Ik weet niet waarom je die 1m25/1m35 stahoogte wenst ? Ik vind het een rugbrekende hoogte, ik prefereer een niet te grote luifel waar je (op de grond) zittend veel (of alles) binnen armlengte hebt, en dan heb je genoeg aan zit-hoogte.
Als een lagere "stahoogte" geen afkeur is dan heeft Hilleberg ook een paar lichte (en dure) alternatieven.
Een Nallo GT komt het dichtst bij de schets.
Een Kaitum (daar zou ik niet voor een GT-versie gaan, die zijn erg lang, dat is denk ik niet handig opzetten).
Voor op de fiets hadden we een ErdmannSchmidt Hilleberg-achtige tunneltent, en we hebben nu een Kaitum 2 (een enkele keer zou ik me wel een Kaitum 3 wensen) ... de Hilleberg is mijns inziens duidelijk beter afgewerkt, en zet erg prettig op (mag ook wel voor die prijs) ... maar goed, een Kaitum GT lijkt mij gewoon te lang om makkelijk en netjes strak op te zetten.
Ter vervanging van een mooie maar oude Slee tweestoks-tent kocht ik vorig jaar een van de laatste Eureka Bighorn 3 tenten. Dit is de zwaardere poormans-versie van de Nigor Oriole, mijns inziens te zwaar voor op de fiets, maar prima als kleinere tent voor een iets langer verblijf op één plek (en dus voor mij met de auto) -- het afwerkingsniveau van deze Eureka verbaasde mij in positieve zin. Aangezien Nigor de betere broer van Eureka was zou die Oriole ook al is ie best prijzig toch hoog op de value-for-money ladder kunnen scoren.
Je kan natuurlijk nog eens goed zoeken ... wellicht ligt er nog ergens een Nigor als winkeldochter voor een leuk prijsje op je te wachten, je kan ook geduldig uitzien een marktplaats exemplaar (er is bijna niks dat niet op marktplaats te koop komt).
PS Een tunnel-tent-model heeft mijns inziens veel voordelen. 1º Je bent zelf ook langgerekt (het argument dat een dome-model een gunstiger inhoud-oppervlak ratio heeft treft dus geen doel), 2º een langere, smallere tent past makkelijk nog ergens op een randje, de berm van een karrespoor oid, 3º desnoods staat een "tunnel" met slechts 4 haringen of 4 stenen al heel acceptabel, en 4º tijdens het opzetten is het tot het laatste moment van neer-prikken gewoon een bundeltje met een paar halve hoepels (je kan dus de hele tent voorbereiden onder een regencape - been there done that - )