Ah, het zou kunnen dat er tegenwoordig betere blokjes zijn. Maar zowel met racefiets, ligfiets als vouwfiets werd ik niet vrolijk van de snelle slijtage die ontstaat bij velgremmen in de regen. Ik wil enkel nog naafremmen bij een fiets die onderhoudsarm heet te zijn, waar veel kilometers mee gemaakt wordt en gewoon het hele jaar inzetbaar moet zijn.
Het probleem dat ontstaat bij velgrem op aluminium velg in de regen, is dat de oxidehuid van het aluminium eraf wordt geschraapt, en de velg heel snel verder kan oxideren door de regen (aangezien het een onedel metaal is lost aluminium zonder oxidehuid onmiddelijk op in water). Het onstane losse aluminiumoxide, de grijze derrie die je rondom de velgen en banden ziet, heeft ook nog eens een schurend en dus slijtageversterkend effect.
Volgens mij kunnen remmen op aluminium velgen daarom nooit echt duurzaam zijn, tenzij je weinig in de regen fietst. Remmen op staal slijt veel minder hard, ik heb eens een jaar lang met een stalen velg met velgrem gefietst, maar remt met nattigheid ook belabberd. Het lijkt me dat remmen op velgen met keramische slijtlaag een veel betere oplossing is, maar ik heb nooit keramische velgen gehad dus geen idee of daar weer andere problemen mee zijn.