door
math » do 03 okt, 2019 20:03
nicolevelo schreef: ↑do 03 okt, 2019 17:33
De kortere crank betekent ook een kleinere omwenteling bij het trappen (formule voor de omtrek van een cirkel). Ook hier een 'comfortvoordeel' voor hierboven genoemde gevallen. Meer bepaald bij het klimmen met een kleine verzet: je kan dan soepel blijven trappen bij een hogere trapfrequentie.
Ik probeer je te volgen, maar begrijp niet precies wat je vergelijkt. Dat kan liggen aan definities. Daarom eerst een check : met
verzet wordt gewoonlijk bedoeld de afstand afgelegd bij 1 trapomwenteling, d.w.z. (tanden voorblad/tanden achterblad) x wielomtrek.
Zijn we het daar over eens?
Dan is het zo dat bij een bepaald verzet én een bepaalde trapfrekwentie, dus een bepaalde snelheid, de piekbelasting van de knie hoger is bij kortere cranks. Verhoogt dat het comfort?
Je zegt ook nog dat je bij klimmen met een klein verzet en kortere cranks soepel kan blijven trappen bij hogere trapfrekwentie. Maar dan wordt de snelheid hoger en dus het vermogen. Of bedoel je dat je bij kortere cranks een kleiner verzet kiest en de trapfrekwentie verhoogt? Ook dan zal de piekbelasting van de knie hoger zijn, maar wel in kortere stoten.
Ik heb het boekje Complete Medical Guide for Cyclists van Andre Pruitt (2006) doorgebladerd. Het boek gaat over medische blessures en fietsergonomie, niet alleen bij topsporters maar ook bij recreatiesporters. Het woord 'crank length' komt in de index niet voor, en dat zou toch wel voor de hand liggen! Wel veel over tendinitis van knieën.