door
fud0 » di 17 dec, 2019 09:44
Ik denk dat je het moet leren met de rijles, dat in principe de rijbaan voor iedereen is en dat het door de rij-instructeur 'erin gestampt' moet worden. Zo van uh uh.. dat mag wel wat ruimer langs die fietser of, we wachten even met inhalen.. respect voor alle weggebruikers, of, je moet een fietser of wandelaar zien als een andere auto, hoe voorzichtig ga je dan rijden, dat ook echt ingeprent dat een weg niet (alleen) voor in de EERSTE plaats automobilisten is, waar veel automobilisten van uit gaan, als je het mij vraagt en als men zo denkt. tja, dan is die fietser of wandelaar die dan op een 'gevaarlijke' weg rijdt/loopt, waar je het zo maar niet zou verwachten dat een fietser of wandelaar daar OOK gewoon mag zijn, maar lastig en ontstaan er soms onnodige irritaties.
Ik heb geen moeite met het woord cyclist, ik denk dat je bij ieder woord de juiste associatie kunt leggen, maar dat we geprogrammeerd zijn op auto's als eerste op de ranglijst; als beter, als meer en fietser als minder, puur omdat vroeger de mensen met meer geld ook auto konden rijden? is dat denk ik ontstaan.
Misschien kan een ander woord, inderdaad, die mindset wel mee helpen veranderen.
'Biker' klinkt alweer wat zwaarder, in dezelfde richting trekkend als motorrijder, wellicht zou dat ook kunnen helpen, of meer benadrukken dat een fietser een schone vervoerder is om meer respect af te dwingen.