Jurr schreef: ↑za 25 jan, 2020 00:13
Het vergt zeker wat meer creativiteit dan twee back rollers vol kunnen gooien ja. Twee front rollers achterop kunnen wel een mooie tussenstap zijn
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Creativiteit en besparen kunnen mooi zijn, er zit een charme in een zekere uitgekiendheid.
Soms zit er ook charme in comfort, of autonomie of ...
Ik wil echter als tip meegeven dat er soms heel creatief teveel gewicht wordt toegekend aan dat gewicht.
Een niet te zware fietser + fiets + bescheiden bagage gaat gauw richting de 100 kilo, je zal er zelfs makkelijk overheen gaan (de graat-magere en/of opvallend kleine fietsers uitgezonderd). Op die ± 100 kilo maken 1-2 kilo's echt niet veel uit op de rit-tijd naar Rome
(dit is ook degelijk doorgerekend en de uitkomsten zijn aan de praktijk getoetst).
Ikzelf ben verre van graatmager en kampeer graag wild en wil ook verder een wat grotere autonomie dus mijn totaalgewicht ligt nog ruim hoger ... die 1-2 kilo's maken dan dus nog minder uit. Toch is het wegen en uitzoeken van de bagage een sport, een licht nachthemd dat ook bij wijze van T-shirt kan dienen is een leuk voorbeeld van afgewogen comfort en creativiteit.
Wat me ook altijd opvalt - waarschijnlijk train ik te weinig vooraf - maar niet alleen worden de hellingen "minder steil", ook lijkt de fiets steeds "lichter" te worden -- eventueel nadat het de eerste dagen alleen maar meer en steiler lijkt.
Het valt me altijd op hoe weinig moeite "de berg" alhier kost na twee weken "Tour de France" ... die "berg" is niks lager geworden (ook al lachen ze erom als je in het buitenland vertelt hoe hoog hij is), maar na 2 weken kilometers en hoogten wegtrappen lijkt die "berg" een stuk lager.
Of te wel: zolang je niet op pad gaat met zoveel zooi, of ongemak, dat je na 4 a 5 dagen er helemaal doorzit ... dan haal je het einddoel met om het even welke uitrusting (waarbij aangetekend dat een licht genoeg verzet bergen verzet).