Edwin: Top die tip van het Ringslot - "waar ook nog een insteekketting in kan". dat is altijd handig. Ik had op de Lamborghini ook een Trelock zitten. Prima slot. Zet ik op mijn lijstje. Met de tip van het busje. Edwin dank voor de link naar het draadje ga ik nog goed doorlezen.
Willem - ik ga er vanuit dat je even sarcastisch was. Nav meneer Zwijns opmerking richting je posting.
Meneer zwijn - Dat van het leeftijdgenote zijn zou zo maar kunnen - ben net over de halve eeuw heen
. Ook ik ben net als Fedor benieuwd welk Abus slot je hebt. Hoor ik graag van je. Dan kan ik beidde sloten naast elkaar zetten. Net als Fedor vind ik het fijn om voldoende/ veel ruimte tussen band en spatbord te hebben. Zeker met het oog op OZ is veel ruimte erg wenselijk. "Het sleuteltje kan er ook af als het slot open is, dat wou ik graag om er nooit tegen te komen bij op- en afstappen." Dat lijkt me inderdaad wel erg fijn maar hoe gaan de verzekeringen hier mee om. Dacht dat in Nl het sleuteltje vast in het slot moest zitten en alleen bij op slot zetten eruit mag kunnen?
Dat is inderdaad fijn als je met 1 vinger zo gedoseerd kunt remmen maar als ik dat met 2 vingers ook zo kan dan ben ik al dik tevreden
. Ik denk dat alle schijfremmen bij nat weer wat geluid maken - de BB7's op de Lamborghini doen dat ook . Verder zijn ze heerlijk stil.
Steekassen zouden misschien handiger zijn maar dat is iets waar ik niet over na hoef te denken want die hebben ze zoals je al zegt niet. Of steekassen sneller zijn dan de quick release met het loshalen van het wiel weet ik niet - er moet dacht ik wel meer uit elkaar. Je hebt wel gelijk met dat de wielen dan meteen op de juiste plek zitten. Maar gaan we gewoon niet lekrijden - hebben we er geen last van
Ik heb wel over Pinion nagedacht maar er toch bewust voor gekozen deze niet te willen. Wil graag een frame waar ingeval van nood ook een derailleur op zou kunnen of waar alleen een ander wiel met Rohloff in hoeft om weer verder te kunnen. Rohloff heeft zich wat mij betreft ook meer bewezen en is wat lichter dan Pinion. Ook denk ik dat de stapjes die Rohloff maakt tussen de verzetten voor mij prima zijn. Doch ik ben blij te horen dat je erg tevreden bent over de Pinion. Zou vervelend zijn als je dat niet zou zijn.
De combi van 46/22T is ook een stuk kleiner als het standaard verzet. Santos heeft nu standaard voor 50T (was 55T) alleen achter weet ik het even niet maar vermoed 18 of 20T. Voor mij scheelt de combi van 46/22 met wat op de Lamborghini zit (48/34/24 en 12-36T) al dat het een heel stuk lichter kan. 6.98 km op de Santos en 8.21 km bij een rpm van 90 in het lichtste verzet.
Ik krijg bij de gear calculator wel High Torque te lezen bij de 46/22 combi- wie weet wat dit precies inhoudt?
"Ik vind het fijn om bepakt bergop nog met die kleine versnelling een hogere cadans te houden." Hier sluit ik me bij aan - dat probeer ik ook altijd zo lang mogelijk vol te houden dwz totdat mijn longen niet meer willen (allergie astma). Meestal zit mijn rpm rond de 85 a 90 met uitschiets naar de 95. Op mijn binnen fiets (hometrainer) zit ik eigenlijk altijd wel ergens tussen de 90 en 100rpm.
Goed te horen dat je tevreden bent over de MotoX dan blijf ik die gewoon nog even in het achterhoofd houden ondanks dat mijn voorkeur nu bij ik denk de G one ligt.
Dan schelen we niet zo veel qua lengte. Heb trouwens op de Lamborghini ook 175mm cranks zitten maar als 170mm het net wat makkelijker doet ronddraaien + voordeel heeft van net wat hoger met de trapper. Dan moet ik hier met BeagleBikes even echt serieus over gaan babbelen. want kortere cranks houdt in dat het zadel ook wat hoger gaat komen, toch?
Geeft niets zo een hele lap tekst en zeuren over een fiets die je erg goed bevalt bestaat ook niet. Dus wat mij betreft vertel je er nog veel over. Als ik volgens jou nog ergens over moet nadenken dan hoor ik dat graag met natuurlijk ook wat jij hebt gekozen en waarom. Kan ik alleen maar weer van leren. Zoals bijvoorbeeld nu met het slot en kortere cranks.
Nicovelo - dank voor de sloten links - ga ik straks nog even naar kijken.
Peter123 - ik weet niet waar je opmerking op slaat maar zou je willen verzoeken als je niets constructiefs hebt bij te dragen je van commentaar/ opmerkingen te onthouden.
Aanvulling:
Wim - net over je reactie heen gelezen. "cranks: ik zou bij jouw lengte nooit langer dan 170 mm kiezen,". Marten heeft op de Lamborghini de cranklengte bepaald. Maar ben zeker nu serieus aan het nadenken over 170mm maar als jij denkt dat korter misschien nog beter is dan hoor ik dat graag van je met natuurlijk een waarom
.
De genoemde Trelock kan gelukkig wel en zo te horen moet Abus er ook een hebben die geschikt is voor bredere banden. dan zou ik dus nog steeds richting 600 banden kunnen gaan. Ik denk aan een ringslot mn voor in NL of Europa want in OZ gaat hij er vermoedelijk af en neem ik een beugelslot + ketting mee. Naar de States ook gedaan en dat beviel me daar prima. Voor OZ komen er waarschijnlijk smartsam banden op (57 of 65mm).
Ik weet dat jij de voorkeur geeft aan: "Als spatborden geef ik de voorkeur aan die van Gilles Berthoud omdat ze de stangetjes aan de buitenkant hebben en dus meer echte ruimte overlaten. Ze zitten ook minder zwabberig vast dan die van SKS." Voor nu laat ik maar gewoon beginnen met de spatborden die Santos plaatst (B65 genaamd) dan kunnen ze indien nodig over een paar jaar altijd nog vervangen worden door andere.