door
Leon » wo 18 sep, 2019 12:11
Hier zie je er een boel:
https://www.rosebikes.nl/search?q=montagestandaard
Budget is dus een punt
Een tweede is opbergbaarheid.
Derde is of het ding geschikt is voor je type fiets: kan het het gewicht van je fiets aan? (Bij een e-bike een heel serieus punt) Is de inklemming geschikt of zitten daar onderdelen die je er niet af kunt of wilt halen of is de carbonbuis in je fiets er een waar je liever geen klem op zet? Zijn je fietsbuizen van een dikte die past bij de klem?
Tijdens gebruik bij reparatie-acties van de Fietsersbond ontdekte ik één model waar de klem zo ver van de verticale buis af zat dat het ding nauwelijks rechtop wilde staan met een fiets er aan.
Ook zie ik in de link een boel reserve-onderdelen aangeboden voor bepaalde typen standaards. Ik vraag me af of deze goede service misschien een veeg teken is dat die dingen niet heel erg sterk zijn.
Die met vier poten zijn stabieler dan die met drie, al moet je dan wel een vrijwel vlakke vloer hebben anders gaat hij wiebelen.
Types waarbij je de fiets met voorwiel en al er in zet lijken me toch wel handiger, want het voorwiel er uit halen gaat bij wielrenfietsen heel handig maar bij de op dit forum gebruikelijks fietsen vaak niet.
Voor een lichte eenvoudige fiets is die allergoedkoopste van de link niet eens zo gek, met dien verstande dat je weet dat onderdelen stuk kunnen als je er te grof mee omgaat of als het ding met fiets en al eens omvalt.
Edit: ik heb er zelf nog steeds geen, dus kennelijk is het voor mij niet heel hard nodig. De meeste reparatietjes zijn bij mij te klein om een standaard uit de kast te halen.