door
Carl » za 04 jan, 2020 15:25
Jan-Joost schreef: ↑za 04 jan, 2020 12:52
en zou dit ergens tussen Wundwin en Payangazu kunnen zijn?
Payangazu reken ik goed!
Toen ik de foto maakte, was ik 's ochtends vertrokken uit Moonlight Guesthouse in Thazi, waar ik niet geheel naar eigen keuze de nacht had doorgebracht. Of eigenlijk was ik daar door de
immigration police heen geëscorteerd, nadat ze me om een uur of elf 's avonds van mijn bed gelicht hadden in een tempelcomplex. Ik had daar aangeklopt en mocht mijn tentje opzetten op de plek waar ook Birmese reizigers konden slapen. Ik was al een uurtje of twee onder zeil geweest toen ik gescharrel rond mijn tent hoorde en "Sir, sir! Please wake up!" Ik hield me in eerste instantie slapende omdat ik geen behoefte had om midden in de nacht in gebarentaal te moeten vertellen waar ik vandaan kwam ("Netherlands? Ah! Vanpersie!") en naartoe ging - tot de stem de magische woorden sprak: "The police want to speak to you!"
Ik ben nog nooit zo gauw mijn slaapzak en tent uit geweest! Er stond een gezelschap rond mijn tent deels in burger, deels in allerlei denkbare soorten uniformen. Ik mocht "for your own safety" niet in de tempel slapen, maar de politie had overal aan gedacht en de man die Engels sprak, bleek de broer van de eigenaar van het bovengenoemde guesthouse in Thazi. Ook daar had men al op bed gelegen toen de politie aan hun deur verscheen met de mededeling dat ze mee moesten om mij op te halen.
Ik mocht met mijn bagage mee in de auto, de politie zou wel voor mijn fiets zorgen. In het guesthouse kreeg ik wat te drinken en werd ik bijgepraat, tot even later een bromfiets voorreed met twee politiemannen erop; de bijrijder hield mijn fiets op zijn kop tussen hen in vast. Mijn ongetwijfeld in een kuil uit de houder gestuiterde bidon werd keurig tevoorschijn gehaald uit een broekzak. Het guesthouse was enigszins krakkemikkig maar de familie buitengewoon vriendelijk, en de lehpet was er verrukkelijk. Aanrader!
Op naar de volgende foto,
Carl