Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Racefiets met naafversnelling - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Racefiets met naafversnelling

140 berichten
Ja volgens mij wel :idea:
Zo weer even een update...

Afgelopen tijd de laatste dingen afgemaakt van het project... hoofdzakelijk 28mm banden erin en verlichting + spatborden geplaatst.

Voor nu laat ik het hier even bij. Eerst even wat goede ritten gaan maken en dan kijken wat er nog aangepast/verbeterd moet worden. Ik ben benieuwd.

De fiets zoals die nu is heeft me iets minder dan 300 euro gekost. Wel heb ik wat dingen gebruikt die ik nog had liggen. Zoals spartborden, zadel, stuur&stuurpen, zadelpendrager, pedalen en bidonhouders.

Ik vond het een leuk projectje en ik ben er tevreden mee. Ook weer het nodige geleerd.
IMG-20181130-WA0000.jpg
IMG-20181130-WA0002.jpg
IMG-20181130-WA0001.jpg
IMG-20181130-WA0006.jpg
Ik zag laatst een fiets met nexus dual drive, een 3 versnellingsnaaf en 8 sp. cassette en dan voor maar één blad, ik heb het geloof ik nog nooit gezien,
sram maakt ze ook,

maar iig mooi hoe het is geworden, nu benieuwd hoe het allemaal loopt en rijdt, hopelijk bevalt het goed :)
Om eerlijk te zijn ontgaat wel een beetje het nut van een naafversnelling op deze manier. Een naafversnelling kies ik vanwege het voornaamste voordeel; verminderen van onderhoud en verlengen van levensduur ketting, met als keerzijde zwaarder en rendementsverlies in de versnellingen, en moeilijker losmaken achterwiel bij lekke band. Aangezien de ketting bij deze setup helemaal open en bloot is, het voorwiel alsnog zo op het voortandwiel sprayt wegens gebrek aan kettingafscherming en er een derailleur als kettingspanner wordt gebruikt, en er ook nog velgremmen gebruikt worden, zal het voordeel van weinig onderhoud niet echt opgaan.
bast1aan schreef:
vr 30 nov, 2018 19:21
Om eerlijk te zijn ontgaat wel een beetje het nut van een naafversnelling op deze manier. Een naafversnelling kies ik vanwege het voornaamste voordeel; verminderen van onderhoud en verlengen van levensduur ketting, met als keerzijde zwaarder en rendementsverlies in de versnellingen, en moeilijker losmaken achterwiel bij lekke band. Aangezien de ketting bij deze setup helemaal open en bloot is, het voorwiel alsnog zo op het voortandwiel sprayt wegens gebrek aan kettingafscherming en er een derailleur als kettingspanner wordt gebruikt, en er ook nog velgremmen gebruikt worden, zal het voordeel van weinig onderhoud niet echt opgaan.
Vergeet de mogelijkheid van schakelen terwijl je stilstaat niet.

In een start-stop omgeving zoals een binnenstad vind ik persoonlijk een derailleur behoorlijk irritant.
tja, ieder z'n voorkeur :D ik zou voor langere spotborden en kettingscherm gekozen hebben want dat scheelt veel troep op je ketting. maar misschien als je er thuis de waterstraal op zet en zelf ook droog en schoon goed pakt na een regenachtige rit, dan is dit prima, toch? :wink:
ik vind het een mooi project.
qua kettingscherm: standaardcrank van stadsfiets en kettingscherm kan bijvoorbeeld zo:
Afbeelding
groet! hoogframe
@bast1aan - Ik begrijp deels wel wat je bedoeld. Met name je verhaal over de ketting is idd iets wat ik misschien op den duur nog aanpak dmv betere spatborden en/of een kettingbeschermer.

Ik snap alleen niet wat voor nadelen je ziet in velgremmen wbt onderhoud en het gebruik van een derailleur als kettingspanner.

Vooralsnog vind ik het in ieder geval heerlijk dat ik geen gedoe meer heb met batterij/accu lampjes maar gewoon de fiets zo kan pakken en wegrijden. Ook het onderhouden/schoonmaken van de cassette zal ik niet gaan missen.
Velgremmen geven naar mijn ervaring een hoop onderhoud en problemen in het slecht-weer seizoen. Met slecht weer en zeker met vuil op de weg zijn de remblokjes in no-time versleten. De velg verslijt ook snel. Ze kunnen ook gaan aanlopen als het remmetje zelf vol met troep komt te zitten of gaat roesten. Met regen of sneeuw remmen ze slecht / niet.
Een kettingspanner is het minste punt maar zou ik vermijden als het kan. De kettingspanner vangt ook meer vuil, bovendien drukt het bovenste wieltje het vuil in de ketting. Zonder kettingspanner heb je alleen twee tandwielen die van één kant de ketting raken, en het vuil als het ware van binnen naar buiten drukken.

Kunnen schakelen in stilstand is idd een voordeel waar ik het mee eens ben, maar op zich heb ik daar zelf niet zo'n grote behoefte meer aan, het is wel belangrijk dat ik makkelijk bij de shifter kan, dan schakel ik ook in de stad wel gewoon op tijd terug.
bast1aan schreef:
zo 02 dec, 2018 10:47
Velgremmen geven naar mijn ervaring een hoop onderhoud en problemen in het slecht-weer seizoen. Met slecht weer en zeker met vuil op de weg zijn de remblokjes in no-time versleten. De velg verslijt ook snel.
Ik geef toe dat mijn V-brakes er groot voordeel van hebben dat ik een hekel aan regen heb, maar als je velgremblokjes is no time versleten zijn dan heb je echt de verkeerde. Probeer eens Kool Stop. Ik doe daar gemiddeld 15000 km mee, en die kilometers zijn niet allemaal droog, zeker niet allemaal over asfalt en extreem vlak ook niet bepaald. Ik heb inderdaad ook wel eens meerdere malen (Bij elke nieuwe fiets...., ook heel dure) blokjes gehad die binnen 500 km versleten waren en in die tijd de velg ook geweld hadden aangedaan, die blokjes gingen er dan zo snel mogelijk af!
Leon schreef:
zo 02 dec, 2018 11:57
bast1aan schreef:
zo 02 dec, 2018 10:47
Velgremmen geven naar mijn ervaring een hoop onderhoud en problemen in het slecht-weer seizoen. Met slecht weer en zeker met vuil op de weg zijn de remblokjes in no-time versleten. De velg verslijt ook snel.
Ik geef toe dat mijn V-brakes er groot voordeel van hebben dat ik een hekel aan regen heb, maar als je velgremblokjes is no time versleten zijn dan heb je echt de verkeerde. Probeer eens Kool Stop. Ik doe daar gemiddeld 15000 km mee, en die kilometers zijn niet allemaal droog, zeker niet allemaal over asfalt en extreem vlak ook niet bepaald. Ik heb inderdaad ook wel eens meerdere malen (Bij elke nieuwe fiets...., ook heel dure) blokjes gehad die binnen 500 km versleten waren en in die tijd de velg ook geweld hadden aangedaan, die blokjes gingen er dan zo snel mogelijk af!
 
Precies, het scheelt heel veel welke blokjes je hebt.
Ruwe blokjes zijn vaak zelfs dubbel negatief: ze lijken stroef maar remmen slechter (omdat de ruwheid water toelaat) en ze vreten ook nog eens (zachtere) aluminium velgen.
De betere blokjes zijn uit een tamelijk "glad" lijkende rubber-compound en de blokjes werken doordat ze de velg schoon poetsen en daarna remmen (dus een beperkt aantal ribbels helpt bij dat schoonpoetsen).
Met dergelijke "goede" remblokjes remmen ook gewone velgremmen heel goed, en alleen minder bij hetzij beestenweer dan wel zo sterk condenserende omstandigheden dat de velg daardoor blijvend nat lijkt.

Gladde harde blokjes houden als het goed is ook geen zand etc vast, dat scheelt ook weer in de levensduur van de velgen.

Een "mooi" voorbeeldje van een rampzalige combinatie bleken de remblokjes + velgen op de Brompton die ik ruim 15 jaar geleden kocht. In een heel korte tijd had ik de velg versleten, en dat terwijl de remblokjes ook nog eens beroerd remden.

BSM
Ah, het zou kunnen dat er tegenwoordig betere blokjes zijn. Maar zowel met racefiets, ligfiets als vouwfiets werd ik niet vrolijk van de snelle slijtage die ontstaat bij velgremmen in de regen. Ik wil enkel nog naafremmen bij een fiets die onderhoudsarm heet te zijn, waar veel kilometers mee gemaakt wordt en gewoon het hele jaar inzetbaar moet zijn.

Het probleem dat ontstaat bij velgrem op aluminium velg in de regen, is dat de oxidehuid van het aluminium eraf wordt geschraapt, en de velg heel snel verder kan oxideren door de regen (aangezien het een onedel metaal is lost aluminium zonder oxidehuid onmiddelijk op in water). Het onstane losse aluminiumoxide, de grijze derrie die je rondom de velgen en banden ziet, heeft ook nog eens een schurend en dus slijtageversterkend effect.
Volgens mij kunnen remmen op aluminium velgen daarom nooit echt duurzaam zijn, tenzij je weinig in de regen fietst. Remmen op staal slijt veel minder hard, ik heb eens een jaar lang met een stalen velg met velgrem gefietst, maar remt met nattigheid ook belabberd. Het lijkt me dat remmen op velgen met keramische slijtlaag een veel betere oplossing is, maar ik heb nooit keramische velgen gehad dus geen idee of daar weer andere problemen mee zijn.
Goede morgen,

Weer even dit topic nieuw leven inblazen aangezien ik van de week een cyclocross frame heb gekocht welke ik ga opbouwen als woon-werk fiets met alfine naafversnelling. Dit zou een verbeterede versie moeten worden van de Giant die ik een tijdje terug heb opgebouwd.

Nu gelijk even een eerste vraag aan de techneuten... die fiets heeft nu een setje mavic wielen (622*13) met cross banden (700*33). Het ziet er allemaal erg goed uit moet ik zeggen... maar ik dacht (te hebben gelezen) dat zulke brede banden niet op zo'n smalle velg zou kunnen passen. Zie ik iets over het hoofd?

Het gaat touwens om de challenge dune pro vouwbanden op oude mavic cosmic equipe velgen.

Mvg
lunitic schreef:
di 29 okt, 2019 07:03
Nu gelijk even een eerste vraag aan de techneuten... die fiets heeft nu een setje mavic wielen (622*13) met cross banden (700*33). Het ziet er allemaal erg goed uit moet ik zeggen... maar ik dacht (te hebben gelezen) dat zulke brede banden niet op zo'n smalle velg zou kunnen passen. Zie ik iets over het hoofd?
Volgens dit staatje zou het niet "kunnen" (max 25 mm)

https://www.schwalbe.com/nl/reifenmasse
met vrij normale weg-buitenbanden zou ik een niet te smalle velg gebruiken: de wangen van de band gaan anders kapot.
bandjes uit de cyclocross zouden daar beter tegen moeten kunnen want die worden met lage druk gereden en zijn als het goed is gebouwd op 'platte wangen' van de buitenband.
en de band goed op spanning houden, maar da's open deur :D
Ok.. ja dat van die max bandemaat per velg had ik idd ook gezien.. vandaar mijn vraag..

Dus het zal dan wel te maken hebben met de cross banden die er op zitten. Want het ziet er echt goed uit. Ik heb niet het idee dat de banden er af zouden lopen ofzo.
Ik heb een fiets gehad met 13mm-velgen waar ik lang 37mm-banden op heb gereden. De Continentals kregen na 6000 km iets last van rafelige wanden maar dat kregen die banden op andere velgen ook; niet alleer bij mij. De schwalbe marathons gaven geen krimp. Wel pompte ik de banden altijd flink op, tot soms 6 bar toe. Dat laatste is wel een puntje want juist smalle velgen met dikke banden worden dan zwaar belast. De velgen die ik had waren van het degelijke soort, maar als het heel lichte velgjes zijn is het een risico.

Als je ze te zacht oppompt krijg je met deze combi wel sneller een onprettig weggedrag dan met bredere velgen.
Bedankt voor de reacties wbt de wielset.

Nog een andere vraag.. ik ben nu dus mijn nieuwe fiets aan het opbouwen en eigenlijk heb ik zo goed als alle onderdelen in huis. Alleen nog geen crankstel.
Nu kan ik gewoon een Alfine crank (FC-S501) kopen met een hollowtech bottombracket (welke ook al in het frame zit) … maar ik zit er aan te denken om misschien een octalink crank met vierkante as te monteren.

Nu zie ik allerlei crankstellen (single) maar vaak wordt daar geen kettinglijn bij genoemd. De genoemde kettinglijn bij de Alfine crank is 42.7mm.
Er komt dus een alfine 8 naaf op de fiets te zitten.

Kan ik nu op basis van deze info wel “berekenen” wat voor as-lengte ik nodig heb bij een BSA 68?
Zo ja, hoe bereken je dit? Ik kom hier nml niet uit op basis van wat ik hier over heb gelezen.

Bij het vorige projject (Giant) heb ik helemaal niet echt gekeken naar de kettinglijn. Toen heb ik gewoon het compact crankstel gebruikt wat er op zat. En daarvan alleen het buitenblad gebruikt. :D
ik raak verward door je formulering 'octalinkcrank met vierkante as': bij een octalink-crank hoort een octalink-as, toch? en bij 'vierkante as' denk ik aan de JIS-passing.

qua kettinglijn: zoek eens op de site van Martin Gerritsen of hij er iets over schrijft (zo ja, dan zit je goed want goede uitleg)

of kijk bij de specs van trapassen, bijvoorbeeld:
Afbeelding
bron: https://www.internet-bikes.com/79784-su ... gL0NvD_BwE

en als je L1 - L2 - L3 uitrekent en die is ongelijk aan L3, dan weet dat deze asymmetrisch is en... dan loop ik even vast.... sorry, het is voor mij ook een beetje een puzzel (en heb koppijndag :oops: )

ik zoek het vaak door op internet data over de aslengte, die bij het crankstel hoort, op te zoeken en dat te monteren en dan te kijken/meten (en heb verschillende trapaslengtes liggen).
Octalink is geen vierkante as: een octalink as werkt ook met een gesloten cartidge, maar de as heeft een grotere diameter en een rond einde met splines erop. Voorzover ik weet kan je op dit moment enkel nog een generieke mtb crankset van shimano vinden en misschien een vorige generatie Claris double. Let ook op, ook shimano dura ace en mogelijk andere hebben ooit octalink gebruikt maar dat was octalink V1, de mtb groepen (en de vorige claris generatie) gebruiken octalink v2. Afbeelding
Voor octalink v2 worden enkel dubbels en triples verkocht. (voor dura ace en dus octalink v1 bestaat er een track crankset). Als je ze ombouwt naar singlespeed kan je dus de kettinglijn bijsturen door te kiezen welke positie die je behoud. Zie ook https://www.sheldonbrown.com/chainline.html
Mijn excuses... het ging mij echt om de vierkante as aangezien dat nu ook op de Giant zat.

Ik kwam bv een crankstel tegen bij de decathlon maar daar staat helemaal geen info over as lengte en dergelijke..

[url] https://www.decathlon.be/nl/p/crankstel ... R-p-197599 [url]

en dit miste ik wel vaker. Vandaar dat ik benieuwd was om dat je dit zelf kan berekenen