Wij vertrekken in mei 2020 naar Noorwegen. We vertrekken vanuit België en onze route loopt langs de nationale parken in Nederland. Bovenaan pikken we in op de NSCR-route tot Hirtshals en vandaaruit nemen we de ferry naar Bergen. We zouden vanuit Bergen in Brevik moeten geraken. We gaan immers terug met de 'volvo'-boot. Mijn grootste bekommernis is de zwaarte van de route vanuit Bergen naar Brevik. Het lijkt me alleszins makkelijker (lees: minder pittig) om de route omgekeerd af te leggen, maar dat is nu eenmaal niet van toepassing. Nu zag ik op een ander forum iemand foto's posten van de Mabodalentunnel (de oude weg die nu fietspad is) waarbij eindelijk een nieuwe asfaltlaag is gestort en het rotspuin is geruimd. Hij is dus terug open voor fietsers. Deze route heeft met voorsprong mijn voorkeur. Maar zwaar. Alleen, hoe zwaar? Is er iemand die hem in het verleden reeds gefietst heeft in die richting? Ikzelf ben een vrouw van 44 die haar dochter van 15 gaat meezeulen. Uiteraard met volle bepakking. We zijn beiden sportief en ik heb ondertussen wel ervaring met toerfietsen, maar de dochter (nog) niet en zij is vrij blessuregevoelig. Of kan iemand mij alternatieve routes voorstellen? De NSCR in Noorwegen zien we niet zo dadelijk zitten omwille van de 'drukte' daar, alhoewel 'drukte' wat sterk uitgedrukt is.
Tegen de tijd dat je in Hirtshals bent hebben jullie beide al wel een idee wat wel of niet mogelijk is, ondanks dat je vaak wind in de rug (Wind uit zuidwest) zal hebben gehad heb je ook al zo'n 1000 km achter de kiezen, de conditie is er dan zeker en eventuele pijntjes overwonnen of niet, dat is elke keer toch weer anders. Je kan dan ook besluiten om via een andere route terug te keren, of gewoon wat minder kilometers te maken elke dag.
Je kan wel een harde planning maken om elke dag te halen, dat is alleen ook voor je vakantiegevoel niet goed, dus als het lekker gaat misschien wat meer op een dag en anders maar wat minder.
Tussen Kristiansand en Brevik valt het wat betreft het klimmen wel mee vond ik zelf al waren er wel een paar pittige heuvels (fiets en bagage wegen de helft van wat ik weeg als dat een indicatie kan zijn) Ds neem niet teveel mee, en laat je dochter vooral zelf fietsen.
Voor wat drukte betreft voor Noorse begrippen misschien maar niet te vergelijken met België of Nederland, daarnaast heeft het merendeel van de Noren geen haast ze rijden in tijd en niet in afstand. En houden ook prima rekening met anderen.