Ik heb de verbinding zojuist in de praktijk getest.
De trein van Parijs naar Maubeuge heeft nu de status van TER, maar er wordt nog steeds gereden met de oude Corail-rijtuigen uit 1979, die ook de Intercités-dienst uitvoerden. Het rijtuig met de speciale fietsplaatsen zat er echter niet mee bij. Wel was er in een paar rijtuigen bij de deuren een onaangemerkte ruimte waar fietsen krap kunnen staan. In andere Intercités-treinen zijn daar twee haken voor fietsen.
Toch we een tijdrovende terugreis vanuit Lyon. Ooit waren er een paar TGV's met fietsplaatsen.
Met een regionale TER-trein van Lyon naar Parijs.
Vertrek zondag 21 juli 7:16 aankomst 12.45. Station Lyon Part-Dieu heeft liften en hellingbanen en Parijs-Bercy is een kopstation. De TER op dit traject heeft wel zes fietsenhaken, maar geen lage instap. Er gingen wel 14 fietsen in de trein: een aantal op invalideplaatsen naast de fietsenhaken en een paar racefietsen op een ander balkon.
Aansluitend Paris-Nord naar Maubeuge. Vertrek 17:19. aankomst 19:15.
Station Maubeuge heeft geen liften, maar ik ging via een dienstoversteek over de sporen. Een boze employé. Mijn reactie was.`Had je moeten zorgen voor een lift.´
De camping van Maubeuge is opgeheven. Er worden bungalow´s gebouwd. Dan maar naar Hotel campanile, stijl motel, dus ik rolde mijn fiets zo de kamer in .
Van Maubeuge naar Quevy gefietst. 13 km over de kortste weg via het smokkelpad. Slechte stukken. Voordeel is dat ik klein ben en onder alle begroeiing over het pad door kon.
Quevy heeft maar een spoor in gebruik: dus geen probleem. Oude boemel naar Bergen. Het nieuwe station van Calatrava is er alleennog maar in ruwbouw, maar er zijn tijdelijke hellingbanen. Van Bergen naar Brussel-Zuid met een dubbeldekker met grote ruime voor fietsen en gelijkvloerse deur, die de conducteur wel moet openen. Uiteindelijk op maandag 22 juli om 14:30 op Amsterdam-Centraal
De trein van Parijs naar Maubeuge heeft nu de status van TER, maar er wordt nog steeds gereden met de oude Corail-rijtuigen uit 1979, die ook de Intercités-dienst uitvoerden. Het rijtuig met de speciale fietsplaatsen zat er echter niet mee bij. Wel was er in een paar rijtuigen bij de deuren een onaangemerkte ruimte waar fietsen krap kunnen staan. In andere Intercités-treinen zijn daar twee haken voor fietsen.
Toch we een tijdrovende terugreis vanuit Lyon. Ooit waren er een paar TGV's met fietsplaatsen.
Met een regionale TER-trein van Lyon naar Parijs.
Vertrek zondag 21 juli 7:16 aankomst 12.45. Station Lyon Part-Dieu heeft liften en hellingbanen en Parijs-Bercy is een kopstation. De TER op dit traject heeft wel zes fietsenhaken, maar geen lage instap. Er gingen wel 14 fietsen in de trein: een aantal op invalideplaatsen naast de fietsenhaken en een paar racefietsen op een ander balkon.
Aansluitend Paris-Nord naar Maubeuge. Vertrek 17:19. aankomst 19:15.
Station Maubeuge heeft geen liften, maar ik ging via een dienstoversteek over de sporen. Een boze employé. Mijn reactie was.`Had je moeten zorgen voor een lift.´
De camping van Maubeuge is opgeheven. Er worden bungalow´s gebouwd. Dan maar naar Hotel campanile, stijl motel, dus ik rolde mijn fiets zo de kamer in .
Van Maubeuge naar Quevy gefietst. 13 km over de kortste weg via het smokkelpad. Slechte stukken. Voordeel is dat ik klein ben en onder alle begroeiing over het pad door kon.
Quevy heeft maar een spoor in gebruik: dus geen probleem. Oude boemel naar Bergen. Het nieuwe station van Calatrava is er alleennog maar in ruwbouw, maar er zijn tijdelijke hellingbanen. Van Bergen naar Brussel-Zuid met een dubbeldekker met grote ruime voor fietsen en gelijkvloerse deur, die de conducteur wel moet openen. Uiteindelijk op maandag 22 juli om 14:30 op Amsterdam-Centraal