keesswart schreef: ↑vr 06 sep, 2019 00:39
Ooit was het de bedoeling om automobilisten en vliegpassagiers in hogesnelheidstreinen te lokken. Waar dat niet is gelukt, zijn goed benutte intercity- en nachttreinen opgeheven om toch zoveel mogelijk reizigers in die snelle treinen te krijgen.
Dat, maar het is ook breder. Als je winst wil maximaliseren wil, moet je customerservice door een mens zoveel mogelijk beperken. Net als dat verzekeraars en banken willen dat je met apps en via het internet zaken met hun doet, ipv dat je belt. En dan vooral een klant die standaard producten afneemt waar geen werk van komt.
Voor een NS is het dus goed als ze maar 1 soort reiziger hoeven te vervoeren. Een reiziger die een kaartje uit de automaat trekt, of op de mobiel koopt. En die verder geen loketten nodig heeft, of andere zaken.Die met een beetje maatwerk ook wel online een kaartje naar Parijs oid kan kopen.Die allemaal op hetzelfde stoeltje passen, zodat je de trein uniform kan inrichten.
Fietsers, die speciale plekken nodig hebben, die niet overal kunnen instappen, maar het perron afmoeten om de fietsplaatsen te vinden, en grensoverschrijdend willen reizen...allemaal duurder werk. Dat wil je niet als OV bedrijf. Je wordt afgerekend op botte nummers, niet of fietsers je lief vinden.