Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Ja, dan krijg je natuurlijk een reactie van iemand die daar geen ervaring mee heeft.
Toen ik als vijfjarige* hoorde van een 'fiets met hulpmotor' dacht is dat die waren voor mensen die iets mankeerden. Als ik nu sommige scooterjeugdigen zie denk ik dat nog steeds, maar niet bij e-bikers.peter de rijk schreef: ↑ma 23 sep, 2019 11:43De koppeling van e-bikes aan een zekere mate van invaliditeit is inmiddels volledig achterhaald natuurlijk.
Op onze wereldreis door nogal wat uitdagende gebieden, kwamen we veel jonge mensen tegen die zeiden nou als ik ook jonger was dan zou ik het misschien ook doen. Waarop ik dan telkens stomverbaasd aan ze vroeg, hoe oud denk je dan dat wij zijn. Ze waren zeker 20 jaar jonger dan ons De gemiddelde mens denkt zaken niet aan te kunnen (zonder auto/elektrische fiets/comfort e.d.). Maar misschien willen ze ook gewoon niet. Moet je dat luiheid of gemakzucht noemen, ik weet het niet. Iedereen moet doen wat ze wil doen zolang ze ander er niet mee hinderen. Ik kan het alleen jammer noemen dat gezonde mensen kiezen voor ondersteuning of altijd maar de auto nemen. Jammer dat ze daarmee een kans missen om mentaal en fysiek zichzelf te blijven uitdagen of te onderhouden. Maar hee iedereen is anders en heeft andere interesses en (on)mogelijkheden. Lui is in mijn ogen een negatief waarde oordeel en dat plak ik niet zo graag op andere mensen. Net als dat ik een uitspraak over of het goed of fout is om een e bike te gebruiken als je geen fysieke klachten hebt, not done vind.gios schreef: ↑ma 23 sep, 2019 11:42Ik werk veel met jonge mensen en als ik die vertel dat wij met ons gezin in een kleine 2 weken 900km van Berlijn naar huis zijn gefietst, verklaren ze ons ten eerste voor knettergek, ten 2e zeggen ze dat ze dat niet zouden kunnen en vervolgens komt er nog achteraan: "ja, misschien met een elektrische fiets zou ik het wel durven"... Voorzichtige conclusie is dus inderdaad dat de gemiddelde mens lui is en, niet helemaal per ongeluk in de rug geduwd door de commercie, denken velen dat het zonder ondersteuning het allemaal niet meer gaat lukken.
Op die manier inderdaad niet evident, maar in principe kan het dus wel ... en, er zijn extra hulpmiddelen die men kan in en uitschakelen zodat, wanneer gewenst, je harder kan gaan.BertKremer schreef: ↑ma 23 sep, 2019 10:30Tijd? Met een snelheid van 25 km/h is het al 8 uur fietsen. Komen nog pauzes bij. Lijkt mij niet realistisch.Hoe bedoel je ... waarom zou dat niet te doen zijn?
Misschien in uitzonderlijke situaties.
Vanwaar die koppeling met gezondheid? De e-bike-kopers zoeken gewoon een handig vervoermiddel waarmee ze zonder veel moeite tegen de wind in en een helling op kunnen fietsen en toch door de natuur op het fietspad kunnen rijden, en op een gewone fiets hebben ze een bloedhekel aan tegenwind en hellingen en raken ze ook nog eens bezweet.
Wanneer ben je voor het laatst in een reguliere Hollandschen fietsenwinkel geweest? Daar is het inmiddels zoeken naar niet-ondersteunde fietsen. De e-bike is het nieuwe normaal geworden. En we worden dikker en dikker.Wim schreef: ↑ma 23 sep, 2019 12:44Ik heb overigens niets anders gedaan dan constateren dat de overgrote meerderheid van de 'fietsers' die ik afgelopen weekend tegenkwam in Drenthe (en dat waren er genoeg om statistisch wat voor te stellen) op een ebike reden. Dat waren er zoveel dat, zoals Bert van Sprang ook opmerkt, het vreemd is te denken dat ze dat allemaal deden vanwege een lichamelijk probleem. Het heeft weinig zin deze empirische evidentie te ontkennen. De vraag resteert dan waarom redelijk gezonde (maar niet vanzelfsprekend erg fitte) veertiger en vijftigers een ebike kiezen.
Wim, jij constateert dat tijdens jouw tocht het afgelopen weekend de overgrote meerderheid op een e bike reed. Vorig jaar zijn voor het eerst meer e bikes verkocht dan gewone fietsen. Laten we aannemen dat een fiets pakweg 15 jaar meegaat, dan is op dit moment het overgrote deel van de fietsen nog steeds een gewone fiets zijn. Als jij dan ziet dat het overgrote deel van de fietsers elektrisch rijdt, dan trek ik de conclusie dat de e bike er dus inderdaad voor zorgt dat mensen makkelijker of eerder de fiets pakken, en dat vind ik dan toch weer een positieve ontwikkeling.Wim schreef: ↑ma 23 sep, 2019 12:44Ik heb overigens niets anders gedaan dan constateren dat de overgrote meerderheid van de 'fietsers' die ik afgelopen weekend tegenkwam in Drenthe (en dat waren er genoeg om statistisch wat voor te stellen) op een ebike reden. Dat waren er zoveel dat, zoals Bert van Sprang ook opmerkt, het vreemd is te denken dat ze dat allemaal deden vanwege een lichamelijk probleem. Het heeft weinig zin deze empirische evidentie te ontkennen. De vraag resteert dan waarom redelijk gezonde (maar niet vanzelfsprekend erg fitte) veertiger en vijftigers een ebike kiezen.
Je hebt je formulering aangepast. Het was eerst:
Die laatste zin lees ik toch meer als* een constatering.
De ervaring zal voor jou op een e-bike best lichter zijn, zeker met genoeg accu. Vooral het accelereren wordt een stuk vriendelijker voor de ledematen en spieren.derdekeer schreef: ↑ma 23 sep, 2019 11:45Ja, dan krijg je natuurlijk een reactie van iemand die daar geen ervaring mee heeft.
Ik heb het al geprobeerd, ultralight op de racefiets.
Het zijn heel erg lange dagen. Je doet uiteindelijk niets anders meer dan fietsen, eten en slapen.
Ik heb het ook maar twee dagen volgehouden, van Maastricht over de Ardennen naar Lunéville. Over 1050 kilometer ben ik uiteindelijk blijven steken op een schamele 175 kilometer per dag.
Maar dan nog waren dat erg lange dagen.
In theorie kun je met een elektrische fiets misschien sneller, misschien zelfs 25 km/u gemiddeld. Dan is de dag korter.
Maar onderschat niet hoeveel energie dat vreet, zeker als het een beetje heuvel- of bergachtig wordt (met 15-20 kilogram bagage en een fiets die 20 kilogram of meer weegt) of wanneer de wind je stokken in de wielen steekt. Reken maar eens uit hoeveel vermogen je moet trappen om lekker rechtop zittend 25 km/u aan te houden met een tegenwind van 20 km/u.
Je zult wat extra batterijen moeten meeslepen denk ik.
Omdat ze dan nog vaker met de fiets kunnen gaan, ook op de ritten die vroeger met de auto werden gedaan.
Waarom....?Hans Keesom schreef: ↑ma 23 sep, 2019 22:35Omdat ze dan nog vaker met de fiets kunnen gaan, ook op de ritten die vroeger met de auto werden gedaan.
Ik zie collega's steeds vaker van OV en auto overstappen op een e-bike, omdat ze 's ochtends niet te veel maar 's middags wel even lekker willen trappen. En als je 20-30 km van huis woont en een buikje hebt, is 40-60 km op een gewone fiets wat erg ver voor ze. Nu kunnen ze het toch halen en krijgen in de loop van de tijd een betere conditie.
Ze hadden ook een vouwfiets kunnen nemen en op de terugweg een of meer haltes voor aankomst uitstappen maar blijkbaar vinden ze dit een betere oplossing.
De vraag is eerder waarom zovelen hier het nog steeds niets begrijpen.
Ja, maar de e-fiets is verantwoordelijk voor een paradigma-omslag in dat genieten.BertKremer schreef: ↑ma 23 sep, 2019 22:04De voldoening die ik ervaar na 50 km op één van mijn gewone fietsen gereden te hebben, mis ik na dezelfde tocht op mijn E-bike. Het is niet te vergelijken. Minder inspanning en minder voldoening is mijn ervaring.