Wim schreef: ↑ma 10 feb, 2020 09:20
Afgezien van alle soms verwarrende regels lijkt het me voor je eigen veiligheid vooral verstandig te zorgen voor functionele verlichting. Een goed zichtbaar achterlicht moet vooral ook vrij groot zijn in plaats van mega fel, en ook van opzij zichtbaar. Ik vond de Philips achterlichten in dat opzicht erg goed. Gelukkig heeft Spanninga die techniek nu overgenomen. Bij de koplampen wil je veel licht, maar vooral egaal licht met een brede naar boven afgegrendelde bundel. Dat laatste betekent dat alle rotatie symmetrische lampen afvallen. Die zijn asociaal, maar ook verkwisten ze het licht. De beste koplampen komen dus van Busch & Mueller en van Schmidt/Son. In mijn ervaring zijn dynamo's veel betrouwbaarder dan de meeste batterij verlichting.
Qua achterlichten is het sinds de LED-lichtjes al enorm veel beter ... de ouderwetse gloeiende-spijker-gloeilampjes waren soms echt meer voor de vorm. Eigenlijk is iedere standaard-reflector+LED-lichtjes al een "zee" van licht. Knipperende achterlichtjes mogen in veel landen niet ... maar ze werken in echte duisternis nog beter attentie-verhogend.
Qua koplampen is er tegenwoordig natuurlijk goed en nog beter en dan ook nog best.
Ikzelf ben "best" tevreden met een beter
(maar niet duur) LED-lantaarntje en een klemmetje op het stuur
(een klemmetje dat ik ooit kocht met een toen gebruikelijk maar niet daverend goed LED-lantaarntje).
Een betere moderne LED-lantaarn met een krachtige lichtbundel (en gewoonlijk ook nog verschillende standen incl knipperen, bijv van de Aldi) heeft in het algemeen in de brede stand een bundel die van een echt helder centrum naar de randen zwakker wordt. Richt je zo'n bundel van stuurhoogte zo dat de bovenkant-bundel ± horizontaal schijnt dan verlicht het felste deel de weg zo'n 20-25 m voor je - redelijk breed want op die ± 20 m afstand - en het steeds zwakkere rand-deel van de bundel geeft een egale verlichting van de weg tot vlak voor je voorwiel - want de afvallende lichtsterkte wordt gecompenseerd door steeds nabijer. Je kan dan zeggen dat 3/4 van de rand van de bundel ongebruikt blijft, maar die 3/4 zorgt dan voor de zichtbaarheid door andere weggebruikers.
Misschien niet ideaal maar wel handig multifunctioneel. Je hebt een los lantaarntje in de tent (of om iemand anders te helpen bij het zoeken naar zijn fietssleuteltje of om je eigen ongemakken bij te lichten), je hebt een adequate fietsverlichting en ... die handige "koplamp" op je kop heb je dan ook nog.
Wil je alleen met zo'n "koplamp" gaan kamperen (dat is natuurlijk lichter) dan kan je overigens die koplamp beter om je stuurtas knutselen, want een "koplamp" op je kop is op de fiets heel onhandig als "koplamp" ... je blijkt toch heel veel vaker links en rechts te kijken, dat is natuurlijk veilig, maar maakt de verlichting onveiliger.
PS Als vakantiefietser rijd je niet vaak/gauw in het donker, maar een vertraagde (of gewoon late) trein kan je toch in het donker zetten ... ik reed al eens in het schemer Basel uit, en dan is een goed lantaarntje voorop toch best handig als er ook nog stukjes "tous chemins" in de route naar je kampeerplekje zitten.