ma 03 feb, 2020 22:36Ik kan me ook vinden in mensen die oordelen dat het wat gemakkelijk is, tekeergaan tegen lange vliegreizen nadat je zelf in onverdachte tijden lange vliegreizen gemaakt hebt. Het is objectief correct - lange vliegreizen zijn niet goed voor het milieu - maar het heeft geen morele kracht.
Een van de redenen dat het probleem met de uitstoot van broeikasgassen maar niet opgelost geraakt is omdat de verantwoordelijkheid altijd bij 'de anderen' wordt gelegd.peter de rijk schreef: ↑do 06 feb, 2020 13:06En ook een club als De Wereldfietser zou zich naar mijn idee niet met die vraag moeten bezighouden.
En dit is een prachtig voorbeeld van het leggen van de verantwoordelijkheid bij anderen.gios schreef: ↑ma 03 feb, 2020 21:47Het clubje wereldfietsers is zo verdomd klein dat minder vliegen door deze groep totaal geen effect gaat hebben op het totaal. We kunnen beter onze medemens die voor elk wissewasje in het vliegtuig stapt (voor een weekendje Barcelona of een weekje Bali) proberen te overtuigen.
Het feit is natuurlijk dat keuzes die mensen maken, gedrag dat mensen stellen wel iets met het milieu te maken heeft. Dat is helemaal geen kwestie van mening.
Natuurlijk kan iemand die om de paar jaar eens een vliegreis maakt maar voor de rest heel milieubewust leeft een kleinere milieu-impact hebben dan iemand die niet vliegt maar er voor de rest op lost consumeert..
'Het kan niet anders' is natuurlijk ook relatief. Vaak kan het wel anders maar maakt men de keuze om toch te vliegen. Soms om erg begrijpelijke redenen, maar de mensen die echt gedwongen worden om te vliegen er daar op geen enkele manier onderuit kunnen zijn behoorlijk beperkt. Het woord 'moeten' wordt te pas maar ook vaak te onpas gebruikt.Edwin* schreef: ↑di 04 feb, 2020 17:24Vliegen slecht voor het milieu? Zeker! Moet je het dan maar helemaal niet meer doen? Onzin.
In sommige gevallen kan het niet anders dan met het vliegtuig, de één voor zijn/haar werk, de ander voor familiebezoek om volle neven en nichten voor het eerst in een 52-jarig leven te bezoeken in de Gordel van Smaragd en zo zijn er meer situaties te bedenken.
Hoe effectief ook, het zuiver werken met sturende beprijzing is om de door jouw zelf genoemde reden (verschil arm en rijk) ook onrechtvaardig.peter de rijk schreef: ↑do 06 feb, 2020 13:06De juiste manier om vliegverkeer te beperken is denk ik niet door met het deugvingertje naar individuele reizigers te wijzen (velen vallen dan door de mand, kijk naar het vlieggedrag van een zelotische milieugoeroe als Dolf Jansen), maar door sturend te beprijzen, zoals ook met alcohol, benzine en tabak gebeurt. En dat is een taak van de overheid, gesteund door de meerderheid van de volksvertegenwoordiging. Een dergelijke beprijzing maakt geen individueel onderscheid, behalve tussen arm en rijk, maar dat is altijd en overal zo.
Ik zou niet zeggen dat dat laatste behoorlijk goed werkt. De totale milieu-impact van het autogebruik is de laatste decenia heel veel gegroeid.peter de rijk schreef: ↑do 06 feb, 2020 13:06Het allermooiste hieraan is natuurlijk dat de luchtvaartindustrie door beprijzing gedwongen wordt om nog innovatiever te worden en vliegtuigen veel zuiniger te maken. Dat scenario werkt voor de auto-industrie ook redelijk goed.
Ik ben zeer wantrouwig tegen bedrijven die suggereren dat we rustig verder kunnen doen zoals we bezig zijn, als we het maar een beetje anders gaan doen.Leon schreef: ↑vr 07 feb, 2020 14:16Op Tesla's is zeker veel aan te merken, maar het is wel het merk dat de electrische auto sexy heeft gemaakt.
...
Het slimme van de Tesla is dat men voor de noodzakelijke en dure eerste ervaringen met het bouwen van electrische auto's de bovenlant van de automarkt aansprak waar de prijs geen probleem is omdat mensen met veel geld vaak graag een boedsnelle auto voor de deur hebben.
Helemaal eens met Bridgestone. Er is weinig reden om optimistisch te zijn over het veel zuiniger worden (of maken) van vliegtuigen.Bridgestone SM schreef: ↑vr 07 feb, 2020 16:24Met een heel harde nadruk op "kan" ... zelfs met de meest optimistische blik op toekomstige accu-opslag blijft grootschalig elektrisch vliegen (vooralsnog) een luchtkasteel.peter de rijk schreef: ↑vr 07 feb, 2020 15:17Zo kan het ook met het vliegtuig gaan. Argumenten dat iets niet kan omdat een vliegtuig nu eenmaal te zwaar is, zijn loos omdat je daarbij van alle huidige premissen uitgaat.
Leon heeft hier terecht al op gereageerd. Onderschat niet de ruimte (en daarmee milieu-impact) die stilstaande wagens in beslag nemen. In België alleen al gaat het om ongeveer 9.000 hectaren. (En de ruimte voorzien om die voertuigen te gebruiken is nog gigantisch veel meer.)
Inderdaad. En men kan zich tevens de vraag stellen of al die zakenreizen echt wel zo belangrijk en/of wenselijk zijn.Leon schreef: ↑zo 09 feb, 2020 19:01Een betere illustratie van het feit dat vliegen veel te goedkoop is, is nauwelijks te maken.peter de rijk schreef: ↑zo 09 feb, 2020 18:56Met het vliegtuig kun je gemakkelijk 's ochtends heen naar Berlijn en eind van de middag weer terug. Voor veel zakenreizigers is dat efficiënt ("tijd is geld"). Met die Berlijn-boemelltrein (doet er zes uur over) lukt dat nauwelijks, tenzij je meteen weer terugkeert.
Revanho, helaas stip ik alleen een feit aan.Revanho schreef: ↑zo 09 feb, 2020 19:11Een van de meest gebruikte drogredenen is de 'jij-bak'.derdekeer schreef: ↑ma 03 feb, 2020 22:36Ik kan me ook vinden in mensen die oordelen dat het wat gemakkelijk is, tekeergaan tegen lange vliegreizen nadat je zelf in onverdachte tijden lange vliegreizen gemaakt hebt. Het is objectief correct - lange vliegreizen zijn niet goed voor het milieu - maar het heeft geen morele kracht.
Als vliegen gemakkelijk electrisch zou kunnen zou dat zeker ook weer snel problemen geven.
Ik stel simpelweg iets vast. Dat je in de trein kunt werken, zal best, maar de meeste zakenreizigers maken die keuze om voor de hand liggende redenen niet (omdat ze namelijk daar in Berlijn iets gaan doen dat ze niet in hun eentje tikkend op de laptop kunnen doen). Beetje apart dat je meent precies te weten hoe een ander zijn tijd moet besteden.Bridgestone SM schreef: ↑zo 09 feb, 2020 19:09Tja ... tijd is geld is een makkelijke discussie-killer.peter de rijk schreef: ↑zo 09 feb, 2020 18:56Met het vliegtuig kun je gemakkelijk 's ochtends heen naar Berlijn en eind van de middag weer terug. Voor veel zakenreizigers is dat efficiënt ("tijd is geld"). Met die Berlijn-boemelltrein (doet er zes uur over) lukt dat nauwelijks, tenzij je meteen weer terugkeert.
Als je meerekent dat je tussen Amersfoort en Berlijn 6 uur nuttige werktijd hebt, en terug 6 uur nuttige rusttijd dan is de vlotte hectiek van het vliegen ineens een voorbeeldje van perverse-zelfbevrediging.
Voor minder wereldhandel en meer kleine en meer lokale bedrijvigheid moeten we eerst een WO III doorstaan. Weinig zin in, eerlijk gezegd.
Tja, zo vind ik het ook "een beetje apart". Die verloren reistijd met het vliegtuig -- want voor+natransport & wachttijd op het vliegveld & de korte vliegtijd ... dus enorm versnipperd -- die tijd kost kennelijk niks. Die zakenreiziger heeft 6 uur de tijd om te bellen, lezen, typen, audio-visuele cursus te volgen etc etc ... of desnoods een of andere film of serie te kijken. Dit tijdsgebruik noem ik nuttig bestede tijd.peter de rijk schreef: ↑zo 09 feb, 2020 22:05Ik stel simpelweg iets vast. Dat je in de trein kunt werken, zal best, maar de meeste zakenreizigers maken die keuze om voor de hand liggende redenen niet (omdat ze namelijk daar in Berlijn iets gaan doen dat ze niet in hun eentje tikkend op de laptop kunnen doen). Beetje apart dat je meent precies te weten hoe een ander zijn tijd moet besteden.Bridgestone SM schreef: ↑zo 09 feb, 2020 19:09Tja ... tijd is geld is een makkelijke discussie-killer.
Als je meerekent dat je tussen Amersfoort en Berlijn 6 uur nuttige werktijd hebt, en terug 6 uur nuttige rusttijd dan is de vlotte hectiek van het vliegen ineens een voorbeeldje van perverse-zelfbevrediging.
Als de trein even snel was als het vliegtuig, zouden die zakenreizigers wél met de trein gaan. Naar Parijs heeft de trein immers ook het vliegverkeer grotendeels verdrongen. Zoals ik al zei: tijd is geld.
Jouw onderschrift hierbij meenemend... het enige wat waarschijnlijk wel zal helpen (naast alle andere zaken) is de (mondiale) bevolkingsgroei rigoreus terugdringen, of nog beter, negatief maken.Leon schreef: ↑zo 09 feb, 2020 21:54Ik zag laatst een veelkleurig plaatje waarop alle mogelijke geplande klimaatmaatregelen in een soort waaiergrafiek naar de toekomst uitgewerkt waren. Ik kan het even niet terugvinden. Het maakte duidelijk dat alle maatregelen nodig zijn, dat geen van de maatregelen op zich relatief heel veel bijdragen en dat het alles bij elkaar toch niet genoeg is.
Precies, "Het Grootkapitaal" kent niet anders als de huidige IKonomie,
Het plaatje maakte mij ook wel duidelijk dat precies datgene wat je zegt niet waar is. Zelfs al komt er vanaf vandaag een éénkindpolitiek, zoals China gehad heeft, dan nog hebben we alle andere maatregelen nodig. Bij een eenkindpolitiek gaat het bevolkingsaantal namelijk ook niet snel terug.
Het klopt dat terugdringen van bevolkingsgroei nog niet genoeg is, je hebt een krimp gedurende langere tijd nodig.Leon schreef: ↑ma 10 feb, 2020 10:03Het plaatje maakte mij ook wel duidelijk dat precies datgene wat je zegt niet waar is. Zelfs al komt er vanaf vandaag een éénkindpolitiek, zoals China gehad heeft, dan nog hebben we alle andere maatregelen nodig. Bij een eenkindpolitiek gaat het bevolkingsaantal namelijk ook niet snel terug.