Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Ja, dat klopt helemaal. Al in de jaren '70 en '80 heb ik veel door België gefietst en heb dergelijke belastingplaatjes gezien, vaak links aan de vooras bevestigd. Nederland heeft voor de oorlog ook fietsbelastingplaatjes gekend. Gemaakt van dun messing en vaak gedecoreerd met fraaie Art-Deco letters.mdw schreef: ↑ma 13 jan, 2020 07:58Volgens mij is dit een fietsnummerplaat.
Wij belgen, ouder dan 40 weten dit nog wel, moesten dit aan de as van het voorwiel bevestigen zodat het van opzij leesbaar was voor de arm der wet.
Hieronder een link met wat meer info en verschillende plaatjes:
http://biezel.blogspot.com/2013/05/de-f ... fiets.html
Tja, ik ben geen Belg, en baseerde me op Wikipedia (waar je vaak zeer goede info vindt, maar soms ook onzin en erger).mdw schreef: ↑ma 13 jan, 2020 07:58Volgens mij is dit een fietsnummerplaat.
Wij belgen, ouder dan 40 weten dit nog wel, moesten dit aan de as van het voorwiel bevestigen zodat het van opzij leesbaar was voor de arm der wet.
Hieronder een link met wat meer info en verschillende plaatjes:
http://biezel.blogspot.com/2013/05/de-f ... fiets.html
Men zou er goed aan doen wat vaker de kosten en baten eens goed door te rekenen.CapoJan schreef: ↑ma 13 jan, 2020 11:14Als ik het goed heb, heeft ooit iemand een financiële analyse gemaakt van dat systeem. De conclusie was dat de administratie rond de fietsplaatjes veel meer kostte dan ze opleverden. Daarom werden ze afgeschaft.
Uit latere studies blijkt zelfs dat fietsen of stappen de overheid geld oplevert, indien de externe kost meegerekend wordt.
Het trieste was evenwel dat je belasting betaalde opdat ze een belastingplaatje konden maken en administreren.
Ik ben wel oud, maar kan me alleen het verhaal over de plaatjes met en zonder ponsgat herinneren.
Dat is toch niet echt moeilijk, Wikipedia vertrouw ik over het algemeen wel. Overigens vind ik het aardig dat de verwijzing in het artikel over de Belgische informatie weer verwijst naar een Nederlandse site.we hebben nog geen harde bevestiging dat er in 1988 nog rijwielbelasting geheven werd in (Belgisch) Limburg, en/of tot wel jaar er in (Belgisch) Limburg deze belasting doorliep.
Ik heb er geen, maar ik ken ze nog wel, een geel blikken "etiket" dat je om het achterspatbord boog.
En of ik me dat zeer goed kan herinneren! Maar dat gebeurde in de jaren zestig en in 1970 vervangen door een lichtbruin papiertje met perforatie waar een strook met je je gegevens werd afgescheurd voor verzending in een meerijdende bagagewagon. Bij het station van uitladen was dit je afhaalbewijs. Dat papiertje werd met een paktouwtje aan het stuur bevestigd.Bridgestone SM schreef: ↑ma 13 jan, 2020 23:32Ik heb er geen, maar ik ken ze nog wel, een geel blikken "etiket" dat je om het achterspatbord boog.
Alleen was het niet "met de NS mee mogen nemen" maar "met de NS mee mogen geven".
Althans dat herinner ik me ... en je fiets was dan een paar dagen later op het bestemmingsstation af te halen.