Als er al iets een raadsel is, dan is het waarom de trein in het algemeen, uitzonderingen daargelaten, zo matig is voorbereid op het vervoer van fietsen. Zoiets kun je als overheid gewoon voorschrijven, aangezien veel spoorwegmaatschappijen schijn-zelfstandige constructies zijn en in feite staatsbedrijven. En dan nog, ook private ondernemingen kun je regels opleggen.
Zeker in deze tijd is het raadselachtig waarom reizen per trein, zeker internationaal, eerder moeilijker dan makkelijker is geworden de laatste 30 jaar. (uitgezonderd de Thalys, waar je echter weer geen fiets in kunt meenemen anders dan in pakket vorm)
Vroeger (rond 1992) nam ik nog wel eens de nachttrein van Brussel naar Chur (CH), die bestaat niet meer, ik moet nu heel ingewikkeld via Duitsland reizen, als ik die route nu nog per OV zou willen afleggen.
Fietsen, in al zijn (haar?) sportieve hoedanigheden zit behoorlijk 'in de lift', de vervoersmogelijkheden die de spoorwegen daarvoor aanbieden houden geen gelijke tred, en dat is een understatement.
Zeker in deze tijd is het raadselachtig waarom reizen per trein, zeker internationaal, eerder moeilijker dan makkelijker is geworden de laatste 30 jaar. (uitgezonderd de Thalys, waar je echter weer geen fiets in kunt meenemen anders dan in pakket vorm)
Vroeger (rond 1992) nam ik nog wel eens de nachttrein van Brussel naar Chur (CH), die bestaat niet meer, ik moet nu heel ingewikkeld via Duitsland reizen, als ik die route nu nog per OV zou willen afleggen.
Fietsen, in al zijn (haar?) sportieve hoedanigheden zit behoorlijk 'in de lift', de vervoersmogelijkheden die de spoorwegen daarvoor aanbieden houden geen gelijke tred, en dat is een understatement.