In Duitsland rijdt de FlixTrain al. Dit is het zusje van de FlixBus. Deze trein rijdt bijvoorbeeld tussen Keulen en Hamburg.
FlixTrain heeft nu ook een licentie aangevraagd om vanaf 2021 treinen te laten rijden naar en in Frankrijk.
Het gaat om de volgende verbindingen
1) Brussel-Zuid - Parijs, zeven keer per dag;
2) Parijs - Bordeaux;
3) Parijs - Lyon - Nice;
Deze treinen zijn vergelijkbaar met Intercity en zullen rijden op traditioneel spoor: géén HSL. Dus langzamer dan Thalys en TGV, maar sneller dan de regionale TER-treinen.
Er komt ruimte voor fietsen. Voor fietsen moet worden gereserveerd. Voordeel is dat je zeker bent van een plek voor je fiets.
Vooral Parijs - Lyon - Nice lijkt aantrekelijk, omdat er op deze verbinding géén fietsen mee kunnen in de TGV.
Je kunt wel met TER-treinen, maar je hebt daar veel tijd voor nodig, er gaan er niet veel, er zijn niet altijd goed aansluitende overstaps en je kunt niet reserveren. Afgelopen zomer heeft dat geleid tot grote problemen met fietsen die de trein uitpuilden en reizigers die met hun fiets de trein niet inkonden. Het is geen Nederland met minimaal een half uur voor de volgende trein. De volgende trein kan vele uren later gaan of de volgende dag met altijd nog de vraag of de fiets dan wel meekan.
Ik heb binnenkort een gesprek met een PR-manager van FlixBus. Heeft iemand punten die ik mee kan nemen?
FlixTrain heeft nu ook een licentie aangevraagd om vanaf 2021 treinen te laten rijden naar en in Frankrijk.
Het gaat om de volgende verbindingen
1) Brussel-Zuid - Parijs, zeven keer per dag;
2) Parijs - Bordeaux;
3) Parijs - Lyon - Nice;
Deze treinen zijn vergelijkbaar met Intercity en zullen rijden op traditioneel spoor: géén HSL. Dus langzamer dan Thalys en TGV, maar sneller dan de regionale TER-treinen.
Er komt ruimte voor fietsen. Voor fietsen moet worden gereserveerd. Voordeel is dat je zeker bent van een plek voor je fiets.
Vooral Parijs - Lyon - Nice lijkt aantrekelijk, omdat er op deze verbinding géén fietsen mee kunnen in de TGV.
Je kunt wel met TER-treinen, maar je hebt daar veel tijd voor nodig, er gaan er niet veel, er zijn niet altijd goed aansluitende overstaps en je kunt niet reserveren. Afgelopen zomer heeft dat geleid tot grote problemen met fietsen die de trein uitpuilden en reizigers die met hun fiets de trein niet inkonden. Het is geen Nederland met minimaal een half uur voor de volgende trein. De volgende trein kan vele uren later gaan of de volgende dag met altijd nog de vraag of de fiets dan wel meekan.
Ik heb binnenkort een gesprek met een PR-manager van FlixBus. Heeft iemand punten die ik mee kan nemen?