Ja, het is ook mijn ervaring dat racezadels niet zo geschikt zijn voor meer relaxte tochten.WimB schreef: ↑ma 18 nov, 2019 10:34
Daar kon je het probleem van leren herkennen. Viel het niet op als je met je vrouw gaat fietsen dat je altijd zadelpijn kreeg. Bij 15/19 km/uur zit je veel te veel op je zadel. Bij ons thuis. Een mooie zondag laten we een stukje gaan fietsen. Ik moet op een racefiets. Wat een zadelpijn terwijl je met je maten de hele dag op de fiets zit.
Een zadel op jouw onderbouw afstellen kan je weken mee bezig zijn. Waterpas notitie blokje en steeds je fiets op de zelfde plek of vloer zetten.
Je "zit" er meer op zoals je opmerkt, omdat je minder hard trapt, en bovendien rij je vaker met de handen bovenop het stuur. Je zit meer rechtop en belast de zitbotten meer. Je begint dan te voelen hoe hard een dergelijk zadel wel is.
Maar op mijn Fizik Arione doe ik toch probleemloos 60 kilometer of meer met mijn vrouw.
Ondraaglijk ongemak na 12 kilometer, dat was ik nog nooit tegengekomen.
Ik kon beginnen te experimenteren, maar wat als we nooit goede vrienden zouden worden, dat zadel en ik? Dat risico heb ik maar niet genomen.